Hur lägger ni upp er ledighet under sommaren?

Helst skulle man ju vilja vara ledig tillsammans alla veckor, men så mycket semester är få förunnat 😁.

Äldsta sonen tycker det är kul på förskolan, men är inte den typen som direkt längtar dit. När han väl är där så har han i och för sig roligt, men vi har honom gärna hemma så länge som möjligt. Dock håller jag med er om att det nog kommer kännas viktigare att låta barnen vara hemma längre när de går i skolan, så det kanske är värt att spara lite föräldradagar tills dess.

Jag har tidig semester i år, fem veckor då vi alla är lediga. Sedan är min partner hemma med barnet fram till mitten av augusti (innan partner börjar sitt nya jobb). Så barnet är hemma totalt tio veckor.

Helst skulle man ju vilja vara ledig tillsammans alla veckor, men så mycket semester är få förunnat 😁.

Äldsta sonen tycker det är kul på förskolan, men är inte den typen som direkt längtar dit. När han väl är där så har han i och för sig roligt, men vi har honom gärna hemma så länge som möjligt. Dock håller jag med er om att det nog kommer kännas viktigare att låta barnen vara hemma längre när de går i skolan, så det kanske är värt att spara lite föräldradagar tills dess.
Hu nej. Jag skulle aldrig palla att vara hemma med mina barn alla veckor hela sommaren. Då har de det sjukt bättre på fritids.

Hur gör ni som inte bor ihop med barnet/ns andra förälder? Om de är varannan vecka och man har 4v i rad så bli det ju bara 2v med barnen :cry:

Hur gör ni som inte bor ihop med barnet/ns andra förälder? Om de är varannan vecka och man har 4v i rad så bli det ju bara 2v med barnen :cry:

Det rimliga kan ju vara att prata med den andra föräldern om era ledigheter kan planeras så att de inte överlappar. Då kan barnet/barnen vara 3-4 veckor i sträck hos den ena föräldern och sedan lika mycket hos den andra.

Vi jobbar båda i skolan just nu och har därför ledigt alla sommarlovsveckor, förutom en halv vecka efter att eleverna slutat och kanske en vecka innan eleverna börjar. Det är himla lyxigt ur semestersynpunkt. Dottern skulle nog dock gärna gå litegrann på fsk och inte vara hemma med oss hela sommaren. ;)

I juli får vi en liten till och sambon tar ut sina 10 dagar i samband med skolstart. Så har vi inte räknat helt tokigt så är stora hemma från midsommar till starten av september, eller möjligtvis sista veckan i augusti.

Hur vi ska göra sen när/om vi lämnar skolans värld vete sjutton. Själv hade jag en hemmaförälder och var därför hemma hela sommarlovet och har aldrig varit på fritids. Det senare kunde jag avundas mina kompisar, men jag har ju verkligen ingen aning om hur det var/är att vara där.

Vi har tagit fyra veckor tillsammans, mannen jobbar obekväma arbetstider så barnen går korta dagar på förskolan. :)

Vi vill gärna ha semester samtidigt!
Men i år blev det lite omlott då jag behövs på jobbet vissa veckor då jag har ansvar :cautious:

Dock är dottern snart 9 och gillar både fritids, vara hos släktingar eller ensam hemma :up:

Vi kör:

V25 fritids
V26 halv v fritids halv v mormor
V27 jag semester
V28 båda sem
V29 båda sem
V 30 sambo sem jag jobb
V31 båda sem
V32 barn med släktingar/hemma
V33 -||-

När jag var liten, var vi hos pappa varannan helg. Men på somrarna var hos pappa hela hans semester och hos mamma hela hennes semester. Så mina föräldrars semester gick omlott.

Det rimliga kan ju vara att prata med den andra föräldern om era ledigheter kan planeras så att de inte överlappar. Då kan barnet/barnen vara 3-4 veckor i sträck hos den ena föräldern och sedan lika mycket hos den andra.

Fast det beror ju mycket på barnens ålder. 3-4 veckor ifrån en (primär)förälder är vääääldigt lång tid för små barn. För lång tid om man frågar de flesta.

Rimligare känns ju att föräldrarna har semester omlott för att få fler lediga veckor med barnen.

Jag är ledig totalt sju veckor, maken fem veckor. Dottern får nio veckors sommarlov, både jag och mannen får några veckor ensamma med dottern och vi får ett gäng veckor tillsammans. Dessutom slipper vi hela sammanslagningsperioden för förskolan, vilket är skönt eftersom den andra förskolan ligger på andra sidan stan.

Jag är ledig totalt sju veckor, maken fem veckor. Dottern får nio veckors sommarlov, både jag och mannen får några veckor ensamma med dottern och vi får ett gäng veckor tillsammans. Dessutom slipper vi hela sammanslagningsperioden för förskolan, vilket är skönt eftersom den andra förskolan ligger på andra sidan stan.
Skönt med så många veckors ledighet. Tar ni ut föräldrapenning för att dryga ut, eller har ni generösa arbetsgivare? 😊

Hu nej. Jag skulle aldrig palla att vara hemma med mina barn alla veckor hela sommaren. Då har de det sjukt bättre på fritids.
Nja,jag skulle nog inte heller vilja vara hemma exakt hela sommaren, men lite fler veckor gemensamt med hela familjen vore trevligt 😊. I år är vi lediga två veckor tillsammans, vilket på förhand känns lite lite, men jag kanske ändrar uppfattning när semestern är slut.

Skönt med så många veckors ledighet. Tar ni ut föräldrapenning för att dryga ut, eller har ni generösa arbetsgivare? 😊

Jag tar föräldraledigt fyra veckor och semester tre veckor. Maken tar semester tre veckor och två veckor är veckor som han ändå hade varit ledig (jobbar skift och är ledig var tredje vecka). :)

Och på tal om föräldraledigt insåg jag nu att vi måste börja ta ut lite dagar här framöver, för annars har vi rätt många dagar som brinner inne till våren. :o

Jag tar föräldraledigt fyra veckor och semester tre veckor. Maken tar semester tre veckor och två veckor är veckor som han ändå hade varit ledig (jobbar skift och är ledig var tredje vecka). :)

Och på tal om föräldraledigt insåg jag nu att vi måste börja ta ut lite dagar här framöver, för annars har vi rätt många dagar som brinner inne till våren. :o
Praktiskt att ni har kunnat spara så många föräldradagar. Det är fint att ha på sommaren 😊

3 veckor ihop
1 vecka har jag bsrnet
2 veckor har pappan
1 v har mormor
1 v har farmor/farfar

Sonen är 2,5. Tycker 3 v ihop blir bra.

Jag dejtade en snubbe som hade sina barn varannan vecka. Han hade ledigt på sina barnveckor och mamman hade ledig på sina barnveckor. Så de var lediga varannan vecka.

Jag och maken är lediga 5 veckor var. Jag går på ledighet en vecka före maken så dottern (1,5 år) kommer vara hemma 6 veckor. Första veckan ensam hemma med mig, sedan fyra veckor är vi alla hemma, sista veckan hemma med pappa.

Jag är hemma 7 v, tar 4 v semester och 3 fl. Jag har mycket sparad semester eftersom jag blev sjukskriven innan min förlossning sommaren -16.

Sambon har eget företag och anpassar sin semester efter hur företaget han är på har sommarstängt. Tror vi har 4 eller 5 v gemensamt.

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka