Hur länge letade ni? Köpare säljares marknad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hovslagar trav tänar ringd och sa "du behöva en häst", kör ut med släpet, titta på hästen, känna over och fråga "how much"? Tog dryg en ½ timma och en kanna kaffee att göra en deal, gamle "Horse Trader" kan vara svor att pruta. Bra häst for Trail, Ranch Work och körning, springa ifrån det flesta med 4-ben.
Va? Vad köpte du? Och inte ens en gårdsbesiktning?? Låter så himla oseriöst det du skriver :eek::confused:
 
Köpte häst förra året, provred ca 10st (kommer inte ihåg exakt). Köpte en ung (blivande) dressyrhäst, 4 år och då nyligen inriden. Jag letade bland befintliga annonser samt hade ute en egen annons. Skickade även ut förfrågningar till intressanta uppfödare och utbildare. Hade ett "allmänt" mail som jag skickade ut där jag beskrev precis vad jag letade efter och frågade om de hade något passande? Fick många bra svar på detta sätt. Hästen jag köpte hittade jag på detta sätt, faktiskt från en säljare som vi köpte min första stora häst ifrån för drygt 10 år sedan. Skickade bara ett meddelande där jag beskrev vad jag letade efter -och fick tillbaka att han hade en åt mig som uppfyllde mina kriterier, åkte och provade och hon passade mycket bra.
För övrigt kom säljaren (som jobbar som beridare, utbildar och säljer både egna och andras hästar = ser många hästar) ihåg förra hästen vi köpte från honom, hon var lite unik :p

Förra gången jag letade häst (2012) hade jag också egen annons ute och fick sååå många svar, många som chansade vilt (hörde av sig om åringar -när jag sökte 4-6 åring, med krav att den var inriden osv). Då provred jag runt 20-talet hästar (åkte på turer och red upp till 5st på en dag) innan jag hittade rätt.
 
Va? Vad köpte du? Och inte ens en gårdsbesiktning?? Låter så himla oseriöst det du skriver :eek::confused:

Såg han springa med dom andra innan vi tog in han.
Som hovslagar göra jag mitt egen besiktning.
Dom som köpa "grisen i säcken" är antingen uppköper av slakt hästar eller internet hästköp.
 
Såg han springa med dom andra innan vi tog in han.
Som hovslagar göra jag mitt egen besiktning.
Dom som köpa "grisen i säcken" är antingen uppköper av slakt hästar eller internet hästköp.

Eh. Jag tror du missat en rätt stor kategori hästköpare. T ex de som köper föl-/unghäst. Jag har köpt både en och tre unghästar utan att ha sett hästen (annat än på bild) förrän den klivit ur transporten hemma på gården.

Och så de som inte åker 60-70 mil utan låter en god vän titta på hästen åt dem. Så har det i bekantskapskretsen både köpts barnponnyer och egna ridhästar flera gånger.

Sen idag är nog majoriteten av hästaffärerna "internetköp" i meningen att köpare och säljare får kontakt via internet
 
Jag tycker det är svårt.
Har letat passivt sedan förra sommaren och relativt aktivt nu i ett halvår, men har inte hittat något.
Hopphäst, 4-9 år. Helst 6-7. Max 80 000 (kompromissbart vid outstanding häst) och inte under 165 cm. HELST en swb, men det kan övervägas importer om det är något specielt.
Vissa har varit helt överjävliga att rida. Sådär skrattretande. Somliga har det krupit fram småknepiga detaljer vid provridning, som att de krubbiter eller har en släng av sadeltvång, osv. Vissa har jag gillat, men blivit sålda innan vi hunnit provrida. En har vi gillat som blivit såld under bilresan hem från provridningen. Vi ringde under en timme senare och då hade de fått bud via telefon.
En har inte klarat besiktningen.

Och en har vi i och för sig köpt, och ska besiktigas nästa vecka, men den är en ren bonus som inte matchar mina kriterier.

Jag är rädd för att ditt maxpris ligger lite lågt med tanke på vad du är ute efter.
 
Jag kollade annonser ungefär en månad innan min förra häst var såld. Hade redan då sett en unghäst på film som jag tyckte verkade intressant men tyvärr aningen över min prisklass.
När jag väl hittade hästar som kändes värda att åka och kolla på så tog det ungefär två veckor. Jag provred två som inte var något för mig, sedan tittade jag på 2-åringen som jag hade sett video på sedan tidigare. Visste väl redan när jag åkte ner till Småland att jag skulle lägga ett bud om den var så fin som jag tyckte på videon. Bestämde mig i bilen hem, lade ett bud och fick hästen för ett enligt mig bra pris. Fem dagar senare åkte jag och hämtade upp hästen.

Kan även svara åt den andra sidan, säljarsidan eftersom jag sålde mitt fullblod i december. 6 årig valack tävlad alla grenar, mest fälttävlan. Upplevde ett ganska stort intresse och jag fick bra betalt för hästen. ca 30 000 mer än vad jag hade räknat med. Det var inte alls svårt att sälja honom, det tog drygt en månad.

Det finns en hel del hästar ute. Däremot tycker jag det är ganska tomt i prisklassen 50k-70 000 som jag letade häst i. Men jag visste precis vad jag letade efter å andra sidan.Tycker inte det är sådär hemskt kul att åka runt och provrida 20 hästar i veckan bara för att hitta det man vill ha. Jag vill se video på hästen och redan där ser man ju om det är något att ha.

EDIT: Även jag ville ha enbart ha SWB, tittade inte alls på importer, förutom en som jag provred som jag faktiskt inte visste att det var en import innan.
 
Såg han springa med dom andra innan vi tog in han.
Som hovslagar göra jag mitt egen besiktning.
Dom som köpa "grisen i säcken" är antingen uppköper av slakt hästar eller internet hästköp.
Du har nog missuppfattat ganska mycket. Mina fyra senaste har jag köpt osett. På rekomendation av min tränare. Bla en som gått 5* GP för 45000. Den red jag 140 hoppning och MSV:A dressyr på. Han togs bort i höstas 23 år gammal. Om jag har bra referenser har jag inga problem att köpa osett.
 
Eh. Jag tror du missat en rätt stor kategori hästköpare. T ex de som köper föl-/unghäst. Jag har köpt både en och tre unghästar utan att ha sett hästen (annat än på bild) förrän den klivit ur transporten hemma på gården.

Och så de som inte åker 60-70 mil utan låter en god vän titta på hästen åt dem. Så har det i bekantskapskretsen både köpts barnponnyer och egna ridhästar flera gånger.

Sen idag är nog majoriteten av hästaffärerna "internetköp" i meningen att köpare och säljare får kontakt via internet
Vet hur det gå till nu for tiden, köpa grisen i säcken på non annans rekomendation for dom sakna häst kundskap själv och sen läsa på häst forum "hur kan jag upphäva köpet på en slakt häst"?
Må vara gamle dags men vill helst se vad jag köpa innan jag slå till.
 
Du har nog missuppfattat ganska mycket. Mina fyra senaste har jag köpt osett. På rekomendation av min tränare. Bla en som gått 5* GP för 45000. Den red jag 140 hoppning och MSV:A dressyr på. Han togs bort i höstas 23 år gammal. Om jag har bra referenser har jag inga problem att köpa osett.
I så fall har du tur som har en som kan hästar.
 
Vet hur det gå till nu for tiden, köpa grisen i säcken på non annans rekomendation for dom sakna häst kundskap själv och sen läsa på häst forum "hur kan jag upphäva köpet på en slakt häst"?
Må vara gamle dags men vill helst se vad jag köpa innan jag slå till.

Vad får dig dels att tro att det är slakthästar, dels att tro att man sen vill häva köpet?
 
Vet hur det gå till nu for tiden, köpa grisen i säcken på non annans rekomendation for dom sakna häst kundskap själv och sen läsa på häst forum "hur kan jag upphäva köpet på en slakt häst"?
Må vara gamle dags men vill helst se vad jag köpa innan jag slå till.

Köpte mitt dräktiga sto via mail. Jag har inte hvt köpet men däremot sålt både fölet och märren nu.
 
Vet hur det gå till nu for tiden, köpa grisen i säcken på non annans rekomendation for dom sakna häst kundskap själv och sen läsa på häst forum "hur kan jag upphäva köpet på en slakt häst"?
Må vara gamle dags men vill helst se vad jag köpa innan jag slå till.
För att kolla när hästen springer in från hagen och sen göra upp affären över en fika är ju mkt mer seriöst och väl undersökt ? :D
 
Har också köpt häst osett, faktiskt så långt från mig som det går att komma, utan att lämna landet.

Gick jättebra, inga problem. Och det var ingen slakthäst.
 
Jag har köpt tre osedda hästar utomlands.. i Tyskland, Belgien och Danmark. Alla är kvar i min ägo och mådde prima senast i morse ;), ingen är avsedd för slakt iaf :eek:.
 
För att kolla när hästen springer in från hagen och sen göra upp affären över en fika är ju mkt mer seriöst och väl undersökt ? :D
Serious nog att hästen är kvar, jobba rätt bra och fort nog att ingen här omkring kan hänger med när han sätter svansen i vädret.
 
Låta som en horse-trader.

Nä, jag skulle inte ha ett föl men fick henne på köpet så det är klart att man säljer det sedan. Märren lånade jag ut på foder åt en vän till mig som sedan ville köpa henne. Passade bra just då att sälja henne eftersom jag blev samma veva blev sämre i min MS.
 
Ni som köpa grisen i säcken....hur gamle är ni och hur många hästar har ni haft under den korta livs tid?
Nä, jag skulle inte ha ett föl men fick henne på köpet så det är klart att man säljer det sedan. Märren lånade jag ut på foder åt en vän till mig som sedan ville köpa henne. Passade bra just då att sälja henne eftersom jag blev samma veva blev sämre i min MS.
Då kom dom till ett bra hem.
Tråkig med sjukdomen, hoppas det är inte for jobbig.
 
Ni som köpa grisen i säcken....hur gamle är ni och hur många hästar har ni haft under den korta livs tid?

Då kom dom till ett bra hem.
Tråkig med sjukdomen, hoppas det är inte for jobbig.

Tack för dom orden.

Vad har våran ålder och hur många hästar vi haft med saken att göra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 883
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 835
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp