Hur länge 'ska' man amma?

Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Men jag tycker att det är märkligt att amma längre än barnet behöver.

Då undrar jag hur du tolkar ordet behöver när det gäller bebisar. Om bebisen skriker - tror du den behöver något då, eller är det mest ilska över att den inte får som den vill?

Det är inte så näpet att förklara för en bebis att den rent näringsmässigt lika gärna kan äta gröt som att ligga vid mammas bröst.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Min personliga gräns går när barnet själv kan förse sig av bröstet. Dvs går fram och plockar fram bröstet själv. För mig är bröstmjölk något man ger en bebis. När det gäller andra syften med amning, såsom närhet osv så går det att ge det på andra sätt. :)

/Timsetim
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

-KL-
Tack för era svar! Intressant att läsa.
Verkar finnas lite olika syn här på att amma eller inte amma stora barn ändå.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag tycker helt det är upp till var och en, men det låter ju väldigt länge med 7 år...

Själv ammades mina tills de var runt 3 år båda två, men enbart på kvällarna och ibland vid ngt speciellt tillfälle...
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Själv är jag ganska säker på att jag inte vill amma längre än tills barnet är 6 månader och börjar äta annat.

Jag tycker var och en får amma så länge de själva tycker känns bra. Att såna som ammar så länge som 7 år visar sig på TV kan ju hjälpa nån mamma som sitter och känner sig som ett UFO som ammar sin 1 åring (den kan ju GÅ, varför i herrans namn ammar du, kan man få höra).

Men sen undrar jag varför du tror att du inte kommer vilja amma längre? Det är ju superpraktiskt att amma! Mjölken är ju inte bara mat, utan tröst, närhet, gos och så mycket mer. Ser man på amningen som bara mat kan det ge problem tror jag. Kanske t.o.m. så stora problem att det blir svårt att få igång amningen. För det är ju inte heller en självklarhet.

Man TROR ju så mycket innan barnet kommer, hur saker kommer bli. Sen när man väl är där visar det sig att många saker man trodde blir helt annorlund. Det är helt ok så länge man inte låser fast sig vid hur saker "borde" vara eller hur andra gör osv.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Min personliga gräns går när barnet själv kan förse sig av bröstet. Dvs går fram och plockar fram bröstet själv.
Men sker inte det ganska tidigt? Om jag minns rätt så började dottern rota efter bröstet, tex dra i tröjan om man låg jämte henne i sängen när hon var kanske runt 7-8 månader.

Ang diskussionen så tror jag att anledningen till att folk blir provocerad eller lite störda eller vad man nu ska kalla det är att man inte upplever att behovet är så där jättestort hos barnet (typ 2+ år) utan att mammans önskemål är en minst lika viktig komponent. Av de långtidsammare jag träffat så är det ofta mamman som tar initiativ till amningen "ska du ha lite tutte". Personligen får jag associationer till att mamman vill behålla barnet i bebisstadiet och inte vill att det ska bli för stort, att barnet bebifieras. Som jag ser det verkar det finnas få skäl till att barn i Sverige ska behöva långtidsammas här finns bra mat och rent vatten. Och det finns som sagt många andra sätt att trösta och kommunicera med äldre barn. Även om jag är emot biologiska argument överlag så kan man kanske i en biologisk process som amning jämföra med andra djurarter där ingen form av långtidsdiande har utvecklats vad jag vet, vilket i så fall hade kunnat vara ett tecken på att det finns överlevnadsmässiga vinster av att långtidsamma.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

För mig personligen får gränsen vid ett år, hur länge andra ammar rör mig inte i ryggen. Däremot har jag aldrig haft några problem att gosa, känna närhet med mina barn eller trösta UTAN att för den skull ta fram bröstet. Mina tjejer valde själv att sluta vid 8 månaders ålder genom att rata bröstet och jag fann ingen anledning att framhärda då de tillgodosedde sitt födobehov alldeles utmärkt på "vanlig" mat.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Men jag tycker att det är märkligt att amma längre än barnet behöver.
Då är det väl märkligt att amma öht, eftersom det finns modersmjölksersättningar man kan ge från första sekund om man behöver/vill. Eller hur resonerar du?

Barnet är ju vid sex månaders ålder mogen att börja kombinera mjölken med annan föda.
Det är långt ifrån alla som är mogna för mat vid sex månaders ålder. Det är en genomsnittsålder, vilket betyder att vissa är mogna tidigare och andra senare. Mina har hört till de senare och har helammats i 8, 8 och 7 månader. För de två yngsta har det dröjt ytterligare några månader innan de fått i sig mer än motsvarande ett par teskedar mat per dygn.

För att citera Maria Montessori (Barnasinnet):

"Kroppen utvecklas gradvis och vid sex månaders ålder kan ett barn klara sig utan modersmjölken eller åtminstone kombinera den med annan föda. Om vi kommer ihåg att barnet tidigare varit helt beroende av modersmöjlk, eftersom det inte kunnat smälta något annat, förstår vi betydelsen av den självständighet den nu uppnått."
Jag ser inte något om att man bör sluta amma när barnet inte behöver det längre i detta citat? Gör du? Det går alldeles utmärkt att kombinera fast föda med fri amning så länge man vill och trivs med det. Det är nyttigt på väldigt många olika plan, och jag har velat ge mina barn och mig både de otvetydliga fysiologiska fördelarna och den närhet som amningen har gett oss.

För jag är fullständigt övertygad om att om det var meningen att barnet skulle äta modersmjölk tills den var ex 7 år så skulle den inte få ex tänder innan dess. Nu är barnets utveckling konstruerad så att det är meningen att barnet ska börja med annan föda vid 6 månaders ålder.
Jag sitter på jobbet och måste fatta mig kort. Risken finns att jag låter besserwissrig, men något du kommer lära dig när du får din knodd är att alla individer är olika. Det finns inga "det ska vara si och så" när det gäller barn. Det jag tycker man bör inrikta sig på är att tillfredsställa sitt barns behov, och strunta i när saker sker för andra barn. Då kan det inte bli fel.
Och så skadar det inte att läsa på lite om amning och tänder, för din koppling har ingen bäring enligt dagens forskning. Det är ju nästan bara här i västvärlden som vi ammar så kort tid, för så har vi blivit lärda. Medeltalet för världen i stort ligger snarare på 3-5 års amning som det normala.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Däremot har jag aldrig haft några problem att gosa, känna närhet med mina barn eller trösta UTAN att för den skull ta fram bröstet.

Det har inte jag heller, och inte heller min man. Men ofta, ofta levereras just detta argument som ett argument mot amning. Jag ser ingen som helst motstridighet i detta - man måste ju inte sluta amma bara för att det går att trösta/ge närhet på andra sätt. Jag menar, jag slutar ju inte massera min mans fötter bara för att det går att klappa honom på axeln också. ;)
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Det har inte jag heller, och inte heller min man. Men ofta, ofta levereras just detta argument som ett argument mot amning. Jag ser ingen som helst motstridighet i detta - man måste ju inte sluta amma bara för att det går att trösta/ge närhet på andra sätt. Jag menar, jag slutar ju inte massera min mans fötter bara för att det går att klappa honom på axeln också. ;)

Jag skulle snarare säga att det ges som ett argument FÖR amning... ("amning är så mycket mer än maten"). Men det är väl antagligen hur man tolkar det.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

För att barnet är så pass gammalt då och är redo för annan mat än bröstmjölk, sedan börjar tänderna komma osv.
Jag tycker man kan ge sitt barn tröst, närhet och gosa på andra sätt än att ta fram bröstet åt det.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

För att barnet är så pass gammalt då och är redo för annan mat än bröstmjölk, sedan börjar tänderna komma osv.
Jag tycker man kan ge sitt barn tröst, närhet och gosa på andra sätt än att ta fram bröstet åt det.

Men alla barn är ju individer! Min första åt glatt redan vid 5 mån (delammade till 10 mån då barnet själv valde att sluta) medan den andra inte skulle ha NÅNTING förrän vid 8 månader. 6 månader är ju ingen magisk gräns att DÅ äter de annat.

Dessutom är det ju en övergångsperiod. Magen vänjer sig inte att från ena dagen till den andra byta från bara bröstmjölk till annan mat. Tänder behöver inte dyka upp förrän barnet är närmare året, eller kanske den rentav föds med tänder (finns såna också).

Varför ens bestämma dig i förväg, det skapar bara problem. Du kommer nog upptäcka efter barnet väl är fött att det är många saker man tyckte och trodde som inte stämmer med verkligheten.

En annan, men ändå relaterad fråga; har du tänkt på napp? Om du tycker det är ok att barnet har napp längre än 6 månader, varför tycker du det? Nappen är ju en ersättning för bröstet. Likaså nappflaska.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

För att barnet är så pass gammalt då och är redo för annan mat än bröstmjölk, sedan börjar tänderna komma osv.
Jag tycker man kan ge sitt barn tröst, närhet och gosa på andra sätt än att ta fram bröstet åt det.

En mamma i min föräldragropps systerdotter fick 2 tänder när hon vart 3 veckor gammal!


Att delamma hjälper dessutom magen massor under tiden bebisen vänjer sig att äta vanlig mat, vilket de inte lär sig på 1 dag. Det tar månader och är även en mognadsgrej, Rasmus var 3½ månad och visste precis hur han skulle göra medans andra är närmare 1 år innan de kommer på hur de ska tugga och få ner maten.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag har inte bestämt mig, har bara skrivit hur jag önskar det blir. Självklart måste man se till barnet, alla är inte redo vid 6 mån. Och jag förstår också att man inte bara slutar med amningen och ger annat istället. Man kan inte bara tvärt sluta..

Nej, har inte tänkt så mycket på det med napp. Det märker man ju på barnet. Vissa vill inte ha det, andra nöjer sig inte med att inte ha det.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag skulle snarare säga att det ges som ett argument FÖR amning... ("amning är så mycket mer än maten"). Men det är väl antagligen hur man tolkar det.

Som jag ser det så levereras närhetsargumentet som en positiv "bieffekt". När det används mot amning så läggs det fram att amningen inte behövs när barnet kan äta mat och få närhet på andra sätt, men jag ser som sagt inga som helst hinder att kombinera, om man trivs med det.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

För att barnet är så pass gammalt då och är redo för annan mat än bröstmjölk, sedan börjar tänderna komma osv.
Jag tycker man kan ge sitt barn tröst, närhet och gosa på andra sätt än att ta fram bröstet åt det.

Vad har tänderna med det hela att göra? Det är klart att man kan ge närhet och tröst och mat på andra sätt än genom amning, men varför utesluter det amning per definition för dig? Som jag sade till Sar: Jag slutar ju inte massera min mans fötter bara för att det går att klappa honom på axeln också.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Vet inte, det är bara så jag tycker, har svårt att sätta ord på det.
Ja, tänderna kommer väl av en anledning? Sen att en del barn får det senare eller väldigt tidigt får man ju ta hänsyn till förstås.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag tror ändå att den bästa tjänsten du kan göra dig själv och ditt barn är att inte bestämma så mycket på förhand utan ta det som det kommer.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

En del barn bits ! det gjorde min odåga. Och då kommer sannerligen tänderna in i det hela..
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 114
Senast: Liran
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 937
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 764
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 716
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp