Hur långa träningspass på 3 åring?

Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

KL

Såg att några av er red 45 minuter intensiv träning, det brukar av de flesta anses för mycket. Alla böcker och tränare jag har sett (inklusive internationella stjärnor som Anki van Grunsven) har förespråkat max en halvtimme i ridhus eller på ridbana med en så ung häst.

Jag rider 40-60 minuter, men bara utomhus och 90 procent i skritt. Jag travar och galopperar ungefär 15 - 20 minuter, ibland inte alls, beroende på väder. Tycker personligen att träning i skog och mark är den bästa, eftersom hästen aldrig upplever det som träning, till skillnad från om man travar bommar i en paddock.

Mina pass inkluderar skritt, jag räknar tiden i sadeln när jag anger tid. Så 45 min utomhus är kanske 20 min skritt, 10 min trav osv. När jag rider 45 min för tränare så är det 2 avbrott för skritt inräknat. Hon orkar utan problem hela passet och får ordentlig vila efter.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Jag upplevera att min unghäst blir fortare trött eller tröttnar när jag bara skrittar ut än när jag rider aktivt - trav-galopp- skänkelvikningar. Om jag skrittar ut blir han trött i ryggen efter 20 minuter, men kan utan problem ridas 30 minuter på banan då jag varvar med att rida lätt och stå i fältsits. Så än så länge skrittar jag inte ut uppsuttet mer än max 30 minuter. Oftast märker jag efter 20 att han tröttnat och då leder jag istället.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 886
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp