Hur lång tid innan rida ut?

Sv: Hur lång tid innan rida ut?

KL

Jaha. Försökte rida lite, med ledare på inhägnad gårdsplan. Gick ju j***la bra.. :mad:
Hästjäkeln försökte slänga av mig! (tja..halv-bockade..lite stressad när man sitter upp brukar han vara, typ, vilja gå, men lugnar sig så fort han får gå, inte nu.).
Får väl ha min tränare med nästa gång jag försöker hemma, Och ska så klart rida en del mer för henne i ridhuset, och att hon rider honom., så att hon kan säga vad jag gör för fel. Jag vet ju att hästen inte gör nåt för att skada mig egentligen. Han blev bara stressad.

Men detta var inte bra för nu blev jag lite rädd igen..fan att jag ska ha så bråttom. ><
Vill nästan gråta ju. Jag vill bara kunna rida lite grann i skritt en halv minut lugnt och sansat på min egen häst. *känner mig som en barnunge*
Ska se på ''rent hus'' nu.. meh..

Håller med om varenda stavelse. :bow:

och Blandrastik - som vanligt :rofl:

Har aldrig ridit in mina unghästar inhägnat utan ute i skog och mark. Ger starka, balanserade och harmoniska hästar som blir miljötränade dessutom.

Zab: allt som skrivits om detta förutsätter en trygg och harmonisk ryttare som känner sig trygg i sitt upplägg och hur och varför man gör saker med hästen i varje läge/situation.
Om detta inte finns i ekvationen anser jag det vara en hög risk att rida en grön unghäst utomhus ensam. Inte bara utifrån vad som kan hända just då, utan för att det inte gynnar hästen utbildningsmässigt, att influeras av en ryttare som blir för osäker. Är du det, så är det trots allt bättre att stanna på inhägnat område eller vad det nu är som får dig trygg. Rent allmänt är ju en rädd/osäker ryttare en mindre lyckad kombination på en ung och grön häst. Skulle göra allt om jag var du för att rida i situationer där du är säker, skit i övrigt vad som är bäst eller ej, för att du är trygg och har koll på läget överväger allt annat, inga halvosäkra situationer/risker är värt det i längden ur perspektivet att forma och utbilda hästen då alltför mkt kan gå snett om ryttaren är osäker.

Senast ändrad:

Hur lång tid ska man rida inhägnat innan man vågar ge sig ut (på lugna, otrafikerade vägar-stigar) och skritta en runda? Med och utan sällskap (äldre, lugn häst).
Jag red tre-fyra gånger i paddocken innan jag gav mig ut på mitt sto som inte blivit riden på över 2 år samt aldrig riden utomhus, så jag lät min vän rida den äldre valacken först och så red jag efter, i skritt bara och i 5-10 min.

Eller vilka tecken ska man titta efter för att se att hästen är redo?
Vad måste den minst kunna, i era ögon?

Man bör ha full kontroll över hästen och veta att när jag tar i tyglarna så ska den stanna och när jag skänklar ska den gå framåt. Kan den det, då kan man prova rida ut en sväng, men inte ensam första gångerna.

Vad kan man göra för att förbereda? Ha någon med i början som leder? Bara ha häst sällskap i början?
Man kan ha någon som rider med på en äldre, tryggare häst eller bara en människa som hästen litar på som går bredvid.

Men hur vet ni det egentligen, att ni har full kontroll över en unghäst? Min erfarenhet är att en unghäst i normala förhållande kan svara utmärkt på hjälperna men då den blir pressad eller utsätts för ngt oväntat så kan den snabbt bli icke-påverkbar.

Jag tvekar med uteritter på egen hand i ett tidigt skede av bl a den anledningen.

Zab: allt som skrivits om detta förutsätter en trygg och harmonisk ryttare som känner sig trygg i sitt upplägg och hur och varför man gör saker med hästen i varje läge/situation.
Om detta inte finns i ekvationen anser jag det vara en hög risk att rida en grön unghäst utomhus ensam. Inte bara utifrån vad som kan hända just då, utan för att det inte gynnar hästen utbildningsmässigt, att influeras av en ryttare som blir för osäker. Är du det, så är det trots allt bättre att stanna på inhägnat område eller vad det nu är som får dig trygg. Rent allmänt är ju en rädd/osäker ryttare en mindre lyckad kombination på en ung och grön häst. Skulle göra allt om jag var du för att rida i situationer där du är säker, skit i övrigt vad som är bäst eller ej, för att du är trygg och har koll på läget överväger allt annat, inga halvosäkra situationer/risker är värt det i längden ur perspektivet att forma och utbilda hästen då alltför mkt kan gå snett om ryttaren är osäker.

Vilket är anledningen till att jag stängde för gården (kringbyggd gård) och bad pappa hålla honom i grimskaft nu idag. För att göra det så säkert som möjligt. Vet inte hur jag skulle kunna göra det säkrare. Skulle vara med sadel (vilket jag inte var det minsta nervös för idag, hade varit värre med hoppsadeln) och instruktör.. så vi får fortsätta med henne innan jag vågar sitta upp igen.
Jag hade ju börjat lita på oss igen efter några lyckade skrittvolter i ridhuset med instruktörn, och efter att han uppfört sig så bra med henne. Jag vet inte vad jag gjorde för fel idag, men uppenbarligen är vi inte redo. Olyckan spökar nog fortfarande i bägge våra huvuden. Första gången jag satt upp (förra sommaren) var det precis som om han var en gammal inriden trotjänare.
På marken har vi bra kontakt, där har jag ju arbetat rätt länge iom uppehållet när jag krossade handen. Jag trodde att det skulle följa med lite upp på ryggen iaf, när jag satt upp idag var jag ju inte nervös, bara förväntansfull.. :crazy:

Jag rider lite vartsomhällst. Hästen är pigg och glad, men jag ser alltid till att jag har kontroll. Har ridit ut ensam, i stor grupp, i paddock ensam, i ridhus ensam, i paddock med grupp, i ridhus med grupp... Ja, omväxling hela tiden alltså.

Det är lite kul att unghästen alltid är modigast när vi är ute! Vågar inte någon av de gamla hästarna gå får vi går först :rofl:

Nu var ju detta inte en kommentar till hur du ska göra, men nu vet du hur jag gör :)

Men hur vet ni det egentligen, att ni har full kontroll över en unghäst? Min erfarenhet är att en unghäst i normala förhållande kan svara utmärkt på hjälperna men då den blir pressad eller utsätts för ngt oväntat så kan den snabbt bli icke-påverkbar.

Jag tvekar med uteritter på egen hand i ett tidigt skede av bl a den anledningen.

Jag utsätter dem för pressade situationer och vet själv med mig att JAG är iaf kolugn oavsett vad som händer och jag vet saker som "alltid" fungerar. Full kontroll kallar jag det absolut inte utan jag snarare utnyttjar situationer med mindre kontroll till att skapa kontroll.

Dessutom har jag aldrig upplevt en unghäst vara direkt opåverkbar i en pressad situation utan just pga att den är så ovan vid ryttare så finns det mycket som påverkar den. Och personligen så tycker jag det är just de situationerna när inte allt går som på räls sätter MEST prägel på lydnad och uppmärksamhet gentemot ryttaren. Därför letar jag ofta upp sådana situationer tidigt för att snabbt visa att mina regler gäller och mig kan man lita på oavsett vad som händer.

Grunden i det hela är ju att man ALLTID aktivt arbetar för att få hästen att kontrollera sitt flyktbeteende. Och attm an inte är rädd för att just påverka hästen mer (om det behövs) i ett tidigt skede om den bli rädd och tänker fly. Hindrar man hästen i tid är den lätt att hindra (det är det jag menar med grejer som alltid fungerar - i detta läget kan ett litet tygeltag i en tygel hindra en häst från att ta till flykten, samma tygeltag 2 sek senare gör inte ett jota), kommer den något steg kan man hälsa hem och önska sig en bättre taiming i julklapp till nästa gång.

Jag vet inte men jag har nog sett en och annan unghäst bli blockerad i pressade situationer. Hindra flyktbeteendet gör man nog reflexmässigt som ryttare men det svar man kan få av vissa hästar är att de får panik i det läget och reser sig.

När jag läser många av inläggen här så känns det som att en del är rätt övermodiga:confused: Eller väldigt sadelsäkra och skickliga ryttare... Att bli avslängd överlever de flesta men vad som är mindre kul är en lös, skenande unghäst på icke-inhägnat område.

Var det ngn som såg H&M showen på Scandinavium och den 4-åriga hästen där som skulle visas? Där hade vi ett rätt bra exempel på en unghäst som blev blockerad av situationen. Inte SÅ lätt alla gånger att ligga steget före.

Kl.

Kan berätta att min vallack gick jag med första månaden vid hand, halter, följsamhet och ledarskap- saknade ju en passande sadel och sen hade han inte blivit riden på par mån alls hos förra ägaren. Vi gick själva och han lyssnar väldigt bra på personen ist för att kolla in vad en "ev andra häst" skulle göra. Så jag tycker att vi vann mer på sticka ut utan häst nr 2.

Under dessa promenader så svetsades vi samman, och han lärde sig att lita på mig. Ett knepen var även inkallning precis som på hunden, fast den tränade vi på i inhägnat område.

Att sitta upp sen på turen blev inte så märkvärdigt. Passade på att även lära hästen stanna om jag tappa stigbyglarna, och att om jag är hukad, sittande, eller liggande så är det en "tyst" inkallning och.....han kom när jag åkte av i skogen. :love:

Tycker det är roligt att jobba med unghästar, de lär sig så fort och nu har stallkompisen en tvååring som är helt fantastisk. Allt går faktiskt vägen, och små missöden på vägen gör inte mkt.

Bra arbete vid hand är en väldigt bra grund att stå på helt klart är det så men jag tror också att det är viktigt att se till individen - alla hästar är inte lika följsamma eller balanserade. Grundtemperamentet spelar stor roll också.

Hästar är flockdjur, i första hand med artfränder, så att ha en äldre häst med kan vara en bra säkerhet/trygghet tycker jag. Om olyckan skulle vara framme så är sannolikheten stor att unghästen stannar hos den äldre hästen. Sen tycker jag inte att man ska fastna i det att alltid rida med sällskap.

Ja just, sen kan det ju bli att hästen är svår att rida ut själv med, eller att den blir stressad om den blir själv i stallet/ hagen.

Visst är det så att hästar är olika, men alla unghästar behöver ha en bra ledare och är du den bästa ledaren så stannar unghästen med dej och klart ska man passa på att njuttja en äldre häst i arbetet men den bör lära sig att lyssna mer på ryttaren menar jag.

Nu rids min vallack, och 2 åringen får hänga med på släp vid hand, man får hålla tungan rätt i mun o hästarna ser ut att klara av det lättare än vi. :D

När jag läser många av inläggen här så känns det som att en del är rätt övermodiga:confused: Eller väldigt sadelsäkra och skickliga ryttare... Att bli avslängd överlever de flesta men vad som är mindre kul är en lös, skenande unghäst på icke-inhägnat område.

Jag tycker inte jag är ett dugg övermodig som rider mina unghästar ute och alltid gjort. Dock är jag sadelsäker och ganska van, ja.
Men jag har alltid säkerhetstänket på och jag anser inte att jag någonsin faktiskt, utsatt mig för ngra risker utomhus som inte skulle kunna hända på inhägnat område isåfall. Jag har haft en bra relation till unghästarna jag ridit och framför allt har de varit otroligt mycket hanterade och miljötränade från backen. Tömkörda, promenerade med, varit med som handhästar i skogen med mamma/erfaren häst osv. Varför drar du likhetstecken mellan att man inte rider hästen på inhägnat område med att vara övermodig? :confused: Det låter som du egentligen vill säga dumdristig och osmart ?

Nej, det är ingen kritik eller elakt menat utan bara just förundran över fenomenet. Jag är absolut för att unghästar ska ridas ut så snart det är möjligt ur säkerhetssynpunkt, det ger den bästa framåtbjudningen, men varför man ska ge sig ut ensam det har jag lite svårt för att förstå. Det går tvärtemot vad jag fått lära mig en gång.

Visst finns det tillfällen och situationer när man inte har ngn som kan följa med och då har man inte så mycket val. Jag rider helst inhägnat i några månader innan det är dags för uteritter, ja det blir kanske en hel del uteritter innan dess men då med ledare.
Mina hästar är vana att gå ensamma ute i skogen eftersom jag arbetar dem mycket vid hand. De åker ensamma och de står ensamma på gång och i box då och då. Jag vill inte ha en häst som är beroende av att ständigt ha någon med sig utan det är just bara de första månaderna under ryttare.

Jag vet inte, rutin har jag i form av många år med egna hästar, träningar + ett antal inridningar så det borde vara tillräckligt men det är möjligt att jag är överdrivet försiktig.

Haha "fenomen" det låter oerhört exotiskt :D

Men jag håller med ang. att rida helt själv det tycker jag nog inte är ngn hit heller i början, jag har missat att det var det ni diskuterade nu utan jag trodde du menade allmänt att ta ut en grön unghäst utanför inhägnat område.

sen så tror jag att man blir försiktigare med mer erfarenhet, ju mer man varit med, desto mer har man "sett". Men ibland är det viktigt även där att fortfarande låta omdömet och inte bara vad som möjligtvis kan hända, styra. förstå mig rätt, jag menar att allt är en balansgång, så även säkerhet. Givetvis måste man ha gott omdöme och inte chansa, men har man goda förutsättningar så får man ju heller inte låta sig styras helt av vad som faktiskt alltid KAN hända. Om du fattar vad jag menar.

Mig fatta:D

Jo, jag håller med om att det inte får ta överhanden, det där med tanken på vad som skulle kunna inträffa altså. En balansgång är det absolut.

Jag vet inte men jag har nog sett en och annan unghäst bli blockerad i pressade situationer. Hindra flyktbeteendet gör man nog reflexmässigt som ryttare men det svar man kan få av vissa hästar är att de får panik i det läget och reser sig.

Var det ngn som såg H&M showen på Scandinavium och den 4-åriga hästen där som skulle visas? Där hade vi ett rätt bra exempel på en unghäst som blev blockerad av situationen. Inte SÅ lätt alla gånger att ligga steget före.

Men är det normalt att bli så stressad att hästen får panik? Av vad då?

Och att hindra flyktbeteendet är ju inte något som momentant ska börjas med DÄR och DÅ när hästen är "panikslagen". Och har hästen lätt att stå på två ben så hindrar man ju inte den genom att dra i båda tyglarna? Då står ju tom min lille på 2 även om han bara är lite framåt. Poängen för mig är att man ska hindra dem i tid INNAN de är så inne i att fly att de blir blockerade och inte går att hindra/blir farliga om de hindras.

Sedan är det ju samtidigt en fin avvägning mellan att inte göra något som helst alls när hästen är lite mer "inkörd" på att inte ta till flykten direkt, att börja våga lita på att den väntar ut ryttarens instruktioner innan den gör något förhastat.

Jag vet inte om jag är övermodig men sadelfast är jag då verkligen inte :D Men hittills har jag inte åkt av av en sådan anledning iaf. Jag hindrar helst stering o bockning innan de blir farliga/så man trillar av, jag vill inte att unghästarna ska lära sig att det är en utväg.

Bra arbete vid hand är en väldigt bra grund att stå på helt klart är det så men jag tror också att det är viktigt att se till individen - alla hästar är inte lika följsamma eller balanserade. Grundtemperamentet spelar stor roll också.

Varför tror du jag håller mig till ponnyer med vettig stam ;)

Jag har inget som helst för att sätta mig på "puckade" hästar, därför brukar sunt förnuft räcka tillräckligt långt för att få en säker hantering/ridning, även om det så är första gången man sitter upp ute i skogen.

Är det en komplicerad typ (en ponny var faktiskt fruktansvärt bakskygg) så sitter man ju inte bara upp o rider ut heller. Men jag föredrar att ha hästar som fungerar så.

sen så tror jag att man blir försiktigare med mer erfarenhet, ju mer man varit med, desto mer har man "sett". Men ibland är det viktigt även där att fortfarande låta omdömet och inte bara vad som möjligtvis kan hända, styra. förstå mig rätt, jag menar att allt är en balansgång, så även säkerhet. Givetvis måste man ha gott omdöme och inte chansa, men har man goda förutsättningar så får man ju heller inte låta sig styras helt av vad som faktiskt alltid KAN hända. Om du fattar vad jag menar.

Absolut! Ovana eller väldigt mycket vana gör en mer försiktig.

Som med Tigers inkörning. Tränaren var hela tiden på gränsen till att säga "nej, vi tar det nästa gång försäkerhetsskull". Han vet vad som kan hända när något händer med vagn bakom. Vi blev oxå väldigt fega när vi skulle ut själva första gången, mest för att vi inte visste alls vad som kunde hända (förutom att hästen drar till skogs med vagn liksom, men vi hade ju aldrig varit med om något).

Jag gav mig ut på en gång. Bättre framåtbjudning där. Dessutom hade vi tömkört massor ute, på egen hand.

KL

Till TS:

Instämmer med the_connemara m fl. :bow:

Jag ser alltid till att hästen förstår röstkommandona för att gå framåt och stanna. Promenerar mycket i skog och mark och klänger och tar på hästen ofta.
En dag när man är ute på promenad och allt känns lugnt och bra så kravlar jag upp på hästen barbacka med grimma. Om hästen är van att du brukar ställa den vid stora stenar etc för att ligga över ryggen och kravla så kommer den inte bry sig så mycket om att det är människans ben i st f armar på ryggen. Ibland vänder de på huvudet och nosar på fötterna men inte mycket mer. Känns det som om den fortfarande är lugn och avslappnad i kroppen så är det bara att smacka lite (eller vad man nu har för röstkommando för att den ska gå framåt). Låter den sen bara följa stigen fram. Att stanna är inget konstigt då den ju vet vad trycket från grimman betyder.

En äldre inriden avkastarkung som jag fick ta hand om började jag om med på detta vis. Aldrig träns och sadel. Aldrig uppsittning vid stallet. Kravlade upp när vi kommit ut i skogen. Gav godis från hästryggen. Funkade hur bra som helst! Lydde grimman och rösten perfekt utan krumbukter. Tror faktiskt inte att den förstod att den reds. Den hade ju tidigare erfarenheter av ryttare som ju alltid sadlat och tränsat uppbundet vid stallet och associerade den sortens ridning till ngt tråkigt. Efter en tid red jag även med sadel och så småningom med träns. Men då hade redan vi haft så många roliga lättsamma turer ensamma i naturen att hästen inte brydde sig om att träns och sadel var på. Vi skulle ju ut i naturen och ha skoj.:)

Det som är bra med att ge sig ut själv med hästen är att man får så mkt bättre kontakt med den. Den följer och tyr sig till dig i st f till en annan häst.

Planera inte så förbaskat! Gör det som känns lugnt och bra för dig och din häst. Gör allt i små steg. Ta dig gott om tid. Var inte stressad. Skapa kontakt med hästen och glid av hästryggen om du vill. Det kommer alltid en ny sten som du kan använda för att komma upp igen.

Att rida barbacka med grimma i skogen är ju inte så stor skillnad mot att leda hästen i grimman i skogen.

Ibland glider man av, men man fastnar inte i något och oftast landar man faktiskt på fötterna och har hästen förvånad bredvid sig. :D

Lycka till i forts!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar