Hur lång tid innan rida ut?

Z

Zab

Om man rider in en välhanterad, hyfsat säker häst (dvs trafiksäker för normal trafik, van att vara ute etc,) som har lite hetare läggning. Men snäll och samarbetsvillig.

Hur lång tid ska man rida inhägnat innan man vågar ge sig ut (på lugna, otrafikerade vägar-stigar) och skritta en runda? Med och utan sällskap (äldre, lugn häst).

Eller vilka tecken ska man titta efter för att se att hästen är redo?
Vad måste den minst kunna, i era ögon?

Vad kan man göra för att förbereda? Ha någon med i början som leder? Bara ha häst sällskap i början?

Jo, har ju lite anknytning till min een häst, men skapade mest tråden för att det är intressant att höra åsikter:P Jag har ju folk att fråga som känner mig och hästen, när det blir dags.

Själv har jag ju ingen ridplan (kan kanske hägna in en bit stenig gårdsplan, men det är ju knappast lämpligt att trava på t.ex, eventuellt skritta om hästen inte blir öm) utan får förlita mig på skjuts till ridhus när vi har lektion. Tänkte börja skritta någon minut lite då och då på ängen när han är skodd, med någon som håller honom i grimskaft så klart. Han börjar förstå att flytta sig i sidled, öka/minska tempo och stanna för sitsen, har även gjort något litet steg i öppna. Det är bara jag som måste lära mig sånt nu, så jag lär hålla mig till att följa med och tempoväxlingar. x) Uppsittningen är det värsta, men den blir bättre den med. Han har inga tendenser att kasta av någon, det värsta han gör är att steppa lite. Och ängen är han van vid, har blivit riden där en gång tidigare utan problem. (inte av mig)
Åååh vad jag längtar tills jag kan rida ut själv!:love: men det lär dröja ett tag till.:crazy:

Sv: Hur lång tid innan rida ut?

Man går inte vidare med en hästs utbildning förrän man som människa känner sig säker på att man klarar uppgiften tillsammans med hästen.
Själv har jag ingen möjlighet till vare sig ridbana eller ridsällskap så det blir att jag rider runt på gårdsplanen de första gångerna. När jag känner att hästen lyssnar på mig och förstår att göra halt och svänga så skrittar vi ut i skogen istället.
Re in en ponny förra året och efter 4 gånger på gårdsplanen så gav vi oss ut på grusvägarna.

Provade en gång att rida med sällskap då jag hade möjlighet till det, men resultate var bara att ponnyn struntade totalt i den andra hästen, han var så totalt inställd på att det bara var han och jag :love:

/M

Jag sitter de allra första gångerna inom inhägnat område.

Sen går vi ut i skogen så fort som möjligt. Helst med sällskap. Fösta galoppen gör jag alltid utomhus/i skogen, annars så får ju den obalanserade unghästen svänga hela tiden.

I vote for skogen!

Vi håller på med min 3-åring, en welsh cob, som är riden i ca 3 månader regelbundet men endast 1-2 ggr/v. Jag har tagit en utbildad instruktör till hjälp denna gången eftersom jag har haft ett alltför lång riduppehåll för att känna mig smidig och orädd nog att börja på det helt själv.

Första månaden - var vi enbart i ridhus och han gick först med ledare sedan i lina. Han var sadelvan och insutten i senhöstas.

Andra månaden - alla gångarter på lina, i ridhus samt på slutet även lös i alla gångarter men fortfarande i ridhus.

Tredje månaden - alla gångarter, lös samt både i ridhus och ute men inhägnat. Ut i skogen med ledare, skritt och trav.

Själv känner jag nu att jag vill gå vidare till ridning ute, lös men i sällskap av äldre häst. Tycker att det blir för mycket skritt och broms med ledare nu. Min instruktör tycker att det är lite tidigt och eftersom hon dels har utbildning som inte jag har och dels är den som sitter på ryggen så får jag ha lite tålamod till.
I sommar är det uppsittningsdags för min del och jag föredrar absolut uteridning framför ridhus med unghäst så jag hoppas att han är tillräckligt hygglig då mot matte så att jag hänger med i svängarna:D

Han är def av den hetare typen, inte dum, bockar inte, men ligger på rätt starkt och blir lätt upprörd och taktar, tjafsar med huvudet om man bromsar för mycket. Jag tror att han hade mått bra av att få gå på lite mer framåt om än under kontroll.

Jag hade väl "ridit" min häst 5-10 ggr på ridbana innan han fick följa med ut under ryttare på en kortare tur tillsammans med andra hästar. Då hade han varit med ute som handhäst en del innan, gått promenader i grimma, och blivit tömkörd i terrängen. Så han var van vid att vara ute i naturen och på de närmaste vägarna. Ridmässigt kunde han svänga, stanna, sätta igång och vi hade travat några steg ett par gånger. Tycker det är en fördel att komma ut så tidigt som möjligt (utan att det blir farligt / okontrollerat, förstås).

jag satt in mina unghästar på en utebana utan staket :angel:
Sen avslutade jag alltid med att skritta upp till stallet, ca 300 m.

Ganska snart så red jag ut i skogen tillsammans med mamma på den andra 3 åringen eller på den gamla ponnyn.
Red på stigar dom var vana sen tidigare (där vi promenerat med dom innan inridning).
Jag tycker de är viktigt att komma ut i skogen tidigt, hästarna får annat att titta på o konc sej på var fötterna ska,istället föro tänka ut bus.

jag har aldrig ridit min inom inhägnat område å det har gåt super. man får bättre bjudning om man rider ute. nu har jag ridit min 3 åing max 30 ggr å hon är riden i en hage ca 5 ggr nu i slutet annars har hon bara gått i skogen..

KL

Vad härligt, då är jag inte ensam om att vilja komma ut:)
Kommer rida ute med ledare (har han gjort förut ju) lite grann.
Grejjen är mest att min instruktör rider in honom, och jag har inte lärt mig den ridstilen så mycket ännu. Men jag märker om jag gör fel för då gör han fel och vise versa.. hon kommer naturligtvis fortsätta rida in honom men jag kan nog skritta några minuter med ledare mellan passen iaf. :)

Jag red på min treåring första gångerna hemma på stallbacken dvs ingen inghängnad. men det var bara några få gånger, tills jag kände att han lyssnade på broms, gas och styrning - sen bar det av ut på byvägarna, ensam. Har ingen att rida med så vi rider helt själv. Men som FT-ryttare säger, de får så mkt att titta på så de hinner inte hitta på bus och de blir pigga och glada. Red på en äng en gång men då jä**aranåda va han brallade!!
Visst är han laddad och väldigt tittig på allt efter vägen, men det blir bättre med tiden det oxå!
(vi red i alla gångarter ute redan första gången för att det inte skulle bli någon stor grej av det senare)

Senast ändrad av en moderator:

Tycker ni är modiga allihop - och måste sitta säkert i sadlarna! Själv brukar jag måla upp alla möjliga tänkbara scenarier:angel:

Matte ramlar av - pålle skenar iväg ut på en väg, fastnar i staket m m:o Det måste hänga ihop med riduppehållet och åldern, för 10 år sen så tänkte jag ö h t inte i dessa banor!

Unghästar mår bäst av att ridas ute, det är jag helt övertygad om också. Får ragga upp en ridkompis som kan hänga med oss ut - ifall matte nu skulle dråsa av någonstans:)

Jo, är ju själv lite rädd, men kommer nog över sista rädslan om jag mjukstartar med ledare:P
Grejjen är den att jag tvivlar på att min häst reagerar anorlunda i rihus än utanför eftersom han aldrig varit i ett ridhus innan vi började rida in, men är van vid att vara ute. x)

Jag fattade inte riktigt dina sista stycken så jag svarar bara på frågorna :D

Om man rider in en välhanterad, hyfsat säker häst (dvs trafiksäker för normal trafik, van att vara ute etc,) som har lite hetare läggning. Men snäll och samarbetsvillig.

Hur lång tid ska man rida inhägnat innan man vågar ge sig ut (på lugna, otrafikerade vägar-stigar) och skritta en runda? Med och utan sällskap (äldre, lugn häst).

Jag känner aldrig något behov alls av inhägnat område. Sitter o hänger första gångerna gör jag helst på stallplanen sedan går vi direkt ut en sväng emd ledare. Inom 4 gånger var min häst skrittat o travar helst själv (ingen med på marken alls) både ute och i skogen.

Vad måste den minst kunna, i era ögon?

Det enda den eg behöver "kunna" är att vara hyfsat uppmärksam och gärna kunna stanna för röstkommando. Jag utgår i från att hästen är ledbar - ledaren fixar. Redo utifrån en lite hetare hsät synvinkel är ju när den är trygg och avslappnad med människorna som omger den och situationen den ställs inför. Blir den osäker när man klänger på den sitter man ju inte rakt upp och rider iväg utan ägnar så mkt tid åt att klänga på den att den accepterar det och tar det lugnt.

Vad kan man göra för att förbereda? Ha någon med i början som leder? Bara ha häst sällskap i början?
[/QUOTE]

Jag gillar inte sällskapshästar utan ahr hellre en människa med allra första gångerna (i mitt fall 2 gånger). Det absolut viktigaste är att hästen är uppmärksam på dig och att ni har någon form av kommunikation/samspel sedan innan. Det behöver inte vara någto avancerat alls, jag själv arbeta nada på marken á la NH utan normal grundhantering räcker gott och väl. För att jag ska känna mig säker ska hästen dessutom vara utsatt för en del "hemskheter" innan där man börjat vänja den av med flyktbeteendet. Dvs man ska kunna säga "stopp" och kunna mena det utan att hästen får panik och flyr om det är något läskigt.

Tack! ^^

Det verkar vara vanligare än jag trodde att rida unghästar ute..och här har jag gått och trott att nästan alla reds i ridhus det första året, speciellt efter att ha läst lite i den gamla skolboken. :angel:
Fast jag har ju haft svårt att förstå varför uteritter måste vara så dramatiskt. ^__^

delvis KL
Jag kom på en annan anledning till att jag är osäker på att rida ut med honom.. jag har ingen sadel :rofl:
På lektionerna använder vi min instruktörs bomlösa som sitter bra. Jag har en soffkudde bomlös som jag aldrig lägger på honom igen, och en hoppsadel. Men hoppsadeln förstör mest signalerna (han är hittills riden nästan enbart på sätet) och sadelgjordsstropparna behöver bytas ut. Vissa av hålen har revor nästn ända ut till kanten på remmen.. :crazy:

Men jag ska försöka kidnappa pappa som ledare och rida barbacka.^^

Jag red in min nordsvensk i skogen. Hade haft honom sedan han var 2 veckor gammal så vi var väldigt bekanta med varandra och han tillät det mesta. Hade tömkört mycket innan och började klänga på honom rätt tidigt så han reagerade inte alls första gången jag satt upp.

Tror jag gjorde det 2 ggr på stallplan, testade så han förstod skänkel och tygeltag, sen red vi ut i skogen. Kommer inte ihåg om jag hade sällskap, jag tror inte jag hade det. Jag utnyttjade också promenader när jag inte orkade gå hem (efter 3 timmars promenad) och satt upp barbacka med grimma efter att han bara blivit riden ett litet tag. Kanske inget som står i skolboken men vi hade ett härligt samspel då, och särskilt het är han ju inte heller.

Har hästen bara varit hemma på gårdsplan och i ridhus kan jag förstå att det känns döläskigt att plötsligt vara ute i vida världen där det faktiskt händer saker. Men är hästen tömkörd och promenerad där man även sen kommer rida, och blir insutten hemma så gas och broms funkar, då tycker jag skogen är bäst. Hästen får vänja sig vid ryttare och hitta sin balans, men man behöver inte samma grad av lydnad (vägen går rakt fram liksom, hästen behöver bara gå rakt fram i princip) - enkelt förklarat. :)

jag red ut ensam utan mobil och allt första gången jag red...

upp o iväg.. hehe, det gick bra... men hon var mkt tömkörd och även lite körd innan.

Jag är inte på något sätt duktig på inridning, utan har bara ridit in min egna häst.

Hur lång tid ska man rida inhägnat innan man vågar ge sig ut (på lugna, otrafikerade vägar-stigar) och skritta en runda?
Jag red ut min unghäst ensam på 8de träningpasset, i grimma i skogen. Har ingen riktig paddock utan hade gjort en tillfällig inhägnad för att träna i, hästen hade ingen framåtbjudning där och jag valde att chansa. Hon kunde denna första tur stanna, svänga gick hjälpligt med stora ledande tygeltag. Men det tränade vi på längs vägen och det gick så bra att vi inte tränade mer i inhägnaden. Detta var ett år sedan och hästen har blivit en riktig trygg ridhäst nu :love:

Lugn, stabil häst som kan stanna och svänga. Hästen måste vara trygg med ryttaren och omgivningen.

Vad kan man göra för att förbereda?
Jag hade nog gärna haft ledare med, det hade jag många av de ridturer vi tog i början, när vi red ut på vägarna. Sen finns det mycket jag egentligen borde tränat från marken innan vi började rida, men man lär så länge man lever -det får bli till nästa unghäst. :idea:

Tack! ^^

Det verkar vara vanligare än jag trodde att rida unghästar ute..och här har jag gått och trott att nästan alla reds i ridhus det första året, speciellt efter att ha läst lite i den gamla skolboken. :angel:
Fast jag har ju haft svårt att förstå varför uteritter måste vara så dramatiskt. ^__^

Ja gud. I dagsläget är det fortf VÄLDIGT många som tycker uteritter är dramatiskt. Det enda enda enda som är säkrare med inhägnat är just att det är inhägnat. Fast å andra sidan har jag nog hellre en häst som i allra värsta fall springer hem till stallet än skenar runt i en paddock/ridhus. Men min pojk blir iaf helt paff om han kommer för långt i från mig om vi är ute o går så då stannar han så jag får komma i hämta honom, samma om man tappar honom av någon anledning. Men jag har fortf inte trillat i backen så jag vet ju inte hur han reagerar om jag åker av.

Men. Poängen är att det ENBART sitter i ryttarens huvud men många "vägrar" inse det. De skyller på sina egna hästar som är tittiga ute och tar det som en anledning att rida in inne. De två frågrna man bör ställa sig då är: 1) Hur mycket har jag arbetat min häst i olika miljöer (även "hemska")? och 2) Hur hanterade jag min häst (eller rättare sagt, hur hanterade jag mig själv) när den blev orolig? Femtioelva tusen människor som påstår sig hanterat sin häst korrekt i ovana situationer kommer ändå ha en häst som med DEM reagerar mycket mer än efter ett fåtal pass med en annan ryttare. Hur kommer det sig?

Jo, för att det är människans hantering (av sig själv såväl som häst) som iprincip är det enda avgörande för vart hästen kommer att kunna presenteras för nya (ex ryttare) saker på tryggast vis.

delvis KL
Jag kom på en annan anledning till att jag är osäker på att rida ut med honom.. jag har ingen sadel :rofl:
På lektionerna använder vi min instruktörs bomlösa som sitter bra. Jag har en soffkudde bomlös som jag aldrig lägger på honom igen, och en hoppsadel. Men hoppsadeln förstör mest signalerna (han är hittills riden nästan enbart på sätet) och sadelgjordsstropparna behöver bytas ut. Vissa av hålen har revor nästn ända ut till kanten på remmen.. :crazy:

Men jag ska försöka kidnappa pappa som ledare och rida barbacka.^^

Ang din häst igen. Är den riden? Jag fattar tyvärr inte alls vad du gör med din/andras (?) häst/ar så jag kan tyvärr inte ge några tips på den punkten om du inte förklarar för mig (:o) hur läget är med din häst.

Ang barbacka - jag rider alltid barbacka om jag känner mig osäker. Man "studsar" inte av lika lätt som i en sadel utan blir mkt mer följsam så det är mkt lättare att mjukt följa med ist för att råka komma lite efter om unghästen gör något och på så vis "spä på" busigheten. Det kan du tänka på :) Och sätt på en halsrem o håll i.

Annars rider jag i hoppsadel. Han lyssnar lika bra/dåligt i den som barbacka. Tänk på att i sadel så får du alldeles säkert en mer stilla sits vilket ger mer effekt åt din sits när du använder den. Hästen behöver alltså inte alls bli "okänslig" för en sadel utan det kan mycket väl bli tvärtom oxå. Den slipper allt brus som blir, om du nu inte är ett underbarn som sitter med vikten spikrakt över även vid minsta lilla skev belastning från hästens sidan (räcker ju med att de tittar åt sidan så puttas man ju lite runt barbacka).

Har hästen bara varit hemma på gårdsplan och i ridhus kan jag förstå att det känns döläskigt att plötsligt vara ute i vida världen där det faktiskt händer saker.

Vet inte om du trodde att min häst bara var riden i ridhus? :P Jag skrev att han aldrig varit i ridhus innan vi började rida honom. ^^

Tack ör ditt svar:P

Ang din häst igen. Är den riden? Jag fattar tyvärr inte alls vad du gör med din/andras (?) häst/ar så jag kan tyvärr inte ge några tips på den punkten om du inte förklarar för mig (:o) hur läget är med din häst.

Ang barbacka - jag rider alltid barbacka om jag känner mig osäker. Man "studsar" inte av lika lätt som i en sadel utan blir mkt mer följsam så det är mkt lättare att mjukt följa med ist för att råka komma lite efter om unghästen gör något och på så vis "spä på" busigheten. Det kan du tänka på :) Och sätt på en halsrem o håll i.

Annars rider jag i hoppsadel. Han lyssnar lika bra/dåligt i den som barbacka. Tänk på att i sadel så får du alldeles säkert en mer stilla sits vilket ger mer effekt åt din sits när du använder den. Hästen behöver alltså inte alls bli "okänslig" för en sadel utan det kan mycket väl bli tvärtom oxå. Den slipper allt brus som blir, om du nu inte är ett underbarn som sitter med vikten spikrakt över även vid minsta lilla skev belastning från hästens sidan (räcker ju med att de tittar åt sidan så puttas man ju lite runt barbacka).

Jag började rida in min häst förra sommaren, gav fel signaler, han galopperade (har förstått i efterhand vad jag gjorde för fel) men inget annat, skitsadeln gled och jag krossade handleden. Då hade jag suttit på honom ett par gånger, även ridit ute, och allt var odramatiskt fram tills olyckan. Nästan ett år senare hittade jag en instruktör som sysslar med akademiskt/centrerat och vi började rida honom igen. Innan dess har det varit markhantering. Mycket mer krångel denna gången, antagligen pga minnet av olyckan.
Min ridinstruktör har varit den som ridit honom eftersom jag själv inte lärt mig att rida på det ättet än, jag tar lektioner paralellt på hennes häst. Men eftersom det här ridsättet är så urbota enkelt att veta när man gör rätt eller fel, är det relativt riskfritt att låta mig lära mig mer på honom själv. Han är samarbetsvillig, så gör jag rätt gör även han rätt. Jag har ridit två gånger, någon minut per gång, och stannat honom m.m. Så nu tänkte jag träna lite mellan passen också, just för att lära mig känna och för att han ska vänja sig vid att bli riden av mig, jag har ju inte riktigt samma kroppskontroll som min tränare.

Det är för stor skillnad på hoppsadeln och den akademiska bomlösa han rids i annars, hoppsadeln (bom) ''kväver'' mina signaler (är ju nästan bara sittben/säte som används just nu). Dessutom är ju sadelgjordsstropparna dåliga på den, vill inte riskera att krossa fler benbitar för att sadeln lossnar/glider eller hittar på annat skit. Så jag kommer rida barbacka tills min sadel är färdigdesignad. x)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar