Hur länge 'ska' man amma?

Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag har sett flera fall då ett icke-dräktigt sto ändå har satt stopp men sedan vet jag också ett exempel där sto och avkomma fått gå tillsammans under lång tid och där avkomman fått snutta även som "vuxen", i just det fallet har inte stoet och avkomman en riktigt sund relation (har aldrig gått med andra hästar, kan inte vara ifrån varandra o.s.v.

Drar du den slutsatsen när det gäller människor också? Det är ganska vanligt i debatten, och det är bland annat detta jag har försökt återge i tidigare inlägg. Det är enligt belackarna jag som mamma som är störd om jag ammar längre än tills barnet kan tillgodose sitt näringsbehov med annat än bröstmjölk.

Rent allmänt: Det finns många fördelar med amning, både för mamma och barn. Jag skulle gärna se en riktig referens till allergistudien som nämndes tidigare i tråden, så att jag kan kika på den. Det är alltid roligt att läsa nya rön.

Det finns rena, och för mig viktiga, fysiologiska fördelar med att amma länge, tex minskar riskerna för olika typer av cancer hos både mor och barn.

Jag har helammat mina barn länge (över sex månader) och skulle aldrig i livet få för mig att försvara mig med taggarna utåt när jag får reda på att det kan öka risken för allergier. Jag har ju gjort så gott jag kunnat med de förutsättnigar vi haft, och det räcker för mig att veta att jag inte kunnat göra på något annat sätt. Jag har tex också blivit anklagad för att inte vilja mitt barns bästa för att de inte haft napp. Detta i samband med att en studie pekat på att napp kunde minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Hade jag velat mina barns bästa så hade jag tvingat dem att ta nappen och hellre slutat amma. Ni hör själva hur absurdt det blir?

Jag är för alla kvinnors rätt att själva bestämma över sin kropp. Jag är pro amning, med innebörden att jag tror att en majoritet ammande mammor är det bästa för folkhälsan i ett längre perspektiv. Det som brukar vara svårt att få fram (många blir liksom förblindade av agg och kan inte ta till sig resten av mina åsikter efter det uttalandet) är att detta också innebär att jag vet att amning inte är det bästa för alla individer. Jag för för kvinnors rätt till professionell hjälp om de vill amma. Som det ser ut idag finns ett stort glapp mellan "det är viktigt att amma" och den hjälp som faktiskt erbjuds. Jag har talat med hundratals kvinnor som bemötts med "näää, jag har aldrig hört talas om att man kan få svampinfektion i brösten", när de ringt vården (ofta BVC) pga smärta och påföljande amningsproblem. Kvinnor får också höra "det ska göra ont i början", vilket inte helller är av godo för den som vill amma och få en positiv start. Man skall inte härda ut och gråta och ha ångest inför varje amning! Vill man ha hjälp skall man få det i ett tidigt skede, innan problemen blivit så stora att amningen inte längre blir något alternativ. Vill man inte fortsätta skall man få stöd att sluta på bästa sätt.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

*kl*

Jag tycker att man ska amma så länge man själv vill. Man ska ju gå efter sina egna känslor kring det och strunta i alla andra, även fastän jag kan tycka att 7 år är lite långt. Men jag dömmer inte folk som gör det. Det är deras val.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Drar du den slutsatsen när det gäller människor också?

Men nej, inte alls!!!! Jag tänkte aldrig ens tanken att det skulle kunna uppfattas så?!:o
Jag har vänner som långtidsammar och de som inte ammat alls och jag ser ingen som helst skillnad i deras relation eller barnens utveckling. För mig gör det heller ingen skillnad i längden på amningen, folk får göra vad de tycker är bäst för sig själv och de sina.

Men i det här hästfallet så var det ingen ( i mina ögon) sund relation mellan avkomma och sto, en 7-årig häst som fortfarande snuttar och som inte kan lämna sin mamma har inte fått den hjälp den skulle behöva med avvänjning.

Jag såg att du efterlyste en studie, jag tror jag vet vilken som menas. Det är en vitrysk, randomiserad studie på ett mkt stort antal barn (minns jag rätt var det 17.000) och kallas Probit-studien.

Jag är ingen kung på forskarengelska men vad jag har förstått så visar studien att det inte finns någon evidens för att amning mer än 6 mån ger några fördelar. Det finns heller ingen evidens för att det ger några nackdelar, så länge som man introducerar annan föda också. Det är alltså inga problem att att vare sig sluta amma efter ett halvår eller hålla på så länge man själv och barnet önskar.

Det har också visats att introduktion av fast föda FÖRE 6 mån, minskade förekomsten av matallergi. Det skulle vara intressant att se om WHO kommer att ändra sin rekommendation ang. helamning 6 mån?!

Man fann ökad förekomst av atopiskt eksem hos en grupp barn som fick mjölkersättning med ohydroliserat komjölksprotein (intakt mömjölksprotein- obs, används EJ i Sverige). De som fick ersättning med extensivt hydroliserat komjölksprotein hade minskad förekomst av atopisk dermatit jämfört med ammade barn.

Det här har jag läst ang. tillförlitligheten hos studien;
"PROBIT-studien är inte överlägsen enbart pga sin kvantitet, utan framförallt pga att den är randomiserad. Alla tidigare studier av bröstmjölkseffekter är gjorda med antingen retrospektiv eller observationsdesign! Kvantitet är inte allt, men när det gäller den här typen av forskning så ar sample-size, dvs gruppstorleken, av mycket stor betydelse. Således är PROBIT-studien överlägsen BAMSE-studien och andra studier i både design och gruppstorlek.

Etnicitet torde vara av ringa betydelse vad gäller vitryssar-andra kaukasier. Notera att svenska barn var mycket mindre allergiska för bara 30 år sedan, så några genetiska skillnader är omöjliga. Tvärtom måste man fråga sig varför allergier ökat så mycket i Sverige SAMTIDIGT som amningen ökat. Svenska barn är mycket mer allergiska nu när de ammas mer än någonsin i modern tid.


PROBIT-studierna av över 17000 barn visar att det inte stämmer att ammade barn har komjölksallergier och celiaki i lägre utsträckning.
Mellanöroninflammationer, sepsis och gastrointestinala infektioner är vetenskapligt visat att amning har positiv effekt på.
Diabetes och cancer hos barnet är inte visat. Det är mycket dålig evidens för båda delarna.
Det finns utmärkta, stora studier som visar att amning inte har någon skyddande effekt mot astma och allergier.

Det är ett faktum att man inte hittat några skillnader mellan delamning och helamning, och att man inte hittat några positiva effekter av att amma längre än 6 mån. Det är också ett faktum att man funnit ökad förekomst av allergier hos barn som helammats längre än 4 mån"

Ang. karies så visar också studien (om jag nu minns rätt) att det inte finns något samband alls mellan amning och karies, vare sig åt det ena eller andra hållet!

Jag skulle gärna vilja få källa till påståendet att amning skulle minska cancerrisken hos barn, hos modern är det bevisat men med barn har jag inte hittat någon info som skulle styrka detta.

jag ber om ursäkt för ett långt inlägg men jag tycker amning och uppfödning av barn är ett så intressant ämne!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Vilket enligt senare tids studier är felaktigt.

OK min dotter är 3 så då är det väldigt färska studier!

Madick: jag vet inte hur man får två citat men det stod i text i en broschyr jag fick vid dotterns första tandläkarbesök framtagen av folktandvården antar jag tyvärr kan jag inte källhänvisa ftf för jag sitter på jobbet!!

Jag vill hävda att jag inte säger att det är SANT jag bara för vidare den information jag fått...
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Madick: jag vet inte hur man får två citat men det stod i text i en broschyr jag fick vid dotterns första tandläkarbesök framtagen av folktandvården antar jag tyvärr kan jag inte källhänvisa ftf för jag sitter på jobbet!!

Jag vill hävda att jag inte säger att det är SANT jag bara för vidare den information jag fått...

Ja precis, det var ju sån information jag fick också. Ingen källhänvisning, bara påståenden att såhär är det.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Något jag själv har trott och fortfarande tror på är att småätande (oavsett om det är bröstmjölkssnuttande, frukt eller annat) kan ge karies och att amn därför ska försöka "dra ihop" målen. Men Probitstudien visar som sagt att det inte finns ett samband mellan amning och karies.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Fast jag har aldrig sett nån 2 åring dia stoet?! Så de får inte dia hur länge som helst även om inte stoet är dräktigt...

bara för att du inte sett det behöver det inte betyda att det inte förekommer. jag har en 4åring i hagen som fortfarande snuttar på sin mamma.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Är det någon som tänker på barnet och hur dess sociala status ser ut i skolan om de ammas som 7 åring?

Jag arbetade på en skola som hade förskola i anslutning till skolan. Ett barn där, fem år ammades fortfarande. På dagarna skrek barnet efter bröstet och när mamman kom och hämtade kastade barnet sig över henne. De andra barnen var rätt elaka mot ****** pga detta.

Visst det finns specialfall. Men jag har en gräns. Jag tillhör nog de som inte tror att amning ger barnet så mkt när det är såpass stort som 3-7 år. Självklart förespråkar jag amning på bebisar, dvs de i spädbarnsåldern och en bit in i kolt. Sen att min egna amning inte fungerade är en annan sak. Saga växer och frodas och är en underbart glad unge! Hon får närhet på andra sätt än genom bröstet! Men hade jag själv fått bestämma så hade jag ammat om jag bara hade haft mjölk, och ni behöver inte säga att "hade du kämpat så hade det kommit" Det är inte vad jag behöver höra nu, imorgon eller någon annan dag heller för den delen.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

bara för att du inte sett det behöver det inte betyda att det inte förekommer. jag har en 4åring i hagen som fortfarande snuttar på sin mamma.

Och mitt sto fick föl 2003 och har fortfarande mjölk. Men jag skulle ändå inte utsätta mitt sto för att han gick och snuttade på henne i dagsläget, som femåring. Drar inte stoet den gränsen så får jag helt enkelt göra det.

Nu är mitt sto dräktigt igen, och självklart skall hon endast göda sig själv och fölet i magen, inte en femåring som går vid sidan av.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag skulle gärna vilja få källa till påståendet att amning skulle minska cancerrisken hos barn, hos modern är det bevisat men med barn har jag inte hittat någon info som skulle styrka detta.

Det finns nog med bevis på ett samband för att rekommendera amning, men samtidigt får man ju komma ihåg att risken för att drabbas av leukemi är liten från början.

Craft AW. Childhood cancer mainly curable so where next? Acta Paediatr 2000;89: 386–92

J Natl Cancer Inst. 1999 Oct 20;91(20):1765-72

Breastfeeding and the Risk of Childhood Leukemia: A Meta-Analysis 2001;55:179-85. 21. Kwan, ML
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Amningen är himla praktisk och enkel tycker jag. MYCKET mer enkelt, bekvämt och trevligt än jag trodde! :)
.

jag trodde det skulle bli så.. jag skulle amma länge..
tyvärr blev det nått av några av mina jobbigaste minnen i livet:(
jag kommer inte amma nästa barn.(om jag skaffar en till) ammande min dotter i 5 månader..

jag tycker det är upp tillvar och en, även om jag hade tänk amma länge så hade jag nog slutat vid ett års ålder.. (det är länge för mej)
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

jag trodde det skulle bli så.. jag skulle amma länge..
tyvärr blev det nått av några av mina jobbigaste minnen i livet:(
jag kommer inte amma nästa barn.(om jag skaffar en till) ammande min dotter i 5 månader..

jag tycker det är upp tillvar och en, även om jag hade tänk amma länge så hade jag nog slutat vid ett års ålder.. (det är länge för mej)

Håller absolut med om att det är upp till var och en!

Jag tycker bara det är dumt att bestämma sig i förväg; speciellt om man inte har någon tidigare erfarenhet (vilket du ju faktiskt har!)
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Det finns nog med bevis på ett samband för att rekommendera amning, men samtidigt får man ju komma ihåg att risken för att drabbas av leukemi är liten från början.

Jag försökt kika lite på dina länkar men som tidigare sagts är jag inte den bästa på forskarengelska så jag kan mkt väl ha missförstått något

Craft AW. Childhood cancer mainly curable so where next? Acta Paediatr 2000;89: 386–92

Hittade jag inget om cancer v.s. amning alls.
"More than 70% of childhood cancer is now curable with best modern therapy. The treatment is expensive but in terms of cost per life year saved, USD 1750, compares very favourably with other major health interventions. The rate of improvement in survival is slowing down. New, "designer", treatments are needed and, better still, prevention. The causes of childhood cancer are beginning to emerge. The origin for many is probably in utero and may be initiated by dietary and other environmental exposures perhaps in susceptible individuals. However, one of the great challenges for the future must be to extend the benefits of modern treatment to the 80% of the world's children who currently have little or no access to it in economically disadvantaged and emerging nations. The International Paediatric Oncology Society (SIOP) is leading the way in bringing hope for children with cancer worldwide. In India, with the support of the WHO, there is a "train the trainers" programme. In Africa, pilot studies of cost-effective treatments for Burkitt's lymphoma are producing gratifying results in Malawi and there are several examples of twinning programmes between major centres in developed and less well-developed countries.

Conclusions: The future for children with cancer is bright. Most are curable and prevention may be just over the horizon"



J Natl Cancer Inst. 1999 Oct 20;91(20):1765-72

Skrev om den minskade cancerrisken hos modern.


Breastfeeding and the Risk of Childhood Leukemia: A Meta-Analysis 2001;55:179-85. 21. Kwan, ML

Hade funnit ett samband men jag är tveksam till evidensen då metoderna de använt verkar tveksamma.

Jag har tidigare läst att läget är väldigt oklart när det gäller amning och barncancer och jag tenderar att tro att det är så fortfarande trots dina länktips. Förhoppningsvis kommer det fram ännu bättre underbyggd forskning i området, det vore ju både underbart och fantastiskt om amningen kunde vara en del i botemedlet eller som prevention för cancer!:)
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Ja jag tänker inte argumentera vidare ang detta, det är inte så viktigt, folk får gärna långtidsamma för att de trivs med det.

Ja, eller inte amma alls. Jag tror inte amningen är avgörande för kvalitén på föräldraskapet.

Argument som bygger på att "så gjorde man förr"/"så gör man bland naturfolk"/"så gjorde man på stenåldern" som är rätt vanliga i alla möjliga sammanhang är jag dock lite skeptisk till. Det finns ingen anledning att tro att dessa människor satt/sitter inne med nån sorts sanning eller ens att de hade valt att göra på ett visst sätt om de hade haft alternativ.

Jag håller med. Det kan vara intressant att veta, men inget jag bygger mina handlingar här och nu på. Och på samma sätt känner jag inför att jämföra människor och djur.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Men jag måste ju ställa frågan... Jag läste i ett tidigare inlägg att man ska ge barnen ett fint minne av amningen..
Hur i hela fridens namn menas med det??

Menas att barnen faktiskt kommer ihåg sin amningsperiod??

Ska? Det var väl bara jag och Pallas som skrev att vi tyckte det var fint.

Om man ammar 2, 3 år kanske barnen kommer ihåg. När de pratar om amningen efter den har avslutats (som Pallas beskrev att hennes barn gör) uppdateras ju minnet. Annars har man nog väldigt få minnen från så tidig ålder. Men jag har hört vuxna som har amningsminnen.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Men sker inte det ganska tidigt? Om jag minns rätt så började dottern rota efter bröstet, tex dra i tröjan om man låg jämte henne i sängen när hon var kanske runt 7-8 månader.

Det är väl sin sak. Men jag förtydligade genom att skriva såhär:

Dvs går fram och plockar fram bröstet själv.

Ett exempel är när jag satt på tåget för några år sedan och två barn lekte i kupén. Den yngsta kan ha varit 3 år och jag kände väl att det var min gräns när h*n gick fram och plockade fram mammans bröst från klänningen och började amma stående.

/Timsetim
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Om jag slutat amma mina barn när de fick tänder så hade jag slutat amma sonen när han var tre månader, och dottern när hon var nio månader.

Med sonen var tänderna inga problem och jag slutade amma honom när han var 15 månader, dels hade jag ínte tänkt amma längre (ville bli gravid igen) och dels blev jag gravid igen då och eftersom jag mådde väldigt illa och tappade mycket i vikt så var det den nya bebisen jag var tvungen att tänka på (och mej själv:o)

Med dottern blev tänderna däremot andledningen till amnings stoppet, hon bet i allt när hon fick tänder:crazy: ajjj, allt bet hon sönder, nappar och leksaker:eek: funderade på om hon var en hundvalp ett slag där:rofl:

Något jag funderar på är varför många tycker att det är "fel" att amma länge medans de flesta tycker att det är helt ok att barnet äter välling i flera år:confused: då borde ju amning likställas med att ge välling tills barnet är 3-4 år...det är ju inte så ovanligt med 6 åringar som dricker välling heller;)

Om man tänker naturfolk så är det ju en enkel andledning till att de ammar till minst två år, risken är mindre att de får barn för tätt, en ett åring kan inte gå längre sträckor själv medans en tre åring klarar det:)
Nu menar jag inte att amning i sig förhindrar graviditet, även om endel inte får tillbaka mensen förren efter avslutad amning, (jag blev gravid med barn två efter första mensen efter barn ett) utan många har helt enkelt mindra sexlust när de ammar, något som kroppen själv har gjort till "preventivmedel"

Jag tycker att gränsen för amning går när det inte är barnets behov som styr längre utan mammans.
Var den gränsen är vet bara barnet och mamman själv.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Något jag funderar på är varför många tycker att det är "fel" att amma länge medans de flesta tycker att det är helt ok att barnet äter välling i flera år:confused: då borde ju amning likställas med att ge välling tills barnet är 3-4 år...det är ju inte så ovanligt med 6 åringar som dricker välling heller;)

Fast välling är ju faktiskt "mat". Det är inte ovanligt ens med 38åringar som dricker/äter välling! (här är en!). Men såklart inte i nappflaska ... ;)

Jag är dock (som väl framgått) inte alls särskilt störd eller berörd av om någon ammar ett större barn. Eller om ett barn äter välling. Eller om de suger på napp.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 110
Senast: Liran
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 937
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 764
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 716
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp