Hur lägger ni upp er ledighet under sommaren?

Sambon är lärare och är hemma med barnen alla lov. Jag har tre veckor ledigt i juli/aug då vi alltid stänger och en vecka till jul, så oavsett får barnen vara hemma ganska mycket vilket är ganska skönt.

Vi har fyra veckor var jag och sambon. Först är han ledig tre veckor med barnen, sedan en vecka tillsammans och sedan är jag ledig tre veckor med barnen. Så barnen blir lediga i sju veckor.

Hur gör ni som inte bor ihop med barnet/ns andra förälder? Om de är varannan vecka och man har 4v i rad så bli det ju bara 2v med barnen :cry:

Jag som sitter med semesterplanering för andra (men inte har det problemet för egen del) ser att flera här med barn på "deltid" har tagit lite uppdelad semester. Kanske inte varannan vecka i åtta veckor, men någon vecka här, någon vecka där och sen kanske tre veckor i sträck. Arbetsgivaren har absolut inget emot det då vi har öppet hela sommaren, utan tycker bara att det är en fördel att vissa grejer inte blir liggandes för länge och att folk är här och har lite koll på sina områden emellanåt.

Mitt jobb stänger samma veckor som förskolan stänger. Maken går på semester en vecka efter mig så barnen får ledigt 5 veckor och vi alla fyra får tre veckor ihop. Vi gjorde samma förra året och det funkade bra :) Jag och maken tar alltså fyra veckor var.

4 gemensamma veckor, 1 vecka var med barn och djur när den andre jobbar. Så barnen är lediga 6 veckor, vi vuxna 5 var.

Eftersom jag tagit tjänstledigt och hoppat på ett säsongsjobb i år, så har jag bara två veckor att ta ut. Jag har ledigt en vecka i juli, när tre familjemedlemmar kommer "hem" från utlandet och en vecka i augusti, för att åka och hälsa på släkten.
Maken har semester i augusti.
Dottern är ledig från förskolan från en vecka efter midsommar till slutet av augusti, när hon ska börja på föeksoa igen. Borde väl vara typ 7 veckor. De veckor vi jobbar hjälper mormor, farmor och farfar till med.

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 769
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka