Hur lägger ni upp er ledighet under sommaren?

Rhinos

Trådstartare
Vill ha lite inspiration om hur andra föräldrar löser sommarens ledighet. Frågan riktar sig främst till er som har barn som går på förskola eller skola där båda föräldrarna jobbar, men alla får självklart svara 😊.

Hur tänker ni när ni tar ut er semester? Går ni omlott under sommaren för att barnen ska vara lediga från skola/ förskola så mkt som möjligt? Eller prioriterar ni att vara ledig så lång tid som möjligt tillsammans? Eller kanske ett mellanting?

Jag kommer ha 30 dagars semester per år och maken 28. Några dagar vill vi gärna spara till julen och för att kunna ta enstaka dagar under vår och höst. Vi har lite föräldraledighet kvar och skulle nog kunna dryga ut sommarsemestern med några dagar var varje år. Då kan vi ha 2 veckors gemensam ledighet, och barnen kan vara lediga i ca 7 veckor. Men 2 veckor gemensam ledighet känns så lite, samtidigt som vi gärna har barnen hemma mycket på somrarna också 🤔😄.

Mina barn går på förskola. Förskolan är TipTop och barnen älskar den. De har spännande aktiviteter och engagerad personal. Sjysst relation mellan barnen vad jag får höra från barnen. Någon gång har det hänt något som inte var något vidare och personal drog igång och hanterade det omedelbart på ett riktigt bra sätt. Tror det är 1 gång var för mina barn och problemet löstes omedelbart. Därmed ingen dålig känsla alls för att ha dem på fsk.

4 veckor tror jag det är där de flyttar upp verksamheten till en annan förskola i samma kedja. Dessa 4 veckor går många av barnen och föräldrarna hem för att slippa den (för mig) hittills onödiga flytten. Personalen uppskattar det tydligen en del av flera anledningar. Då kan de slippa den där "flytten". Vill någon släkting låna barnen får de göra det. Då blir det bonussemester.

När äldsta barnet börjar i skolan får vi se hur vi gör. Där kanske vi siktar på mer ledigt beroende på hur fritids fungerar för barnet men är det lika bra som förskolan så absolut, då blir det nog någon liknande lösning.

Vi har en son som fyller två under sommaren och vi prioriterar att ha ledigt tillsammans. Jag kommer vara ledig 6 veckor och sambon 5 veckor och det samtidigt som mig så sonen får alltså 6 veckors sammanhängande ledighet :)

Vår dotter går på förskola. De 5 veckor förskolan flaggar för att det kan bli specialschema med sammanslagning med andra förskolor ser vi till att hon får vara ledig. Hon kommer ev. att vara ledig någon vecka till. Då går vi föräldrar omlott 4 veckor och har varsinn på varsitt håll.
Mer än så tror jag blir svårt att pusslar för oss om vi ska åka på semester tillsammans och hinna jobba lite på huset.

Får jag lägga till en fråga? Tänker ni olika beroende på om barnet/en går på förskola eller i skolan?

Vill ha lite inspiration om hur andra föräldrar löser sommarens ledighet. Frågan riktar sig främst till er som har barn som går på förskola eller skola där båda föräldrarna jobbar, men alla får självklart svara 😊.

Hur tänker ni när ni tar ut er semester? Går ni omlott under sommaren för att barnen ska vara lediga från skola/ förskola så mkt som möjligt? Eller prioriterar ni att vara ledig så lång tid som möjligt tillsammans? Eller kanske ett mellanting?

Jag kommer ha 30 dagars semester per år och maken 28. Några dagar vill vi gärna spara till julen och för att kunna ta enstaka dagar under vår och höst. Vi har lite föräldraledighet kvar och skulle nog kunna dryga ut sommarsemestern med några dagar var varje år. Då kan vi ha 2 veckors gemensam ledighet, och barnen kan vara lediga i ca 7 veckor. Men 2 veckor gemensam ledighet känns så lite, samtidigt som vi gärna har barnen hemma mycket på somrarna också 🤔😄.
Sommardagis och sommarfritids har vi uppfattat när vi haft någon vecka som lugnt och mysigt.
Vi har faktiskt undvikit sammanslagning när det varit på annan förskola än vår. Men när det var på vår var det så bra att vi allt kunde tagit någon annanstans nästa år om vi inte börjat skolan.

Men vi har skeppat till äldre generationen också.

Våra jobb stänger samma fyra veckor, samma veckor som förskolan stänger.
(annan förskola i kommunen är öppen dock)

så för oss blir det inte så mycket att fundera över. Vi kan heller inte ta fler veckor hursomhelst, så det är dom veckorna det blir. Plus två veckor vid jul.

Men vi prioriterar nog att vara tillsammans om vi fått välja, sen trivs våra barn otroligt bra på förskolan vilket också känns bra.

Vi går lite omlott. Vi har båda två en vecka var då den andre jobbar och man själv är ledig. Övrig sommarsemester tillsammans. Gå helt omlott hade jag inte trivts med. Vill ju vara ledig hela familjen tillsammans

Pappan kan inte vara borta fem veckor , då går vi i konkurs. Så vi åker iväg långhelger ibland.

Förskolan är stängd v28-32 och då är barnet hemma.

Vi går omlott, har två veckors gemensam semester. Försöker undvika sammanslagning för vår lilla som går på förskola. För vår stora som går i skolan tycker bara det är spännande och roligt med ev sammanslagning.

Just nu är en av oss föräldraledig och vi slipper problemet. Men vi tänker är så längre båda barnen går på förskola det inte är så tydliga terminer som vid skola/fritids så kommer vi prioritera ledighet tillsammans ä. Vi har mycket föräldradagar sparade för att kunna få till längre sommarledighet. Om mormor eller någon vill vara ledig med dem längre fram vore det såklart jättebra men vi kommer nog inte gå omlott förrän det är skoldags iaf.

Vår förskola stänger 4 veckor och barnen erbjuds plats på en annan förskola med samma ägare. Men vi har möjlighet att anpassa semestern efter det så att vi slipper fundera på sånt :)

Får se om jag får ta tillbaka det här sen ;)

Eftersom jag inte är så himla förtjust i lönearbete så är jag ledig med semester 4 veckor i sommar och sen tar jag ut obetald tjänstledighet i 3 veckor. Jag har inga föräldradagar kvar. Jag jobbar dessutom deltid i vanliga fall, så jag får inte många kronor direkt. Men vi överlever och jag slipper ägna all min tid åt jobbet....

• Gilla
Reactions: Ray
Får jag lägga till en fråga? Tänker ni olika beroende på om barnet/en går på förskola eller i skolan?
Nej egentligen inte. Mina har inte börjat skolan än förvisso men funkar det bra kan jag inte se någon anledning till att agera annorlunda. Är det något som inte funkar försöker vi nog ordna så barnet slipper besöka fritids i onödan.

Nja, men vi har tänkt olika beroende på hur vardagen sett ut. När vi var föräldralediga med mellanbarnet gick äldsta (som var 3 respektive 4 de somrarna) 15 h/vecka, då fick han ”bara” sommarlov när föräldern som jobbade hade semester (tror att vi i båda fallen tog den semestern de veckor förskolan var stängd, fyra veckor). Då var vi således lediga hela familjen. När vi båda har jobbat = fler timmar i skola/förskola till vardags har vi istället gått omlott i stor utsträckning och fyllt på med föräldraledighet (också det omlott). Vi har ingen att ”hysa ut” barnen till för mer än enstaka tillfällen. Jag tycker dock att det märks på barnen om de inte får ordentliga lov när de går närapå fulltid under terminerna. Nu när jag är föräldraledig med minstingen har vi inte rätt till fritids/förskola under loven så då är de såklart lediga även om jag tror att det riskerar att gräma dem lite :p

Här omkring verkar folk dock generellt sett tänka till extra sommaren innan barnen ska börja förskoleklass, skolan tar över ansvaret för de barnen innan den riktiga terminen börjar (månadsskiftet juli/augusti tror jag) men då är det sommarverksamhet utan ordinarie personal då undviker man att låta barnen gå där utan ser till att de är lediga den perioden, då blir den totals ledighetsperioden gärna längre också om man även undviker förskolans stängning.

Vår dotter kommer vara hemma 7-8 veckor (minns inte exakt men minst 7). Jag styr mina egna tider så jobbar när hon sover.

V25 fritids
V26 dagläger lokal idrottsförening ordnar camp med massa olika sporter/aktiviteter
V27-31lediga tillsammans
V32 jag jobbar maken fl
V33 äldsta på läger (borta) yngsta fritids

Maken ledig 7 veckor 3 fl och fyra semester
Jag 5 veckor 1 med komp 4 semester

Vi gör som alltid. Fyra veckor gemensam semester och veckan före den gemensamma semester är den ena föräldern föräldraledig och veckan efter den gemensamma semester är den andra föräldern föräldraledig. Så våra barn är alltid lediga under stängningsveckorna och en vecka innan och en vecka efter.

Så vi kommer göra likadant så länge vi har möjligheten att ta föräldradagar. Hur vi gör sen får vi se. Stängningsveckor på fritis/förskola är inte i synk med ortens stora arbetsplats semsterstängning, men jobbar vi båda där när föräldradagarna inte längre är en möjlighet får vi tänka ut något. Som barn hatade jag de tillfälliga lösningarna som erbjöds under stängningsveckorna och kommer göra allt i min makt att mina barn ska slippa.

Den här sommaren är maken fortfarande föräldraledig, men jag har mycket semester och sparade dagar så jag kommer vara ledig 2+5 veckor. Det enda är att det är lite svårt jobbmässigt att vara ledig så länge, men det löser sig.

Jag kommer ta ut 50% föräldraledighet hela juni och juli dvs kommer jobba halvtid, sambon jobbar varannan vecka och är ledig varannan vecka så nu i juni kommer barnen gå halvtid på förskolan totalt två veckor.
I juli har sambon semester en vecka och så har mormor lovat att ta barnen en vecka när jag är på jobbet, så i juli är barnen inte på förskolan alls.
I augusti är vi alla lediga samtidigt en vecka och förhoppningsvis har jag semester även veckan efter, dock inte sambon.
Efter det har sambon en ledig vecka och kommer skola in äldsta på förskoleklass.

Sen börjar vardagen igen :p

Vi har mycket föräldradagar kvar och tar i sommar ut 6 veckor ledigt var, varav 4 veckor tillsammans så dottern är hemma 8 veckor. Känns i efterhand lite mycket :o och som att jag hellre hade sparat fler dagar... Men förhoppningsvis kommer det ett syskon i vinter så dagarna fylls på och vi får njuta av denna sommar och se hur vi tänker sen i framtiden.

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 769
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka