Hur länge letade ni? Köpare säljares marknad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Typ 1.5 månad. Då tog det lite extra tid mot vad det nog kunde gjort eftersom jag dels satte en gräns på 30 mil enkel resa ungefär (det fanns massa fina hästar i södra Sverige som jag strök pga avstånd) och dels, eller eg framförallt, för att jag hade en snäv budget för vad jag sökte. Så det fanns få annonser ens på pappet som passade. Sökte stor ponny - liten häst, max 165 cm. Minst grundriden och inhoppad - gärna mer. Tonvikt på trygg, lättriden och okomplicerad. Det jag menar med lättriden var inte alltid vad säljare menade med lättriden... Och så en väldigt snäv och liten budget.

Sen har jag både skola och jobb så gick inte att åka och kolla "snabbt" alla gånger heller.
Läste massa annonser, svarade på många annonser men oftast föll de ifrån redan där när jag sett videon, eller för se visade sig inte vara friska.

Provred en som inte alls var vad jag sökte, provred en till som jag blev kär i men som inte gick igenom besiktningen. Så bara att börja om. I samband med det "gav jag lite upp" och skickade ett mail till ett försäljningsstall med importer och berättade vad jag sökte och frågade om de hade något. Detta trots att jag eg inte tänkte köpa import eller köpa från handlare. De hade fyra eller fem teoretiskt passande, en kanske kan passa beror lite på. Fick se filmer - bra filmer - på respektive häst. Två st (varav den ena var "kanske kan passa" hästen) verkade intressanta. Åkte och tittade, den ena var inget alls för mig när jag väl ridit den. Den andra såg jag ut som en lycklig ridskoleunge när jag red. Den köpte jag när den gått igenom vetbes. Trots att den eg var lite för dyr.

Så började titta lite försiktigt men utan att prova något i början av året och nya hästen var hemma i mitten på februari.
 
Letade en åring ( född 2012) och min häst var den andra jag ringde på, köpte dock osedd.

Men det jag reflekterade över var att det fanns mycket billiga hästar vs dyra hästar. Jag fick gå upp lite i pris då jag hade lagt mig i någon slags "mellan klass" prismässigt.
 
Jag köpte ny häst i vintras. Svarade på en del annonser och åkte o tittade på en häst. Jag provred inte ens. När ägaren ridit i tio minuter tackade jag för mig och åkte hem igen.

Efter någon månad satte jag ut en egen annons där jag var väldigt tydlig med vad jag ville ha. Skrev att hästen ifråga SKA klinikbesiktigas så jag fick inte så många svar. Men jag fick ett intressant svar från Skåne. Provred två gånger och kom sen hem med ett sto på 11 år :love:
 
Letade inte alls. :)
Hade tänkt vänta ett par månader till pga nytt jobb. Fick ett mess från min tränare där hen sa att hästen var lika ärlig som min gamla stjärna. Funderade ett tag och när en kompis var där med lastbilen fick hon titta på honom. Hon sa att han hade fina ögon. Då slog jag till. :D Det var söndagkväll klocka halv elva. Nästa kväll stod han i stallet.
 
Senaste hästen köptes för ett år sen. Åkte på en tre dagars turné genom halva Sverige Stockholm - Örebro-Skåne-Göteborg-Linköping-Skåne tittade på ett 20 tal provred 12 köpte den sista ett sto i Linköping som iofs var större än jag tänkt ( tänkte Max 165 hon är 173) :) köptes inte på plats utan efter bes ua
 
Köpte ny häst i oktober. Hade då letat omkring 3-4 månader aktivt, besiktigat 2 som inte gick igenom. Tyckte utbudet var relativt skralt men hade också ganska stora "krav" eller önskemål och en relativt snav budget så jag var beredd på att få leta ett tag. :)

Sökte då swb, ville ha svenskfött och max 9 år gammal med mål att så småningom rida fälttävlan på. Så lite av en allroundhäst helt enkelt.
 
Letade 4-5 månader ganska aktivt. Ville ha svenskfödd dressyrhäst med kapacitet att gå MsvA. Är inte säker på om min häst har det men vi ska försöka. Han var på många sätt det jag sökte och på många sätt inte. Provred 17 andra och chockades över hur dåligt ridna vissa var i förhållande till hur mkt pengar de ville ha för dem. Besiktigade en som inte gick igenom. När hon inte ens gick igenom helt andra gången och säljaren inte ville pruta så backade jag ur...

Hittade till sist min C genom att jag frågade på en lokal hästsportbutik om de visste någon till salu som inte var ute på annons. Så då hittade jag honom utan att någon annan hade provridit. Kändes bra för både säljare och mig.
 
Hovslagar trav tänar ringd och sa "du behöva en häst", kör ut med släpet, titta på hästen, känna over och fråga "how much"? Tog dryg en ½ timma och en kanna kaffee att göra en deal, gamle "Horse Trader" kan vara svor att pruta. Bra häst for Trail, Ranch Work och körning, springa ifrån det flesta med 4-ben.
 
Jag köpte i somras. Letade SWB unghäst och tyckte att det fanns mkt att välja på. Det fanns jättemkt fina unghästar med toppstam till bra priser, det kan sannerligen inte vara lätt att vara oetablerad uppfödare.

Jag började titta på skoj vid årskiftet, mer seriöst i april och hade bestämt mig i mitten på maj. Sedan dröjde det ytterligare 2 mån innan vi besiktigade och hämtade hem.
 
Hej!

Det där med säljare och deras definitioner av deras hästar... *suck*
Vi var och provred 3 hästar i helgen, enligt säljaren var den första pigg och känslig, jag tyckte den var stum och het. Inte det minsta känslig alls. Den andre skulle vara snäll med troligtvis för pigg, den tyckte vi var alldeles lagom framåt och dessutom jättetrevlig att rida. Den tredje skulle vara en perfekt "karlhäst", lugn och snäll, den tyckte vi var bånglig, okänslig och snudd på seg.

Vi har inte så jättehöga krav, hästen ska vara trevlig att rida, trygg och gärna kunna lite, så man kan lära sig av den. Helst inte över 165 och så måste den klara av en obalanserad ryttare ungefär 2 dagar/vecka. De flesta hästar till salu är enligt ägarna alldeles för känsliga. Jag har börjat ta det med en nypa salt eftersom min egen häst är av varianten "överkänslig" (ja, tränare har sagt att hon är det och måste övas på att bli mindre känslig, jag håller inte med).

/Lavinia

Typ 1.5 månad. Då tog det lite extra tid mot vad det nog kunde gjort eftersom jag dels satte en gräns på 30 mil enkel resa ungefär (det fanns massa fina hästar i södra Sverige som jag strök pga avstånd) och dels, eller eg framförallt, för att jag hade en snäv budget för vad jag sökte. Så det fanns få annonser ens på pappet som passade. Sökte stor ponny - liten häst, max 165 cm. Minst grundriden och inhoppad - gärna mer. Tonvikt på trygg, lättriden och okomplicerad. Det jag menar med lättriden var inte alltid vad säljare menade med lättriden... Och så en väldigt snäv och liten budget.

Sen har jag både skola och jobb så gick inte att åka och kolla "snabbt" alla gånger heller.
Läste massa annonser, svarade på många annonser men oftast föll de ifrån redan där när jag sett videon, eller för se visade sig inte vara friska.

Provred en som inte alls var vad jag sökte, provred en till som jag blev kär i men som inte gick igenom besiktningen. Så bara att börja om. I samband med det "gav jag lite upp" och skickade ett mail till ett försäljningsstall med importer och berättade vad jag sökte och frågade om de hade något. Detta trots att jag eg inte tänkte köpa import eller köpa från handlare. De hade fyra eller fem teoretiskt passande, en kanske kan passa beror lite på. Fick se filmer - bra filmer - på respektive häst. Två st (varav den ena var "kanske kan passa" hästen) verkade intressanta. Åkte och tittade, den ena var inget alls för mig när jag väl ridit den. Den andra såg jag ut som en lycklig ridskoleunge när jag red. Den köpte jag när den gått igenom vetbes. Trots att den eg var lite för dyr.

Så började titta lite försiktigt men utan att prova något i början av året och nya hästen var hemma i mitten på februari.
 
Letade inte alls. :)
Hade tänkt vänta ett par månader till pga nytt jobb. Fick ett mess från min tränare där hen sa att hästen var lika ärlig som min gamla stjärna. Funderade ett tag och när en kompis var där med lastbilen fick hon titta på honom. Hon sa att han hade fina ögon. Då slog jag till. :D Det var söndagkväll klocka halv elva. Nästa kväll stod han i stallet.
Så du köpt hästen utan att en titta på den? Modig......hur gå det?
 
Hej!

Det där med säljare och deras definitioner av deras hästar... *suck*
Vi var och provred 3 hästar i helgen, enligt säljaren var den första pigg och känslig, jag tyckte den var stum och het. Inte det minsta känslig alls. Den andre skulle vara snäll med troligtvis för pigg, den tyckte vi var alldeles lagom framåt och dessutom jättetrevlig att rida. Den tredje skulle vara en perfekt "karlhäst", lugn och snäll, den tyckte vi var bånglig, okänslig och snudd på seg.

Vi har inte så jättehöga krav, hästen ska vara trevlig att rida, trygg och gärna kunna lite, så man kan lära sig av den. Helst inte över 165 och så måste den klara av en obalanserad ryttare ungefär 2 dagar/vecka. De flesta hästar till salu är enligt ägarna alldeles för känsliga. Jag har börjat ta det med en nypa salt eftersom min egen häst är av varianten "överkänslig" (ja, tränare har sagt att hon är det och måste övas på att bli mindre känslig, jag håller inte med).

/Lavinia

Skulle kunna vara jag som beskrev mina hästar. Jag råkar veta nämligen att de inte alls är som jag beskriver, när andra rider.
Den ena blir seg och typisk fjording när andra rider medan han oftast är som både lätt att ha att göra med, kommer lätt till jobb och pigg.
Den andra är känslig men har inga tendenser till hård mun medan de allra flesta vill ha uppbetsling för han är så stark och sticker.

Så........jag tror man ska ta väldigt lätt på beskrivningarna, faktiskt.
 
Jag letade häst i ca 6-7 månader riktigt aktivt men koll på marknaden i ca 1 år.
Det berodde på att jag visste vad jag ville ha men inte fick köpa den. Då var jag ju tvungen att resa runt och titta efter en ersättare för den hästen. Vi åkte runt länge och upptäckte även vi att det som skrevs inte var det vi såg, speciellt angående gångarterna som alltid verkar vara "utöver det vanliga".

När jag precis insett att det jag ville ha inte var till salu och inga ersättare fanns på marknaden fick jag samtalet om att de kunde tänka sig sälja den jag ville ha. Slog till snabbt, utan att ha sett honom live, innan de skulle ångra sig.

Så, om man letar specifikt så är nog marknaden väldigt liten men om man letar förutsättningslöst så är den stor.
 
Jag letade en trevlig och snäll stor d-ponny för hobbyridning. Lite hoppning, lite dressyr, mycket uteritter, lite annat vad som faller mig in. Inte så stora krav med andra ord.

Letade aktivt några veckor, provade två först och sedan en tredje som jag köpte. Hade kontakt med några fler säljare men där det av ena eller andra anledningen aldrig kom till provridning.

Kan även nämna att ponny nr 1 som jag provade var välriden och trevlig och "klar", exakt en sån häst jag tänkt mig, till och med med "rätt" färg. Ponny nr 2 hade lite att utveckla och träna på, men var oerhört trevlig och lättsam. Ponny nr 3, som jag alltså köpte, hade en del hyss för sig både i ridning och hantering, mycket egen vilja och inte alltid så lättsam. Och den köpte jag alltså... :cautious:
 
jag köpte häst av en bekant nu, häst jag känt länge.
tidigare när jag kollat på hästar tycker jag det är svårt, för säljarna beskriver sina hästar så olikt verkligheten !
dels för att man använder utrycken som beskriver ryttare och häst så olika , dels för att många säljare förskönar enormt.
letade länge förra gången, som exempel en häst skulle vara pigg och lite het , och jag gillar hästar med egen energi, den hästen gjorde knappt mer än nödvändigt, gick inte alls särskilt fort, men antagligen satt ägaren och höll den hårt och var rädd, medans jag rider med långa tyglar (distans)
en annan skulle vara så snäll att rida ut med, jo tack darrade genom hela kroppen och var beredd att kasta sig iväg när det kom en bil med släp, samt kasta sig baklänges i ett dike... ja osv,, svårt...
 
hur länge letade ni när ni köpte eran häst och vad för typ av häst har ni ?
Jag letar efter häst nu och tycker utbudet är riktigt dåligt.
När jag köpte häst 2010 så fanns det hur många som helst, folk nästan vräkte på en hästar från alla håll.

Jag ringde på 2 hästar 2007 när jag letade häst. En var jag och tittade och provred och tog hem på foder. Honom köpte jag 1 år senare. En problemhäst som ingen annan ville ha som jag "föll som en fura" för och fortfarande har kvar. Han uppfyllde alla mina krav på HUR en häst skulle vara trots att han var komplicerad:) Det tog 2,5 månader innan jag åkte och provred honom och sedan ytterligare 1,5 månader innan jag tog hem honom pga att jag mådde kroppsligt dåligt och gick igenom en operation. Annars hade jag gjort allt mycket tidigare.

Jag fastnade för hästen redan här jag såg bilden i annonsen på honom. Förstod inte förrän jag var och provred varför jag reagerat så på bilden men insåg när jag var på plats att han var "en kopia" på en av mina fd tävlingshästar. Och då ville jag bara ta med honom hem :love:

Det beror nog på vad man är ute efter för typ av häst. Hästar finns men det gott om men frågan är om det är någon som tilltalar just mig som köpare? Och om priset är det rätta för mig?

Mvh anaby:)
 
hur länge letade ni när ni köpte eran häst och vad för typ av häst har ni ?
Jag letar efter häst nu och tycker utbudet är riktigt dåligt.
När jag köpte häst 2010 så fanns det hur många som helst, folk nästan vräkte på en hästar från alla håll.
Har aldrig behövt leta...dom liksom ramlar in på gården av sig själv...vettetusan hur det går till egentligen? O_o

Har en egenuppfödd paintkorsning (var hans mamma som ramlade in en period) och en Welsh Cob...:love:
 
Alldeles utmärkt. :)
Nu har ju jag tränat för min tränare i 15-16 år så hen känner mig väldigt väl och vet vad jag passar på för typ av häst.
Tur for dig....Du kunde har fått ett 3-bent ko. Jag vill minsta se vad jag köpa oavsätt vad andra säjer.
Happy Trails.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 883
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 835
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp