Hur lägger man en häst ner?

Sv: Hur lägger man en häst ner?

Helt riktigt, tack att du separerade dessa två termer, det tänkte inte jag på att man faktist ska göra!
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Jag känner väl till Beljajevs experiment, oj vad många gånger vi har pratat om det :p Ett tydligt tecken på vad avel kan göra med djuren, och hur domesticeringen påverkar. Man kan fråga sig hur väl våra djurparksdjur egentligen står sig i det vilda....
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

.....Lagen är inte ny. Den kom till för jättelänge sedan när det fanns rövare i skogen som inte hade råd med hästar de tämjde älgar och red i kapp och rånade resanden. då bestämdes det att man inte fick rida älgar .......

alltså, dum fråga kanske, men: varför i hela fridens skull skulle rövare bry som om om det var lagligt eller inte att rida älgar?! blev de fasttagna var väl rimligen straffen för "röveri" det de verkligen behövde oroa sig över.....
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Faktum är att vissa, alltså inte alla, av dessa hybrider faktiskt existerar naturligt. I afrika släpper man på vissa ställen ut sina ston till Zebra hingstar för att få föl, när man inte har tillgång till egna hingstar. Dessa skulle ju inte para sig om de inte ville då zebrorna inte fångas. vissa katter parar sig oxå med varandra om de möts i det vilda, helt frivilligt. Isbjörn-grpssly hybriden i tidigare nämda hybridlista var ju faktiskt "naturlig". tror säkert att vildhästar och åsnor skulle kunna betäcka varandra oxå om de skulle mötas.
Med det inte menat att egna experiment i djurparker är ok, men hybrider är inte alltid onaturligt utan kan vara en del av evolutiionen. Tex så är ju liger och Tigon (och vad de andra kombinationerna hette) honor fertila, detta kanske beror på att de har bra egenskaper som gör dem lämpade för överlevnad, vem vet?

Men inte hanarna, därför blir dom så stora. Dom kommer inte i puberteten.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Å andra sidna har det inte hindrat styrande att sätta in (i många fall korkade) lagar i tron att de ska ändra på något som de inte vill ska förekomma... ;)

Se bara på lagen om förbudet att köpa sex. En lag som kom till för att förhindra trafiking och att kvinnor tvingas sälja sex för andras förtjänst och tanken är god men... Lagen resulterade i att trafikingutövarna (dvs de som sålde och utnyttjade kvinnor) "försvann" officiellt, men egentligen bara blev svårare att hitta och "se" för den svensson-svensken.
Och de "vettiga" kunderna till de som frivilligt sålde sex (för de finns faktist) försvann för att de var rädda för att åka fast, kvar blev de "läskiga" kunderna som hade "onormala" önskemål.

Så det är fulltmöjligt att de styrande (då kungen antar jag) faktist lagstiftade förbud mot att rida älg.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Jag känner väl till Beljajevs experiment, oj vad många gånger vi har pratat om det :p Ett tydligt tecken på vad avel kan göra med djuren, och hur domesticeringen påverkar. Man kan fråga sig hur väl våra djurparksdjur egentligen står sig i det vilda....


Precis. Alla djurparksprogram för att bevara hotade arter viktiga, och visst bevaras kanske en bredare genpool. Men djurens beteendemönster förändras, deras sociala beteende, parningsbeteende etc etc. Allt påverkas.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Jag tycker det är otroligt spännande och faschinerande att se på deras avelsprogram! Hade jag kunnat hade jag spenderat ett år volentär där (vet inte ens om de tar emot för sådant men min ekonomi tillåter inte ett års gratisjobb och mina hästar behöver ju mig här hemma. :)


Jag känner väl till Beljajevs experiment, oj vad många gånger vi har pratat om det :p Ett tydligt tecken på vad avel kan göra med djuren, och hur domesticeringen påverkar. Man kan fråga sig hur väl våra djurparksdjur egentligen står sig i det vilda....
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Gäller det för alla hybridarter, att hannarna Alltid blir sterila?

Jag vet inte om det stämmer, men någon gång för länge sedan fick jag lära mig att skillnaden mellan art och ras är om det blir fertila ungar (som i sin tur får fertila ungar). Med detta kriteriet är dock varg och hund samma art.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Kl
Man använder sig av mirror mirror träning för att få en häst att lägga sig ner. Samt en bra kommunikation och förtroende mellan häst och människa.

Vad är syftet med tråden?
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

En del hävdar att begreppet "ras" är en mänsklig företelse, dvs förekommer bara i de djurarter där människan fipplar runt (ffa häst, hund, katt, lantbruk). Inom en art pratar man om underarter.
Systematiken är inte statisk, den ändras ständigt och är beroende av vem som nedtecknade den. Artbegreppen är en aning luddiga, alla forskare tycks ha sin egen definition.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

alltså, dum fråga kanske, men: varför i hela fridens skull skulle rövare bry som om om det var lagligt eller inte att rida älgar?! blev de fasttagna var väl rimligen straffen för "röveri" det de verkligen behövde oroa sig över.....

Jaa, du varför skulle myndigheten vara smartare på den tiden än nu?

Kan du säga att alla våra lagar är genomtänkta och kloka. :bump:
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp