Hur lång tid innan rida ut?

Sv: Hur lång tid innan rida ut?

Njo, på en del hästar fungerar detta säkert bra. Eller rättare, en del hästar ihop med rätt människa.

Men jag KAN inte rida Crow barbacka... han är hal som en ål och vrider sig ungefär lika mycket och lätt.. jädrans överrörliga travare:P
Försökte idag men han blev bara stressad eftersom mina höfter och tyngdpunkt kanade runt. Jag har ju inte särskilt bra koll på mig själv än heller... och när han börjar trippa måste jag ta tag i manen för att hålla mig kvar; spänd ryttare med fel tyngdpunkt=ännu värre. :crazy:
Dacke brukar jag rida barbacka och det går bra däremot. Jag kan tänka mig att man kunnat rida in honom på det sättet när han var ung.

MEN vi gör framsteg! :D Med sadel iofs. Jag har honom hos min tränare nu och rider 2ggr per dag. Normalt sett rider hon lite först och låter honom stressa ner, sen sitter jag upp och lär mig rida :angel: i lina. Men igår satt jag upp direkt, utan lina och skrittade runt. :D Blev mest flum, för jag har aldeldes för dålig kroppskontroll.. xD
''spänn ytter höft''
''det gör jag ju!''
''...utan att dra fram innerskänkeln och halka över på yttersidan. Dessutom är det inner höft du spänner nu.''
:angel:

Men både jag och Crow börjar slappna av mer nu, jag är inte ens rädd när han börjar trippa längre. x) Idag red vi en liiiten bit utanför stallplan och tillbaka igen. ^_^

Tack för allt stöd och alla tips, till alla i tråden:P

Jag har bäst ridmöjligheter just "ute" och anser att så länge jag och hästen har hittat varandra, att den förstår mina hjälper (start, stopp framförallt) och att hästen vet vad jag gör där uppe finns inga hinder för att rida ut.

Att rida ut är en erfarenhet för hästen och jag tränar i stort sett enbart utomhus så att säga, just pga. brist på ridbanor, ridhus och inhägnade områden.

Nja, jag blir lite fundersam på en del inlägg här faktiskt...rida i grimma, barbacka och utanför inhägnad dessutom, på unghäst. Jag vet för det första inte om det är särskilt gynnsamt att rida barbacka på en unghäst? Omusklade och obalanserade som de i regel är.
Varför ska man rida utan utrustning förresten om man nu vill rida in och utbilda hästen? Jag tycker ju att utrustningen och hästens acceptans av den är en del i utbildningen.

Vill ni läsa en bra bok kan jag rekommendera en av Jens Fredricsson ( och en medförfattare somjag inte kommer på namnet på just nu ), som handlar just om utbildning av unghästar. Den är kanonbra och har utmärkta bilder av Lotta Gyllensten. Där finns ett kapitel om hur man kan hantera och rida in en unghäst på egen hand, i avsaknad av medhjälpare. Detta rekommenderas inte dock och om man ska pyssla med det så ska man vara mycket rutinerad.
Jag tycker att boken belyser många bra saker och särskilt säkerhetsaspekterna.

Jag är inte orutinerad men tycker att jag har stor nytta av boken, många bra och handfasta tips. Jag går ofta tillbaka och läser om kapitel.

Vad är det för inriktning i boken? Hoppning/dressyr (''engelsk'' ridning?) :)

Engelskt, inriktning är nog vare sig hopp eller dressyr utan bara grundutbildning för den unga hästen. Sen är det klart att Jens Fredricsson är väl i första hand hopp pch fälttävlansryttare så det kanske spelar viss roll i upplägget men det är inget uttalat i boken vad jag kan se.

Personligen föredrar jag hoppinriktade unghästutbildare eftersom jag upplever att de lägger mycket mer vikt vid framåtbjudning och låter hästen ha en friare form. En del dressyrinriktade utbildare jag sett sitter och knycklar ihop unghästarna alldeles för mycket och för tidigt, för min smak i a f.

hehe, ok.. jag rider ju centrerat/akademiskt numera... de skillnader jag sett på engelsk inridning (efter unghästkurs på gymnasiet+ andra erfarenheter) och hur min instruktör gjorde med min häst nu, var att i den traditionella ridningen gjorde man först hästen ''döv'' för hjälperna (dvs; den ska acceptera att en sadel/ryttare sitter och gör allt möjligt utan att bli rädd eller hoppa till etc ch i princip följa linföraren eller bara gå rakt fram och så.) för att sedan lära in det man vill att den ska lyssna på... Naturligtvis inte så utstuderat, men det var iaf resultatet. Enligt min erfarenhet, det finns säkert en hel del som inte gör så. Och det är väl inte direkt fel heller.. men hästen måste läras att bli känslig igen och det upplever jag som svårt.
Min instruktör däremot satt upp, kände hur han reagerade på olika hjälper med höfter etc, och utgick från det han gjorde ''naturligt'' i utbildningen. Naturligtvis tillåts inte sparkar och så, men tack vara förarbetet från marken (och hans underbara personlighet) blev det bara lite småsparkar mot skänkeln när den kom för nära, och lite, lite studs med rumpan (tror inte ens bakbenen lyfte från marken.) i början. Nu får man röra honom med skänkeln rätt rejält utan att han protesterar, men han flyttar sig direkt bara man tänker på att flytta honom..för det mesta ;)

Det var därför jag undrade:P

Jag är inte insatt i den sk centrerade ridningen men jag kan ju säga att man är ute och cyklar om man påstår att den engelska ridningen går ut på att göra hästen okänslig för hjälper först:confused:

Hästen ska acceptera utrustning samt ryttarens tyngd, den ska förstå framåtdrivande och förhållande hjälper, det är ju grunden. Inverkar med tyngd,sits o hjälper det gör man ju i alla typer av "skolor". Jag jobbar mycket med att unghästen ska svara snabbt på mina hjälper, det är nog det jag lägger ner mest möda på.

Sen tycker jag rent allmänt att man kan plocka det bästa ut varje "lära" och få mycket bra idéer, inte stirra sig blind på att ett enda sätt skulle vara det rätta.:)

Inte går ut på, men det blir resultatet. Nu har jag väl inte sett väldigt många inridningar (4-6 stycken, inklusive under unghästkursen, utom den på min egen häst) men det är iaf vad jag sett. Kanske handlar det mer om att ryttaren inte är helt medveten om exakt hur känslig hästen är och vad ryttaren gör själv, så att de korrigerar hästen när det egentligen är deras egna signaler den lyssnar på. Och i början har det alltid varit så att hästen ska bara lyssna på linföraren/ledaren de första gångerna, för att vänja sig vid ryttarens tyngd. Sedan helt plötsligt ska den börja lyssna på ryttaren.
Jag vet inte varför, men de resultaten JAG sett har varit att hästen först lär sig ignorera 90% av signalerna från ryttaren (för att de stör när man vill fokusera på annat kanske?) och sedan vill man lägga in de signalerna hästen ska lyssna på, igen.
en liten sidnotering; varför anses det krävas en riktigt välutbildad häst för att kunna styra med små, små hjälper i dressyren? Min egen är ju inte ens satt i trav än och han lyssnar på hjälper jag för det mesta själv inte ens ser när min instruktör rider... O_o; det krävs inte mycket av mig heller, trots att jag inte alls är skicklig.. Det har jag aldrig sett inom någon annan diciplin (western, dressyr, hoppning) under mitt liv bland hästar.

Som sagt, det är bara min personliga erfarenhet och iaktagelser. Vill även poängtera att det inte är någon 'guru' inom centrerat eller någon annan diciplin/ridsätt som sagt det, utan det är bara vad jag kommit fram till själv av mina iaktagelser. :)

Definitivt, jag lär mig ju en blandning nu (akademiskt+centrerat), nu beror det på min instruktör men när jag lärt mig mer om det kommer jag antagligen plocka russinen ur den kakan med. Tyvärr har jag inte sett något inom en annan diciplin (hittils) som jag känner att jag vill använda mig av att blanda med.

Utan att ha läst de andras svar...

Jag brukar sitta upp de första gångerna i en stor box, där hästen han gå runt obehindrat utan att jag ställer några krav. Jag bara sitter där och gör inte så mycket väsen av mig.

Eftersom jag alltid börjar med att leda, longera och tömköra hästen innan den rids in så är den trafikvan och van vid mina röstkommandon. Därför är det ingen direkt skillnad att rida ut på en väg jämfört med att rida runt på stallplan eller i en hage, tycker jag. Jag rider ju inte in hästen utan att ha bekantat mig med den under hyfsat lång tid först.

Jag har ingen ridbana här, inget ridhus heller, så jag tränar mina hästar i skog och mark. Helst bredvid stigen, så att de får lyfta på fötterna och se sig för ordentligt.

Jag tycker personligen att man ska ut i skogen så snart som möjligt men man ska ju inte ta vatten över huvudet. Hästen behöver inte kunna så mkt mer än start och broms när man börjar rida ut men det är ju en klar fördel om den är trygg i sin hemmamiljö under ryttare först. Det bästa är att ta rygg på en trygg häst och ha ngn med till fots första gången eftersom man inte vet hur hästen kommer reagera. Det kan vara bra att ngn kan hålla i eller vara till hjälp på annat sätt om ngt oförutsett skulle ske.

Jag visade min på treårs idag och hon galopperade under ryttare för 3:e gången idag. (eller fjärde?) Hon har inte varit i skogen ännu , är riden i lite drygt 2 månader men en ett riktigt busfrö och det har inte varit fullt regelbunden ridning förrän sista 3-4 veckorna. Hon är klar för att ridas i skogen nu men ska ut på bete i veckan. Jag ska börja rida igen i Augusti och då blir det skogen för nästan hela slanten de månader som går. Ridhuset hinner vi nöta i till vintern ändå.

Har inte heller haft tillgång till ngn snäll häst som kan gå före då vi förändrat hästantalet nyligen men nu kommer en ny på tisdag som förhoppningsvis kan gå före. Han är dock inte heller inriden men travare och körd så bara han blir styrtam så är han ju åtminstone van att lämna gården för ett jobb.

Ut i skogen så snart som möjligt tkr jag!

Mvh Jate Volim

KL

Jag är absolut FÖR att unga hästar ska ridas ute så mycket det bara går, i varierad terräng, på varierat underlag.

Men jag kan ta ett ex på vad som kan inträffa under ridtur på ung häst och vad som då är fördel med att ha sällskap eller vara inhägnad. För ganska många år sen hade jag en 3 åring som var så otroligt lättsam och trevlig, miljövan och väldigt okomplicerad. Jag var inte särskilt orolig för att rida ut honom i skogen, med eller utan sällskap. Första gången blev med sällskap men det var mer en tillfällighet. Vi red ut en kort sväng, lite på grusväg, lite på stig och avslutade på ängsmark. Nästan hemma så råkade han trampa på en ganska tjock men knastertorr trädgren som låg dold i det höga ängsgräset. Hästen studsade precis rakt upp, slog upp huvudet så att jag spräckte läppen och fick näsblod, reste sig käpprätt så att jag fick ta livtag runt halsen, sen damp vi i backen båda två, åt sidan som tur var. Jag var såpass omtöcknad av smällen att jag inte kunde hålla tygeln kvar men hästen stannade och sökte stöd hos den äldre, medföljande hästen. Hade detta hänt oss ensamma så är jag rätt övertygad om att hästen hade vänt och skenat.

Vad vill jag ha sagt med detta?; även den lugnaste mest kontaktbara, trevliga, miljötränade unghäst kan reagera snabbt och häftigt. En äldre häst hade säkert också studsat men det hade antagligen bara blivit ett skutt åt sidan. Unghästen har mycket nytt att ta in och reaktionen kan bli så mycket kraftigare p g a detta + att den har inte den äldre hästens balans under ryttare.

Nu blev denna vurpa betydelselös för hästen, han bibehöll sitt förtroende, jag kunde sitta upp och ta svans på den äldre hästen hem, vi fick båda en chans att lugna ner oss. Hade hästen däremot skenat iväg lös så är riskerna för skador och bestående men mycket större.

Jag tycker ibland att det verkar som en del har någon slags romantisk idé om att "tämja" sin häst på egen hand, sitta upp i bara grimman, att man klarar allt själv etc etc. Själv tycker jag att man inte kan vara nog försiktig och noggrann det första året med sin unghäst. Visst, det kan säkert funka men varför öka risktagandet?

Tack för tips och så:)

Har kommit fram till att det bästa är att ha någon med till fots eller att rida ensam; tar jag med hans hagkompis blir han bara mer stressad eftersom han har en till att hålla koll på :angel: Trots att den andra hästen är kolugn.

Jag rider ju ute på ängen nu, utan staket. Vi har ingen ridbana, så...:P
Red ut på vägen häromdagen, men han trippade fram, öm i framfötterna, så det blir hovslagare imorron. Han är redan skodd bak. I vilket fall uppförde han sig exemplariskt! :D Reagerade inte på fåren vi red förbi ens.:)

Förstår precis hur du menar. Det var ju på ett liknande sätt jag krossade handleden i början, och bådas vårat förtroende för ridningen försvann. Fast då hade vi en äldre lugn häst med, och in häst skenade bort till en tom hage. Kansk glömde han att Dacke var med oss, vad vet jag..

Min häst är inriden i skogen, hon är markarbetad på stallplan. Har ju inte turen att ha ridbana och ridhus, men allt har gått jättebra hon är visserligen inte klar än men vi galopperade för första gången i skogen igår ;) Efter några rejäla bocksprång gick det fint :D
Första gången vi red ut såg jag till att hon kunde stopp, sväng och framåt (de stannar ju ibland och står som en staty)

De kommer att gå bra, ta bara med dig någon om du kan alt ta korta turer och lita på hästen, den kanske busar och så men det är helt naturligt. Var avslappnad men ändå beredd på ett kast eller så ;)

Skogen e rolig :banana:

Nja, jag blir lite fundersam på en del inlägg här faktiskt...rida i grimma, barbacka och utanför inhägnad dessutom, på unghäst. Jag vet för det första inte om det är särskilt gynnsamt att rida barbacka på en unghäst? Omusklade och obalanserade som de i regel är.
Varför ska man rida utan utrustning förresten om man nu vill rida in och utbilda hästen? Jag tycker ju att utrustningen och hästens acceptans av den är en del i utbildningen.

Vill ni läsa en bra bok kan jag rekommendera en av Jens Fredricsson ( och en medförfattare somjag inte kommer på namnet på just nu ), som handlar just om utbildning av unghästar. Den är kanonbra och har utmärkta bilder av Lotta Gyllensten. Där finns ett kapitel om hur man kan hantera och rida in en unghäst på egen hand, i avsaknad av medhjälpare. Detta rekommenderas inte dock och om man ska pyssla med det så ska man vara mycket rutinerad.

Jag är inte orutinerad men tycker att jag har stor nytta av boken, många bra och handfasta tips. Jag går ofta tillbaka och läser om kapitel.

Jens är alltid kanon, så även den boken.

Jag SITTER in barbacka. Av just en anledningen att hästen direkt får lära sig vara rädd om mig som ryttare och inte bara "busa iväg". Men någon risning är det inte och någon lång stund är det inte heller. Skritt, trav, stopp, start o sväng klarade vi av på 4 ggr sedan vilade pålle.

Efter vilan sadlades han och jag satt upp och började på inridningen. Hästen var då helt lugn med ryttare och hjälper och brötade inte iväg "bara för att" (det fick han ju absolut inte göra barbacka som jag skrev ovan). Sadel, träns o betthjälper var han ju van vid innan och så även ryttare men man slapp få "allt på en gång".

Jag tycker fort man är mkt smidigare och följsammare de första gångerna på ryggen utan sadel. Och då vill jag såklart heller inte ha ett bett jag hade kunnat råka ta i för mkt om hästen gjorde något. Därav barbacka o bettlöst under INSITTNINGEN. Som inte ska behöva ta så himla lång tid att det blir skadligt.

Nu har jag återupptagit endel barbacka ridning igen, när vi har tid över. Då rider jag barbacka i grimma och ett grimskaft på ena (variernade) sida och så rider vi rakt ut över kalhyggena. Då är målet att han ska bli mer styrbar med enbart sits o skänkel och mer lyhörd i jobbig terräng.

Detta sker ju såklart vid sidan av vanligt markarbete med sadel, bett o hela faderullan där hästen utvecklas fysiskt av ridningen och inte av att kliva över stock o sten.

Detta håller jag med om fullt och fast.
Jag förstår heller inte att man är förvånad över att det går snett ang. att rida sin unghäst, om man själv som ryttare är rädd och osäker. Det finns en anledning att talesättet lyder: rutinerad häst till orutinerad ryttare, och orutinerad häst till rutinerad ryttare....
det är en oerhört dålig kombination av unghäst och rädd/osäker ryttare helt enkelt, och då är det ännu mindre läge att hålla på med en massa alternativa metoder. Som ryttare på en unghäst MÅSTE man veta att det är ett faktum att hästen troligtivs kommer reagera starkt och bli rädd för saker emellanåt någongång under dess unga år/inridnings fas, och säkert många gånger till därutöver - det är ett levande djur. Det hör till. Blir man förvånad att sånt inträffar och att en unghäst inte går som en robotiserad klocka varje dag eller reagerar exakt lika inför olika situationer varje dag, bör man skaffa sig en Dalahäst.....

Nu var du väl liite hård ändå?:grin: Men jag håller med om att orutinerad häst=rutinerad ryttare samt rutinerad häst=orutinerad ryttare, det är väl de lämpligaste kombinationerna i a f.

Sen kan alla ryttare bli överraskade av häftiga reaktioner, även de rutinerade. Skillnaden är väl oftast i a f att man har god hjälp av sin rutin för att reda ut situationen och få ett så bra avslut som möjligt för hästen. Alla misstag, särskilt under det första året i utbildningen, kan ju innebära bestående problem i ridningen senare.

Min poäng med inläggen är bara att man ska tänka på att alltid ligga steget före, ha ett sunt säkerhetstänkande samt inse att det är stora flyktdjur vi hanterar. Tycker inte att man ska misstolka säkerthetstänkande med rädsla, vilket en del verkar göra.

Min poäng med inläggen är bara att man ska tänka på att alltid ligga steget före, ha ett sunt säkerhetstänkande samt inse att det är stora flyktdjur vi hanterar. Tycker inte att man ska misstolka säkerthetstänkande med rädsla, vilket en del verkar göra.

Nä jag misstolkar inte säkerhetstänkande med rädsla för en sekund, de är två helt skiljda saker.

dock tycker jag inte jag är hård alls i min inställning till att man inte skall vara förvånad om man är rädd i botten och upplever att det blir ett problem i ridningen av unghästen. Jag tycker tyvärr att man ser det alltför ofta, dvs att folk inte förstått vad som krävs av dem som ryttare, utan står där förvånade.

Nåja, ingen är väl någonsin en fulländad ryttare, möjligen TROR man att så är fallet tills den dagen då ngn/ngt motbevisar en...

Ödmjukhet och säkerhetstänkande samt erfarenhet är bra egenskaper i kombination med unga hästar. Oräddhet, utan att för den skull vara dumdristig, är en annan bra egenskap.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar