Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

G

Greening

Hejsan. Jag heter Anna och är helt ny här på Bukefalos och nybörjare när det gäller ridning. Jag kommer att börja rida på ridskola i februari. Grejen är att jag har hittat ett ställe där man kan rida till billigare timpris så länge man kan skritta, trava och galoppera själv. Man rider där på skogsvägar själv. Jag kommer att gå på ridskola en timme i veckan i ca 4-5 månader. Tror ni att jag kommer att kunna rida alla gångarter tillräckligt för att kunna rida själv efter det?

Tacksam för svar! :)

Sv: Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

Jag vill inte göra dig besviken,men jag tror inte det räcker för att rida ut själv.

nej jag tänkte också att det låter som kort tid. man vill ju inte att det ska hända något. kanske ett år eller mer? eller om man rider med en kompis? tänkte att det kan vara ett bra sätt att få många "ridtimmar" dock.

Det är sån stor skillnad på att rida ute och rida i ett ridhus. Du behöver ganska mycket erfarenhet för att kunna rida själv. Förresten hur ska du kunna lära dig nått om du rider själv? Att bli en bra ryttare tar år och det krävs bra, kunniga lärare.

Det är mycket möjligt att det går utmärkt! Det beror helt på nivån på den ridskola där du ska rida, hur mycket du lär dig per lektion. Samt på dig själv - din förmåga att snabbt lära dig koordinera dina hjälper och din egen balans. Samt förstås hur modig du är och hur snabbt du känner att du kan avancera. :)

Jag kommer att göra mitt bästa för att lära mig så mycket som möjligt. och jag kommer ju inte att chansa och rida på ställen där jag inte klarar det.

Vet ni förresten ungefär hur många lektioner det tar innan man får testa att galoppera? Jag vet inte alls vad som väntar mig men vill göra allt nu! :P

Det kan ju hända att du hinner testa på galoppen på ridskolan på de månaderna men sen är det jätteskillnad att 'åka' runt galloppen på snälla ridskolehästar i ett ridhus mot att göra det ute på kanske busiga, temperamentsfulla hästar. Ute i naturen dyker det ständigt upp överaskningar som sätter ryttaren på prov.

Många olyckor sker utomhus när man rider själv.

Men om du nu får rida utomhus efter X antal månader så se till att ha sällskap med dig och du behöver ju inte galloppera även om du nu prövat på det på ridskolan.
En skrittur i skogen på en stabil erfaren äldre häst kan ju vara underbart då och då :)

Ja det är sant. Tack för att ni delar med er av er kunskap. :)

Jag har ju hela livet på mig så jag kan ju kanske satsa på att rida ute till sommaren 2012 eller så.

Jag antar att jag är en idiot, men då vi köpte häst till dottern bestämde jag mig för att jag ska rida, jag också. Jag hade ridit kanske tre terminer på ridskola för 37 år sedan. Men det har gått bra - från första stund. Jag rider så gott som uteslutande på uteritter ensam, ofta ganska långt. Men jag är ganska beslutsam :devil:

Jag får någon gång instruktioner av dottern, hon har dessutom bestämt att jag ska börja hoppa ...:bump:

Men känner att jag skulle vinna mycket på att träna regelbundet för någon som kan gå in och rätta till fel och ta mig vidare i det grundläggande, det som jag har hoppat över.

precis. man vill ju lära sig rätt från början och så får man hoppas att det sitter kvar sen. tur att det finns kompisar som kan peta i eventuella fel man gör.

Så häftigt att du kan rida själv.

Det beror helt på från ryttare till ryttare och vilken tränare man har. Själv travade jag och skrittade jag i 1 år innan jag började gallopera. Men om du bara ridit i 4 månader och ska gallopera och rida ut själv, tycker jag du borde tänka om. Skulle förtsätta rida på ridskola, för på 4-5 månader lär man sig inte att jobba en häst, man lär sig knappt alla grunder då. Fanns en tid jag red på ridskola oxå, vi tränade på 1 sak i ungefär 1 månad, så vi var helt säkra på det. Så tycker du ska rida på ridskola i några år till

ok. tack för tipset! jag har ju som sagt inte så stor koll på hur lång tid det tar att lära sig saker så alla tips tas tacksamt emot. man vill ju inte ligga i skogen med brutna ben.

synd att det är så dyrt med ridskola och att man får rida så sällan bara.

Förresten, vet någon vad man kan göra om man vill avancera lite snabbare och rida mer än en gång i veckan utan att bli ruinerad i Stockholmstrakten?

Det går inte att svara på.
Det beror nämligen på hästarna.
Jag har haft hästar som man kunnat rida ut på själv efter några timmars introduktion.
Men det är ganska så sällsynt.

Ja. och eftersom hästar är olika så gäller det ju att vara trygg i sin ridning så man kan rida lite "olika sorters" hästar, både lugna och mer pigga.

Hur gammal är du? Nu vill jag inte vara elak, men jag skulle aldrig släppa ut någon på mina hästar som är under tolv-tretton år och som har ridit under flera år. Jag tror inte att du kommer att få rida dessa hästar och galoppera och trava i skogen förrän du har ridit i flera år!

Om en vuxen människa släpper ut dig ( om du nu är ett litet barn) efter kort tid när du precis har lärt dig trava och galopper och låter dig göra detta själv, då är den personen mycket ansvarslös!

Ha tålamod och gå på ridskola i några år innan du ger dig ut själv i skogen!

Haha! Jag är 26 år gammal. En vuxen kvinna med barnasinnet kvar!

Jag har inte bråttom ut i skogen men jag skulle gärna börja rida på den andra gården jag hittade som låter en rida längs skogsvägar eftersom det är mycket billigare och man får rida mer än att gå på ridskola.

Börja du med att rida på ridskolan så får du se när du själv känner dig redo att rida ute. Se dock till att du har sällskap med dig för det är mycket som kan hända även på små skogsvägar.

Det här med att det är dyrt att rida kan jag bara säga att: Ja, det är det. Allt som har med hästar att göra kostar pengar och det får man räkna med. Men...det är fantastiskt roligt med hästar och ridning så jag tror inte du kommer ångra en sekund att du börjar. :)

Nej jag har testat att rida många gånger förut så jag vet hur kul det är men har inte ridit på ridskola sen jag var knatte! Jag kan typ styra hästen samtidigt som jag rider lätt i trav trots att det blir "studs studs aj" ibland. Men det ska det bli ändring på! Ska försöka rida minst en gång i veckan från och med nu för att få in vanan.

Men man har ju en sambo som inte förstår charmen med hästar och som vill spara våra pengar till annat... :(

Jag skulle säga: kombinera ridskolan med dessa uteritter. Ridskola är jättebra! (Under förutsättning att man hittar rätt ridskola. Är den inte bra - byt!) Efter några år på ridskola, gärna i kombination med uteritterna, kan du bli medryttare, vilket kan vara ett billigare sätt att rida mer. Men för att bli medryttare måste man normalt kunna mycket mer än de tre gångarterna.

Välkommen till en hobby som kommer att sluka ditt liv och dina pengar. Din sambo kommer med tiden att vänja sig vid att det inte längre finns pengar till resor, rusta bostad och sånt mindre väsentligt...

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 611
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka