Hur lägger man en häst ner?

Sv: Hur lägger man en häst ner?

hm.. då tror jag i allafall att jag vet vad ts menar med att lägga en häst ner. Hoppas att hästen aldrig lade sig. Hoppas att diskussionen dör igen.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Ja verkligen.
Människan är skrämmande i sin strävan att manipulera och roa sig själv med jordens alla arter och levande väsen.
snälla alla - tänk innan ni börjar leva om hur söta och gulliga dessa korsningar är. Det är att våldföra sig på naturen, denna avel med zebra korsningar av alla de slag - och andra liknande fall som sker på människans initiativ. I naturen skulle aldrig dessa arter para sig med varandra. det är vi som leker gud och jag tycker det är Pinsamt helt enkelt att vara människa varje gång jag ser sånt här. både när jag ser de som leker Gud och de som tycker det är sött.

Jag vet... inlägget är gammalt som gatan men... rättar ändå.

Faktum är att zebror korsar sig med hästar frivilligt i naturen.
Finns flera ston som blivit dräktiga med viltgående zebror som hoppar (antar jag) in i hagarna och betäcker stona när de brunstar.
Jag har tyvärr inte något exempel att visa upp men har både läst om och sett dom.

Förekommer även hästar som går med zebror i djurparken som sällskap, där det blir avkommor. Oftast är stona hästar iom att det är mer vanligt att det finns zebrahingstar på en djurpark än en "hästhingst".
Tror jag tom sett säljesannonser på zebra/hästkorsningar här i sverige, dock funderar jag på om de verkligen var äkta. :confused:
Jag har trott att zebror och även deras avkommor oavsett om de endast är 50% zebra, måste bo på djurparker.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Hej! Rolig tråd, men jag orkarde inte läsa hela då den var så gammal. Men jag tänkte bidra lite till diskussionen i alla fall.

Zebrahybrider (vanligen korsningar med häst eller åsna, men även med mula har förekommit) är mycket ovanliga i sverige. vad jag vet finns idag bara tre sådana, alla syskon och korsningar med zebrahingst och åsnesto. Ett ytterligare syskon bor i Finland. En av dessa ska vara inriden. Tjejen som hade honom var tydligen westerntränare.
I usa är denna typ av avel betydligt vanligare. Men så är tillgången på zebror bland privatpersoner inte helt ovanlig over there.
Man rider även på zebror, men att rida en zebra eller en zebrakorsning är lite som att rida första gången på sin unghäst varje gång. Man kan aldrig helt slappna av. Fysiskt har jag inte hört något att de skulle ha problem med att bära ryttare.
På min hemsida: http://asnor.leineri.com/ finns en flik som heter "zebroider", där finns mer info om zebror och korsningar med dessa. Och på länksidan hittar ni länkar bland annat till föreningar (izzza) och en uppfödning som heter 'spots n' stripes' som har zebror och hästar för utställning och träning.

Kan tillägga att myndigheterna satte stopp för inridningen av älgen på älgparken för ett par år sedan med hänvisning til att de skulle behandlas som vilda djur eller något sådant.

Sen kan jag tillägga att anledningen till att jag gick in i tråden var titeln 'hur lägger man en häst ner?'. Jag vill själv veta hur jag lär dem att ligga på komando, och jag tycker det var synd att den frågeställningen dog ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Jag ska kika mer på dina tips.
Hur svårt är det att "komma över" en zebrakorsning?

Ang att lägga ner, så är det nog bra att diskutionen dog ut av den enkla anledningen att Bukefalos inte har någon garanti för vem som läser ens inlägg, vilket kan leda till att yngre användare får för sig att lägga ner sin häst/ponny och istället skapar ett problem. :)
Vil du lära en häst (eller åsna?) att lägga sig ner skulle jag tipsa om att ta kontakt med en tricktränare där du bor, de har kunskapen att förmedla hur du ska gå tillväga och kan guida dig. :)
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Jag känner inte till någon zebroid till salu i europa för tillfället. Så vitt jag vet så förekommer det här ingen medveten avel av dessa korsningar. De som finns är mer eller mindre olyckshändelser som sker på djurparker, även om dessa kan vara välkomna till parken som dragplåster (vem har väll inte sett de urgulliga bilderna på det tyska sebraskäckrandiga zonyfölet!). Att få köpa en sådan eller en zebra från en djurpark kräver oftast kontakter. De som sålts privat såldes på annons och priset låg på 20 000 på de unga. Hon som hade den inridna zonkeyn fick jag höra kunde tänka sig att sälja honom för "rätt pris" (40000?) men det var som sagt ett par år sen jag hörde om henne.
Men i usa finns de till salu då och då. Då är det främst en fråga om pengar.
Samma sak om man vill importera en zebra. Det är fullt lagligt för privatpersoner att äga zebror i sverige, så länge man följer jordbruksverkets föreskrifter i fråga om utrymmes- och skötselkrav.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Oj hade ingen aning om att man fick äga zebror som privatperson. Hade varit något men inte föränn jag ar egen gård ja äger isåfall.
Tack för din kunskap =)
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Det är märkliga regler det där med vad man som privatperson får och inte får äga. Du får ha allt utom primater och rovdjur (hund, katt, iller och grävling enda undantaget) sålänge djuret är uppfött i fångenskap och har papper på detta. När det gäller inhemska och europeiska arter gäller ibland särskillda regler som jag inte har i huvet.
Alltså får du inte skaffa t.ex en tam skunk för att de tillhör rovdjuren, trots att skunkar blir jättetrevliga husdjur och avlas för detta ändamål i flera länder, usa främst. Men det är fritt fram att införskaffa en tasmansk djävul, för de tillhör pungdjuren!
Så vill du ha en flodhäst och känner att du har pengarna och utrymmet så go for it:)
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Är det verkligen så!? Sjukt!
Synd, jag har sett ett rovdjur som jag skulle vilja ha som föds upp i ryssland, de är inne på väldigt många generationer nu och har medvetet avlat på de tama mjuka individerna som inte visar upp skyggt beteende, de är som en tam hund/katt. Men då får jag alltså inte ha det?

Men vad i allsindar har de gjort undantag för Grävling?! Men inte skunk!?
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Faktum är att vissa, alltså inte alla, av dessa hybrider faktiskt existerar naturligt. I afrika släpper man på vissa ställen ut sina ston till Zebra hingstar för att få föl, när man inte har tillgång till egna hingstar. Dessa skulle ju inte para sig om de inte ville då zebrorna inte fångas. vissa katter parar sig oxå med varandra om de möts i det vilda, helt frivilligt. Isbjörn-grpssly hybriden i tidigare nämda hybridlista var ju faktiskt "naturlig". tror säkert att vildhästar och åsnor skulle kunna betäcka varandra oxå om de skulle mötas.
Med det inte menat att egna experiment i djurparker är ok, men hybrider är inte alltid onaturligt utan kan vara en del av evolutiionen. Tex så är ju liger och Tigon (och vad de andra kombinationerna hette) honor fertila, detta kanske beror på att de har bra egenskaper som gör dem lämpade för överlevnad, vem vet?
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Är det verkligen så!? Sjukt!
Synd, jag har sett ett rovdjur som jag skulle vilja ha som föds upp i ryssland, de är inne på väldigt många generationer nu och har medvetet avlat på de tama mjuka individerna som inte visar upp skyggt beteende, de är som en tam hund/katt. Men då får jag alltså inte ha det?

Men vad i allsindar har de gjort undantag för Grävling?! Men inte skunk!?

Anledningen till att man får ha grävling är att grythundsjägarna använder dem till att träna sina hundar på. Det är samma anledning till att illrarna är lagliga. Det är inte för att de är lämpliga husdjur, utan för att man kan jaga med dem.

Det är fjällräv du vill ha eller hur? Jag läste någonstanns om avelsexperimenten. Lustigt att det påverkade rävarna fysiskt av att man avlade på de "tamaste" individerna. Kroksvans och vita fläckar, även slappare öron har jag för mig. Alla attribut som vi ser på de flesta urhundsraser världen över.

Du får registrera dig som rävfarmare så går det kanske bra:/
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Ja, det är rävfarmen jag tänker på. Jag blev otroligt faschinerad över hur väl deras avelsverksamhet gick framåt på beteendefronten. Jag såg bla ett program på tv om det, de visade även upp hur de tama beter sig och de var som att hantera en hundvalp, överlyckliga över att få vara med. Innan jag tog hem en sådan skulle lära mig hur de sköts om. Precis som man gör när man skaffar ett annat husdjur.
För mig så är dessa djur ingen skillnad mot att skaffa sig en hund när det kommer till om det är ok att skaffa en sådan eller ej (inte skötselmässigt eller ansvarsmässigt), eftersom de medvetet bedrivit avel på de individer som är tamast och därmed avlat bort det som gör dom till vilda djur.
Men är de förbjudna att ta in så är det ju bara att fortsätta drömma. :)
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

En liten parentes:
Ja, det är ok att ha tex en flodhäst men du måste uppfylla samma krav som en djurpark om du har den typen av djur.. Vilket gör att det blir i det närmsta omöjligt för en privatperson. Och är det ett djur som är upptaget på CITES krävs ännu mer papper.
Det är ju inte bara att köpa ett vilt djur fött i fångenskap och tro att man kan ha det hemma i lägenheten. Har svårt att se att jordbruksverket skulle acceptera det.
Men i och för sig, pygmeigelkottar kommer ju mer och mer..
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Just de djuret jag och banshee pratar om är ett djur som utan problem skulle kunna bo som husdjur hemma i ens lägenhet/hus. (Kanske inte i en etta). Djuren är under 50 år medvetet avlade på mjuka individer, dvs 50 år av 110% medveten avel utav forskare. De har lyckats väldigt bra och djuren är som en hund.
De mår bra av att vara med människorna som en hund. Snarare skulle det vara slöseri att ha dom ute i ett inhägn, de är inte som att köpa en zebra.

Men ja, en flodhäst, eller en zebra för den delen, skulle jag inte vilja ha i min lägenhet... :p
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

En liten parentes:
Ja, det är ok att ha tex en flodhäst men du måste uppfylla samma krav som en djurpark om du har den typen av djur.. Vilket gör att det blir i det närmsta omöjligt för en privatperson. Och är det ett djur som är upptaget på CITES krävs ännu mer papper.
Det är ju inte bara att köpa ett vilt djur fött i fångenskap och tro att man kan ha det hemma i lägenheten. Har svårt att se att jordbruksverket skulle acceptera det.
Men i och för sig, pygmeigelkottar kommer ju mer och mer..

Helt rätt, men vi är många som bor på gård, och utrymmeskraven, om tex just en flodhäst skulle vara drömmen, är inte orimliga. Men vist är det en kostnadsfråga. Men det svåraste kan bli att hitta en säljare som är villig att sälja sitt djur till en privatperson utan tidigare erfarenhet av att hålla just det djuret. Det kan vara lurigt även med mindre exotiska djur, tex dromedarer.

Sedan KAN man få dispans från jordbruksverket att hålla ej tillåtna djur, men det är svårt och kräver goda skäl och en ännu bättre övertalningsförmåga.
Jag misstänker att det är svårast att få dispens för djur som i teorin skulle kunna etablera vilda bestånd i Sverige. Dit hör nog både skunk och "förtamad" fjällräv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Hej

Lagen är inte ny. Den kom till för jättelänge sedan när det fanns rövare i skogen som inte hade råd med hästar de tämjde älgar och red i kapp och rånade resanden. då bestämdes det att man inte fick rida älgar, Dock finns det en relativt nya lag (om man jämför) om att vilda djur inte får hållas av privatpersoner.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Å andra sidan är den lagen inte om vilda djur enligt banshee utan om Vissa vilda djur.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

för att få ha vilda djur måsta man ha registrerad djurparksverksamhet, viltrehab eller liknande. Fångenskapsfödda djur är det andra regler på även om de inte tillhör traditionella "husdjurs" arter.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp