Hur länge 'ska' man amma?

Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Som jag ser det så levereras närhetsargumentet som en positiv "bieffekt". När det används mot amning så läggs det fram att amningen inte behövs när barnet kan äta mat och få närhet på andra sätt, men jag ser som sagt inga som helst hinder att kombinera, om man trivs med det.

När barnet inte längre behöver amningen för själva "födan" är väl närhetsargumentet det övervägande argumentet mot att fortsätta amma. Jag ser inga hinder heller för att kombinera men heller inga hinder mot att inte amma när man anser att det är dags.
Man kan både massera fötter och klappa axlar eller bara det ena, huvudsaken tror jag är att man varken känner sig tvingad att sluta eller hålla på längre än man önskar.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Man kan både massera fötter och klappa axlar eller bara det ena, huvudsaken tror jag är att man varken känner sig tvingad att sluta eller hålla på längre än man önskar.

Det håller jag helt med om!
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Av de långtidsammare jag träffat så är det ofta mamman som tar initiativ till amningen "ska du ha lite tutte".

så var det inte hos oss. när jag kom hem från jobbet så kastade sig sonen i famnen för att få amma. och satte jag mig ned och lekte kunde han komma på att de där härliga brösten fanns inom räckhåll. nu var han i o f s bara drygt 1,5 år när vi slutade med amning så han kanske inte räknas in i långtidsamning direkt...
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Även om jag är emot biologiska argument överlag så kan man kanske i en biologisk process som amning jämföra med andra djurarter där ingen form av långtidsdiande har utvecklats vad jag vet, vilket i så fall hade kunnat vara ett tecken på att det finns överlevnadsmässiga vinster av att långtidsamma.

Varför i så fall inte jämföra med människor istället för djur? På stenåldern ammade man tydligen minst två år.

Av de långtidsammare jag träffat så är det ofta mamman som tar initiativ till amningen "ska du ha lite tutte".

Det har jag aldrig varit med om. Jag upplever att nästan ingen ammar barn över ett år offentligt, men när man pratar med olika mammor visar det sig att ganska många fortfarande ammar lite, men bara hemma. Fast det beror ju på vad man menar med "långtidsamning". Jag tror inte att jag känner någon som ammar t ex sin treåring. Men det kanske de gör, fast bara när de är själva.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

En fråga bara.. om jag ammar o min man ska suga på min tutte i sexuellt syfte... får han då mjölk i munnen?

Eller är det bara av bäbissug det kommer mjölk?
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

-KL-
Tack för era svar! Intressant att läsa.
Verkar finnas lite olika syn här på att amma eller inte amma stora barn ändå.

Absolut! Det finns olika syn på ALLT vad gäller barn och barnuppfostran. Vänta bara tills ditt pyre tittar ut så ska du få höra allt du gör fel :p särskillt från den lite älre generationen. Och jag menar ALLT!

Tar du upp när barnet skriker skämmer du bort det. Tar du INTE upp så är du en dålig mamma som inte lyssnar på sitt barn. För att inte tala om alla "men ska du mata nu IGEN" eller "men mata barnet för guds skull".
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Det är nästan lite fascinerande , detta amningsdiskuterande..
Amningens varande eller icke varande.
Den finns ju inga rätt eller fel, och det är ju väldigt viktigt att även belysa det faktum att det ju finns de som inte KAN amma.

Men jag måste ju ställa frågan... Jag läste i ett tidigare inlägg att man ska ge barnen ett fint minne av amningen..
Hur i hela fridens namn menas med det??

Menas att barnen faktiskt kommer ihåg sin amningsperiod??

Jösses vilket jäkla minne..
Men det är klart, om barnen ammas till 7-årsåldern, så kommer de nog ihåg, men om man ammar barnet till det är runt året??
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

*kl* (Heeeeej Mie, förresten! :love: )
Jag läste i våran lokala blaska idag att de har gjort vetenskapliga studier som visar att barn som helammas längre än 6 månader får mer allergier än de som inte helammas efter 6 månader.
Det var lite intressant.
/dressyrtant, ammade barnen 1,5 år, 1 år och tredje barnet bara 6 mån (men bara delamning efter 4-5 mån)
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

*vinkar frenetiskt åt dressyrtant*
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Vad var det för allergier det gällde?? Överlag eller tex matallergier?
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Allra mest var det väl atopiska eksem som var fler, samt matallergier.

*viftar frenetiskt tillbaka till Mie på samma gång*
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Ja jag tänker inte argumentera vidare ang detta, det är inte så viktigt, folk får gärna långtidsamma för att de trivs med det. Jag vill bara beskriva min skepsis och att den inte har med sexualiseringen av bröst att göra.

Argument som bygger på att "så gjorde man förr"/"så gör man bland naturfolk"/"så gjorde man på stenåldern" som är rätt vanliga i alla möjliga sammanhang är jag dock lite skeptisk till. Det finns ingen anledning att tro att dessa människor satt/sitter inne med nån sorts sanning eller ens att de hade valt att göra på ett visst sätt om de hade haft alternativ.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Varför i så fall inte jämföra med människor istället för djur? På stenåldern ammade man tydligen minst två år.
Men det kanske de gör, fast bara när de är själva.

Förutsättningarna idag är väl helt ändrade sedan stenåldern, nu finns det mat tillgängligt på ett helt annat sätt och i Sverige till och med rent vatten (i länder utan tillgång till detta anser jag amningen överhuvudtaget vara mer livsviktig för att barnen ska klara sig).

Något jag tycker är intressant är att hos många däggdjur finns instinkten hos moderdjuret att säga stopp till amning när avkomman själv kan tillgodose sina behov av föda medan många människor låter barnen fortsätta amma långt efter att barnet kan tillgodose sig av fast föda.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag tror ändå att den bästa tjänsten du kan göra dig själv och ditt barn är att inte bestämma så mycket på förhand utan ta det som det kommer.

För att upprepa det jag redan skrivit så har jag fortfarande inte bestämt något i förväg utan bara skrivit hur jag önskar det blir, självklart sker saker när barnet är redo för det. :)
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Något jag tycker är intressant är att hos många däggdjur finns instinkten hos moderdjuret att säga stopp till amning när avkomman själv kan tillgodose sina behov av föda medan många människor låter barnen fortsätta amma långt efter att barnet kan tillgodose sig av fast föda.

Inte hästar i alla fall. Är stoet dräktigt igen stöter hon bort fölet vid ca 10 mån ålder. Är stoet inte dräktigt stöter hon inte bort fölet...
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Absolut! Det finns olika syn på ALLT vad gäller barn och barnuppfostran. Vänta bara tills ditt pyre tittar ut så ska du få höra allt du gör fel :p särskillt från den lite älre generationen. Och jag menar ALLT!

Tar du upp när barnet skriker skämmer du bort det. Tar du INTE upp så är du en dålig mamma som inte lyssnar på sitt barn. För att inte tala om alla "men ska du mata nu IGEN" eller "men mata barnet för guds skull".

Ja, något annat har jag inte räknat med, tur att jag inte är så lättpåverkad då ;):)
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag har sett flera fall då ett icke-dräktigt sto ändå har satt stopp men sedan vet jag också ett exempel där sto och avkomma fått gå tillsammans under lång tid och där avkomman fått snutta även som "vuxen", i just det fallet har inte stoet och avkomman en riktigt sund relation (har aldrig gått med andra hästar, kan inte vara ifrån varandra o.s.v.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Inte hästar i alla fall. Är stoet dräktigt igen stöter hon bort fölet vid ca 10 mån ålder. Är stoet inte dräktigt stöter hon inte bort fölet...

Fast jag har aldrig sett nån 2 åring dia stoet?! Så de får inte dia hur länge som helst även om inte stoet är dräktigt...
Men annars ligger det nåt i det du säger att när nästa avkomma bereds ankomst stöts den tidigare undan - men å andra sidan slutar ju hela vårdnadsplikten då i djurvärlden och det gör den ju inte i människovärlden så det kanske inte är en bra parallell?!

Jag fick lära mej att barnens tänder tar stryk av den söta modersmjölken så därför ska man inte dra ut alltför länge ammningen men det sades iofs inget exakt slutdatum heller;)...

Själv kunde jag inte amma så jag slapp ta beslutet!! Jag har åsikter om saken men de är ovidkommande för det är ett individuellt beslut!!
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag fick lära mej att barnens tänder tar stryk av den söta modersmjölken så därför ska man inte dra ut alltför länge ammningen men det sades iofs inget exakt slutdatum heller;)...
Just det här sa tandsköterskan till mig när jag var inne första gången med mitt andra barn som då fortfarande ammade (knappt 1½ år eller nåt). Jag bad då om bevis för detta, forskningsrapporter eller liknande och jösses så besvärad hon blev. Det var verkligen nånting de bara sa utan att ha någon substans bakom!
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 110
Senast: Liran
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 937
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 764
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 716
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp