Hur långa promenader ska man gå med en valp?

F

Flyer

Läs denna länken under motion: http://www.bonizashundskola.se/valplara.htm

35 min/ dag alltså. Enligt våran valpkurstränare ska man gå med valpen tills den är trött:eek:? Det måste ju vara helt fel? Våran lilla 8 månaders dansk/ svensk kille blir aldrig trött av promenader. Däremot blir han trött av psykisk träning.

Men vad säger ni? Låter 35 min/ dag rimligt för en valp på 8 månader? För lite/mycket?

Tacksam för svar!

Sv: Hur långa promenader ska man gå med en valp?

35 min på en 8 månadersvalp tycker jag låter rimligt.

Tränaren menade inte då att man inte ska promenera längre när man ser att valpen blir trött?

35 min på en 8 månadersvalp tycker jag låter rimligt.

Tränaren menade inte då att man inte ska promenera längre när man ser att valpen blir trött?

Vad bra! Då har man något att gå efter :)

Hon tyckte helt enkelt att man skulle promenera med valpen tills den inte orkade mer och hade slut på energi. :confused:

Hon tyckte helt enkelt att man skulle promenera med valpen tills den inte orkade mer och hade slut på energi. :confused:

Helt förkastligt och totalt emot alla rekommendationer. Den tränaren skulle jag inte betala för att gå kurs hos.

jag tycker det låter för lite med 35 min till en 8 månaders DSG. de är färdiga i kroppen ganska tidigt. 1 timme låter mer lagom, kanske även 1,5 timme förutsatt att man inte går "power walk"-promenader.

Gå tills den blir trött? Min dvärgschnauzer på 9 mån har aldrig visat att han är trött pga en promenad (mentalt arbete och/eller mkt folk etc dock). Då har vi varit ute rätt länge stundtals (några timmar iaf).

Tycker också 35 min låter ganska lite.

jag tycker det låter för lite med 35 min till en 8 månaders DSG. de är färdiga i kroppen ganska tidigt. 1 timme låter mer lagom, kanske även 1,5 timme förutsatt att man inte går "power walk"-promenader.

Håller med. Det är ganska stor skilland på småraserna och stora raser som växer länge och är gängliga.
När mammas basenji var 8 månader promenerades hon i princip lika mycket som en vuxen hund. Sen tycker jag inte att en 8 månaders är valp längre heller, då är det en unghund.

Håller också med..

Mina fauvar flänger omkring flera timmar i skogen under jaktträning vid den åldern och får (de dagar det inte är jakt) betydligt längre promenader än 35 minuter/dag. Det är ju ingenting på en hel dag!

35 minuter/promenad är absolut inga problem i den åldern för en hund, oavsett ras..

Så bra. Vart lite orolig ett tag att vi motionerat honom fel, vi brukar nämligen gå promenader på ca 1 - 1 1/3 timme per dag nuförtiden. Går väl runt en timme någon gång på förmiddagen och sedan högst en halvtimme (oftast mindre, beror på när han bajsar) på eftermiddagen och sedan en liten kvällskiss . Innan var jag oroliga att vi undermotionerade honom med sedan blev jag orolig att vi övermotionerade honom. Men har gjort vad som känts rätt (vår första hund) för honom. Han verkar trivas med det iallafall :D

jag hade utökat antalet promenader till minst 4 per dag om han inte har möjlighet att gå ut i trädgården lite då och då. 3 promenader per dag låter lite för lite också för en helt vuxen hund.

35 minuter på en hel dag tycker jag låter väldigt lite. Jag passade en jack russel för nåt år sen som var ca 10 mån då. Vi gick minst 2-3 timmar under en dag.
Nu har jag en labbe-valp på 8 veckor och med honom går jag kanske 1,5 timma på en dag. Visserligen många korta turer för att få honom rumsren.

35 minuter på en hel dag tycker jag låter väldigt lite. Jag passade en jack russel för nåt år sen som var ca 10 mån då. Vi gick minst 2-3 timmar under en dag.
Nu har jag en labbe-valp på 8 veckor och med honom går jag kanske 1,5 timma på en dag. Visserligen många korta turer för att få honom rumsren.

Jag hoppas verkligen att du menar att du är ute med valpen i 1½ timme, inte att ni promenerar så lång tid... Så små valpar behöver inga promenader, det är fullt tillräckligt att tumla runt lite på gräsmattan.

Oj, om jag inte vill aktivera ihjälv mig inomhus eller ska stå ut med att hunden tittar bönande på mig hela dan: ska vi hitta på nåt matte?! :idea: Så går jag inte med honom 35 minuter om dagen utan oftast blir det ca 2 timmar, 1 entimmes promenad eller längre + 2/3 rastrundor och han är 9 månader.

Sen är det en del hjärngympa per dag och jag har en hund som håller sig lugn på jobbet och sover eller leker själv när jag inte pysslar med honom.

På vilodagar kanske han får gå så mycket (35m), men om han får vila kroppen brukar vi åtminstone träna något lugnt på kvällen, och detta gör vi endast om det blivit riktigt mycket ett tag, då känns han seg!

Nu är han en aktiv mellanstor ras, vet ej vad du har för ras men båda råden du har fått låter jättekonstiga! Jag kör helt klart på jägarnas linje, vill ha en unghund med mycket muskler och som inte lägger på sig (ytterligare :angel:) olater genom att sysselsätta honom istället för att han ska sysselsätta sig själv!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Om exakt en vecka får jag hem min 6 månaders valp. Han är inte rumsren Eller tränad, däremot har han haft mycket social träning med...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 724
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 450
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar