Sv: Hur lägger man en häst ner?
hmm var det inte Kung Karl den tolfte som gjorde ett försök att rida in älgar?
Har för mig det men kommer inte ihåg exakt.
Och nej.. jag har inte sett superzebran
Jo det var nån kung iallafall som kom på tanken att ha nått kavaleri liknande med älgar.
Hur det gick med det vet jag inte.
Dock vet jag detta:
1) Det har funnits postkurirer i sverige som red på älgar.
Dessa var både snabbare, uthålligare och mer lämpade för att springa i skogen.
2) Jag har i denna tråd sett kommentarer om att zebror inte skulle vara lämpade att rida på som hästen. Hästen är inte alls byggd för att ridas på, frambenens skelett sitter bla. inte fast i resten av skelettet, därav ska hästen ridas på bakdelen och bära upp vikt på bakdelen för att hålla bättre.
Den korrekta termen är "Zebror är Än mindre lämpade än hästar på att vara riddjur."
3) Älgen är precis som zebran mindre lämpade än hästen att ridas på.
De kan som tama vara mycket tillgivna och visst kan man i praktiken rida på dom, men hur bra de håller vet jag inte.
4) Kommentarerna att zebror skulle vara otämjbara tror jag inte på. Dock är dagens zebror vilda och svårtämjda. Som tämjda är de heller inte särskillt pålitliga.
Det skulle ta generationer att påverka deras naturliga instinkter. Se bara hur "kort väg" vi kommit när det gäller hästens naturliga instinkter. De är fortfarande djupt rotade och lätta att frambringa i stressade situationer.
Visst kan du i praktiken tämja en zebra, men till vilken nytta då du alltid måste vara på din vakt, och då du lika gärna kan ha en häst, åsna, mula eller kamel?
5) Prezwalski hästen är idag den ras som mest påminner om det dagens tamhäst var innan den blev tam.
Prezwalskin är skygg, beskyddande om sin flock och svår att tämja om man jämför med en häst, men rena barnleken att tämja, och antagligen både ignorant och lat om man jämför med en zebra.
Sedan ser jag inte nyttan i att tämja vilda arter, om man istället kan ha hästar.
Jag skulle finna det intressant ur synvinkeln att jag skulle lära mig otroligt mycket om deras naturliga beteende, och därmed om hästens naturliga beteende. Men till vilket pris? Ett vilt djur som dom skulle inte trivas i fångenskap.
Zoodjuren är nog så fångade imo. och fel placerade ur synvinkeln att ett djur förtjänar att leva ett naturligt liv.
Visst är zooparker bra när det kommer till att bevara utrotningshotade arter, men det vore bättre att sattsa dom pengarna på att rädda deras naturliga miljöer.
Moraltanten Sammet.