Sv: Hur lägger man en häst ner?
Hej! Rolig tråd, men jag orkarde inte läsa hela då den var så gammal. Men jag tänkte bidra lite till diskussionen i alla fall.
Zebrahybrider (vanligen korsningar med häst eller åsna, men även med mula har förekommit) är mycket ovanliga i sverige. vad jag vet finns idag bara tre sådana, alla syskon och korsningar med zebrahingst och åsnesto. Ett ytterligare syskon bor i Finland. En av dessa ska vara inriden. Tjejen som hade honom var tydligen westerntränare.
I usa är denna typ av avel betydligt vanligare. Men så är tillgången på zebror bland privatpersoner inte helt ovanlig over there.
Man rider även på zebror, men att rida en zebra eller en zebrakorsning är lite som att rida första gången på sin unghäst varje gång. Man kan aldrig helt slappna av. Fysiskt har jag inte hört något att de skulle ha problem med att bära ryttare.
På min hemsida:
http://asnor.leineri.com/ finns en flik som heter "zebroider", där finns mer info om zebror och korsningar med dessa. Och på länksidan hittar ni länkar bland annat till föreningar (izzza) och en uppfödning som heter 'spots n' stripes' som har zebror och hästar för utställning och träning.
Kan tillägga att myndigheterna satte stopp för inridningen av älgen på älgparken för ett par år sedan med hänvisning til att de skulle behandlas som vilda djur eller något sådant.
Sen kan jag tillägga att anledningen till att jag gick in i tråden var titeln 'hur lägger man en häst ner?'. Jag vill själv veta hur jag lär dem att ligga på komando, och jag tycker det var synd att den frågeställningen dog ut.