Hur länge 'ska' man amma?

Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Det finns rena, och för mig viktiga, fysiologiska fördelar med att amma länge, tex minskar riskerna för olika typer av cancer hos både mor och barn.

Risken för att få bröstcancer minskar drastiskt för varje barn som man ammar.
Samt även med den totala sammanlaggda tiden som man ammar.
Eftersom att kvinnor i "naturligt tillstånd", d.v.s. utan preventivmedel, abort och ersättning, ammar en mycket stor del av sitt liv så har evolutionen inte givit ickeammanade kvinnor ett skydd mod bröstcancer.
Eftersom en ickeammande kvinna inte spelat någon roll för evolutionen då hon antingen inte fått några barn eller att de ändå dött av svält.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Ammade min son tills han var 9 månader. Hade innan han föddes ställt in mig på att "stå ut" i 6 månader om jag fick det att funka (och funkade gjorde det) men sen blev det 9 månader eftersom det bara "rullade på" och man hade ju hela tiden pressen på sig från omgivningen att man BORDE amma så länge som bara möjligt.

När min son var 9 månader var han inte intresserad av att amma längre. Han hade inte "tid" och det blev mest bråk av det så då slutade jag helt enkelt. Tyckte det var enormt skönt att "få tillbaka min kropp" igen och inte längre behöva känna mig som en mjölkkossa. Hade inte kunnat tänka mig att amma längre.

Visst, det är upp till var och en hur länge de vill amma sina barn men jag tycker också att det är ganska motbjudande när "stora" barn ammas. Kanske beror det på att jag själv inte var speciellt förtjust i att amma? Men jag tänker på vad som skulle hända om barnens kompisar skulle få reda på att de fortfarande ammade när de var 5,6,7 år gamla. Barn är INTE snälla mot dem som avviker och att utsätta sitt barn för andra barns reaktioner på amning är frågan om det verkligen uppvägs av amningens positiva sidor?
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Om man ammar 2, 3 år kanske barnen kommer ihåg. När de pratar om amningen efter den har avslutats (som Pallas beskrev att hennes barn gör) uppdateras ju minnet. Annars har man nog väldigt få minnen från så tidig ålder. Men jag har hört vuxna som har amningsminnen.

Min minsta ammade till 18 mån. Idag 4 år gammal är amningsminnet starkt och tillät jag skulle barnet hemskt gärna amma nu med.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag ammade William tills han var 8 månader (helamning i knappt 4 mån). Jag var less på det efter 6 månader men märkte att William ville fortsätta. Sista månaden var det endast nattamning för jag tyckte det var smidigt att inte behöva gå upp och göra iordning mat. Problemet var bara att han inte längre stod sig på amningen och inte ersättning heller. Och han åt inte välling... Men en vacker dag gillade han vällingen och sedan dess är nätterna en fröjd!
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Men jag måste ju ställa frågan... Jag läste i ett tidigare inlägg att man ska ge barnen ett fint minne av amningen..
Var har du läst det? Det känns inte så seriöst att diskutera med människor som tolkar inläggen precis som de vill...

Menas att barnen faktiskt kommer ihåg sin amningsperiod??
Ja.

Jösses vilket jäkla minne..
Ja, jäkligt mysigt verkar det minne vara för mina barn.

Men det är klart, om barnen ammas till 7-årsåldern, så kommer de nog ihåg, men om man ammar barnet till det är runt året??
Det finns ju mellanting, men du kankske inte tycker att nyanser är på sin plats i en seriös diskussion?
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Fast det där sista känns som en egen högst personlig tolkning....

Inte alls.
Man vet att evolutionen inte sorterar ut sådant som inte spelar någon roll.
Jag brukar ta exemplet med C-vitamin för att illustrera det.
Männsikor kan inte syntetisera C-vitamin för det behövdes inte då det fanns i tidiga människans kost.
Egenskaper som inte behövs försvinner i evolutionen.

Egenskapen att inte få bröstcancer om man inte ammar behövs inte.
Andra exempel är att katter inte kan syntetisera K-vitamin, hundar drabbas av juvertömörer och illrar blöder ihjäl om de inte kastreras eller paras.
Känd kunskap.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

IEgenskapen att inte få bröstcancer om man inte ammar behövs inte.
Andra exempel är att katter inte kan syntetisera K-vitamin, hundar drabbas av juvertömörer och illrar blöder ihjäl om de inte kastreras eller paras.
Känd kunskap.

Intressant:) hade ingen aning om illlerns "problem":crazy:
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Eftersom en ickeammande kvinna inte spelat någon roll för evolutionen då hon antingen inte fått några barn eller att de ändå dött av svält.

Fast ammor vet man ju har funnits långt bak i historien så avkomman behöver ju nödvändigtvis inte dö för det...

Om icke ammande mödrar "straffas" med bröstcancer eller inte däri lägger jag inget veto där är du bättre påläst än mej;)!!
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Måste bara fråga...

Jösses vilket jäkla minne..

Menade du att det är negativt att minnas att man blev ammad?

Eller menade du att du är imponerad av att man kan minnas så långt tillbaka i tiden?

Nyfiken på hur du vill att man ska tolka den meningen.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Hoppas att amningne kommer igång som önskat för TS?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag kommer då inte ihåg att jag blev ammad... jisses hästminne man måste ha då!
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag kommer då inte ihåg att jag blev ammad... jisses hästminne man måste ha då!

Det är nog helt beroende på hur länge man ammades.
Som någon annan påpekade i tråden hänger minnet ihop med då man lär sig tala. I den minnespyskologi jag läst säger man att minnen lagras och kan associeras till med hjälp av att vi kan sätta ord på dem. Om man fortfarande ammar då man är två - tre år och kan prata så kan man nog ha minnen av det.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Hur länge tycker ni är ok att amma och hur gamla var era barn när ni slutade amma?

Själv är jag ganska säker på att jag inte vill amma längre än tills barnet är 6 månader och börjar äta annat.


Min dotter är 7 månader och jag ammar henne morgon och kväll. På kvällen har jag nu blivit tvungen att ge lite välling också för att hon ska bli mätt.

Jag skulle faktiskt vilja sluta amma helt men lillskruttan skulle nog vilja bli ammad fler ggr/dag så vi har gjort en kompromiss.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 110
Senast: Liran
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 937
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 764
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 716
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp