Hur lång tid har vi kvar ihop....?

E

Equinique

Jag har ett halvblod som är 21 år och ca 165 i mkh, kraftig typ. Han är fräsch för sin ålder men har börjat falla ur över ryggen, han tar lång tid på sig att blir varm och han har ju blivit både stelare och stumare med åren.

Jag har haft honom i 10år. För ca ett år sedan fick han problem med framtänderna, tre st var lösa och drogs ut.. Han blev jättedålig i samband med att tänderna drogs ut, gick för sig själv och gnistan var borta... Han piggade dock på sig och "hämtade hem" igen. Nu är fler tänder fram lösa...

Veterinären säger "Svenska hästar drabbas ofta av tandlossning p g a betersgången är så kort". "Hästar klarar sig oftast fint utan framtänder, så länge tuggtänderna fungerar och är hela".

Finns det någon därute som känner igen sig? Hur länge har jag och min älskade häst kvar ihop? Är det slut nu?:cry:

HJÄLP?!

Sv: Hur lång tid har vi kvar ihop....?

Det går ju förstås inte att svara på för någon. Jag tycker nog att du ska lyssna på veterinären när det gäller tänderna och tro på det han sagt till dig. Självklart får även en häst bli stel när den åldras och behöver kanske en längre stunds uppvärmning innan alla leder är uppmjukade. I vårt stall har vi ett 19 årigt halvblod som mår finfint under sommaren men som är avsevärt stelare under vinterhalvåret.
Rid du din häst på den nivå som han mår bra utav och håll koll på hans tandstatus. Var lycklig över att du har fått haft din häst så länge och gläd dig åt det, oftast så blir det skador som gör att hästarna inte blir så gamla som din. Den där tråkiga dagen kommer förr eller senare men ta inte ut den i förskott. Carpe diem!

Sv: Hur lång tid har vi kvar ihop....?

Ja du har nog rätt... Jag vill nog bara försäkra mig om att det inte är orätt att dra ut de här tänderna... risken är ju stor att han blir lika hängig som förra gången... Det är så himla svårt att göra avvägningen... vad man ska utsätta sin gamla kamrat för... Det är inte svårt att dra gränsen när djuret är friskt... då är det lätt att veta hur man skulle ha gjort utifall hästen blev sjuk... sen när man väl står där så är det allt annat än lätt... phu...

Ja det vore ju underbart att få ett svar rakt upp och ner på hur länge vi har kvar *ler* förstår ju att det är en omöjlighet om nu inte Gud själv håller till på Buke. Jag for nog mer efter att någon kanske varit med om något liknande och kunde berätta hur det hade gått? Hur lång tid de haft efter det att tänderna börjat krångla?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 562
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar