Hur lägger man en häst ner?

Sv: Hur lägger man en häst ner?

Det var nån mindre cirkus som hade en zebra ett tag. Minns inte om det är Olympia eller maximum men den är från Burseryd.. Komemr itne ihåg hur han gjorde med den, men han ahde den itne till cirkusen.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Här är en sida full med olika korsningar man gjort mellan olika sorters djur.. Bland annat finns just Zonky ( zebra/åsna), Zorse (zebra/häst) och en Zony (zebra/ponny)

http://www.hemmy.net/2006/06/19/top-10-hybrid-animals/

Lite kul att se, men jag tycker inte att det är speciellt vettigt att hålla på och korsa djurarterna sådär :crazy:

"I wonder if any successful breeding has happened between humans and chimpanzees, our closest relative."

"Where do you think George Bush 2 came from?"

HAHAHAHAH :rofl: *dör*

Nej jag tycker att det här kommer säkert att nypa oss i rumpan senare- det finns en orsak till varför hybrider blir sterila naturligt...
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

"I wonder if any successful breeding has happened between humans and chimpanzees, our closest relative."

"Where do you think George Bush 2 came from?"

HAHAHAHAH :rofl: *dör*

Nej jag tycker att det här kommer säkert att nypa oss i rumpan senare- det finns en orsak till varför hybrider blir sterila naturligt...


Ja verkligen.
Människan är skrämmande i sin strävan att manipulera och roa sig själv med jordens alla arter och levande väsen.
snälla alla - tänk innan ni börjar leva om hur söta och gulliga dessa korsningar är. Det är att våldföra sig på naturen, denna avel med zebra korsningar av alla de slag - och andra liknande fall som sker på människans initiativ. I naturen skulle aldrig dessa arter para sig med varandra. det är vi som leker gud och jag tycker det är Pinsamt helt enkelt att vara människa varje gång jag ser sånt här. både när jag ser de som leker Gud och de som tycker det är sött.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Ja verkligen.
Människan är skrämmande i sin strävan att manipulera och roa sig själv med jordens alla arter och levande väsen.
snälla alla - tänk innan ni börjar leva om hur söta och gulliga dessa korsningar är. Det är att våldföra sig på naturen, denna avel med zebra korsningar av alla de slag - och andra liknande fall som sker på människans initiativ. I naturen skulle aldrig dessa arter para sig med varandra. det är vi som leker gud och jag tycker det är Pinsamt helt enkelt att vara människa varje gång jag ser sånt här. både när jag ser de som leker Gud och de som tycker det är sött.

Med risk för påhopp var den där zebra korsningen faktiskt ful.. Ser så... ja fel ut. Samma gäller ju lejon/tiger korsningarna. *ryser*
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Tror inte det var Karl den tolfte, men nån annan gammal svensk kung var det allt. Rätt bra ide ändå, en stridsälg skulle man ju inte gärna vilja möta :p :D

Intressant om det skulle vara förbjudet att rida dem, varför? Nån som vet om hur man kan ta reda på det? En tam älg skulle annars va rättså trevligt. :idea::D
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Man får väl tycka att dom är söta/vackra även om man inte tycker att det är en bra ide att korsa olika arter?

Jag tycker Alla djur är söta! :D
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

quaggan... är inte det ngn utdöd zebrakorsning?
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

quaggan... är inte det ngn utdöd zebrakorsning?

Quaggan är en underart till stäppzebran och får fertila avkommor eftersom den genetiska avvikelsen är liten. Numer så räknas den inte som utdöd eftersom man lyckats genom korsning mellan olika zebraarter och hästar fått fram ett fåtal Quaggor. Men genom selektiv avel på stäppzebror så försöker man nu återskapa rasen, eftersom gentekniken har gett möjlighet till det.

Kicki :)
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

blir nästan äcklad, inte för att var elak utan för att jag tycker att det är hemskt att man korsar arter som inte bör korsas. kan aldrig vara bra, å vad gör en zebra i sverige:crazy:, d e vilda djur å så ska d vara
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

hmm var det inte Kung Karl den tolfte som gjorde ett försök att rida in älgar?

Har för mig det men kommer inte ihåg exakt.

Jepp, han skulle ha en speciell enhet inom kavalleriet med älgar. Men det gick inget vidare så projektet lades ner. Men tänk om det hade fungerat. Det skulle ha blivit jäkla respektingivande med en tät linje av hornbeklädda älgar som kommer dundrande emot dig. Heh, jag hade inte velat vara fotsoldat i fiendearmén. :crazy:
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Vet att det är en gammal, men ganska rolig tråd :)

Det var Karl IX:s som använde älg som drag- och riddjur.

32018019.jpg


32018022.jpg


2009 försökte de få tillstånd att rida in älgen Tor i en djurpark. Vet inte hur det gick

32018021.jpg
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Läste på Wikipedia att de även förekom under Gustav den II Adolfs tid; "Under Gustav II Adolfs regeringstid gjordes försök att tämja älgar för krigsmakten som behövde riddjur till det trettioåriga kriget som rasade på kontinenten. Detta misslyckades dock. Detta sägs dock vara en myt."

Sen har min pappa alltid sagt att man använde sig av älgar i Finska vinterkriget då dessa klarade av terrängen med sina långa ben mycket bättre än hästarna. Hur sant detta är har jag dock ingen aning om.. Men älgar är bra fina djur :)
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Ja, så länge de inte är framför bilen, eller för nära när man rider :)

Tydligen använde ryssarna dem tidigt som dragdjur.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Haha, en lätt skojjig diskussion enligt mig :rofl: Till de som var intresserade i alla fall, javisst går det att rida på älgar, dock inte zebror :crazy:
imgres
hihi, tkr iaf att det ser skojjigt ut :angel:
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

kl

var inte frågan från början hur man lägger en häst ner? vad menas med att lägga en häst ner? knuffa omkull den, "bryta ner" den (i brist på bättre ord, gillar inte metoden "att bryta ner en häst och sen bygga upp den", min häst blev inriden så, tolv år senare är det fortfarande en del spår i uppträdandet) eller söva den, eller är det nån sorts trick jag har missat?
Eller handlade tråden om zebror från början?

blir faktiskt uppriktigt förvirrad...
men underhållande att läsa alla spekulationer kring älgar och zebror och korsningar. bilderna på slutet var ju underbara :D
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

det finns en orsak till att diskutionen om att lägga ner en häst dog ut och jag tycker vi fortsätter låta den diskutionen vara död.
Vill du promt läsa allas råd så läs tråden.

Att lära ut på Buke hur man lägger ner en häst är inte så smart med tanke på hur många unga tjejer det finns här som saknar kunskap att säkert lära en häst ligga, men som inte förstår det och tror sig vara nog kunnig.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp