Hur länge letade ni? Köpare säljares marknad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

hollypolly

Trådstartare
hur länge letade ni när ni köpte eran häst och vad för typ av häst har ni ?
Jag letar efter häst nu och tycker utbudet är riktigt dåligt.
När jag köpte häst 2010 så fanns det hur många som helst, folk nästan vräkte på en hästar från alla håll.
 
hur länge letade ni när ni köpte eran häst och vad för typ av häst har ni ?
Jag letar efter häst nu och tycker utbudet är riktigt dåligt.
När jag köpte häst 2010 så fanns det hur många som helst, folk nästan vräkte på en hästar från alla håll.

Och jag tycker det är tvärt om, jag försöker sälja min häst men tycker det står still och bara dyker upp fler hästar till salu.

Jag bor visserligen i Finland och det finns inte på långa vägar samma utbud av hästar här som i Sverige till exempel. Köpte min häst för snart ett år sedan, hade letat från och till i ett par månader men inte riktigt hittat nån som passat. Skulle egentligen ha provridit en helt annan häst, men den hann tyvärr bli såld så jag provade den hästen som jag sedan köpte istället.

För min del råkade jag ut för en oärlig försäljare, hästen är ett halvblod, valack. För det första hade han fel papper, vilket tog ett halvår att reda ut när jag skulle registrera hästen. För det andra var hästen betydligt känsligare att rida än vad som sades (t.ex. att han kan stegra sig om han inte förstår ryttaren) och det kom fram sådär småningom från tidigare ägaren och via en del inte så roliga upplevelser när jag red. Nu har jag hästen på tillridning hos en god vän och hästen är till salu eftersom han funkar bra med mer rutinerade ryttare på ryggen. Hästen i sig är trevlig och snäll att hantera men vi passar inte ihop i ridningen.
 
Vi provred rätt så intensivt under 4-6 månader innan vi fick hem vår. Kan knappast säga att vi var superkräsna, men lite svårt var det att hitta en häst som passade in med det vi sökte som inte hade problem med hälsa, beteende, försäkring eller krånglig ägare.
 
@hollypolly det har ju varit köparens marknad i många år men har väl vänt lite sista 2 åren marginellt att kvalitetshästar inte behöver säljas till underpris riktigt lika mycket längre .
Det finns dock ju ett överflöd av hästar till salu allmänt på marknaden men beror ju på vad du letar efter så blir svårt att svara utifrån din tråd eftersom ingen vet vad det är för prisklass/typ av häst/krav du letar efter .
 
Jag letar varmblod fd travhäst, och de tyckte jag verkligen det fanns överflöd av förr när man inte ville ha en sån
 
Jag letade egentligen inte efter en häst men så åkte jag och provred en, men den var inte värd pengarna och sedan dök de upp ett guldkorn jag bara var tvungen att kolla på. Helt fantastisk unghäst och så blev det köp. Han har inte gjort mig besviken än ;)
 
Jag köpte en unghäst, ett sto som var två år så det handlade inte om provridning. Det är mu länge sedan men jag tror bara att jag såg på en häst före henne. Den hästen var inget för mig. Jag åkte dit två gånger och efter det så hade jag bestämt mig. Hon blev den perfekta hästen för mig. Jag har fortfarande kvar henne. Hon är på min bild här vid sidan om.
Det är nog många gånger lättare att köpa en unghäst.
 
Jag tycker det är svårt.
Har letat passivt sedan förra sommaren och relativt aktivt nu i ett halvår, men har inte hittat något.
Hopphäst, 4-9 år. Helst 6-7. Max 80 000 (kompromissbart vid outstanding häst) och inte under 165 cm. HELST en swb, men det kan övervägas importer om det är något specielt.
Vissa har varit helt överjävliga att rida. Sådär skrattretande. Somliga har det krupit fram småknepiga detaljer vid provridning, som att de krubbiter eller har en släng av sadeltvång, osv. Vissa har jag gillat, men blivit sålda innan vi hunnit provrida. En har vi gillat som blivit såld under bilresan hem från provridningen. Vi ringde under en timme senare och då hade de fått bud via telefon.
En har inte klarat besiktningen.

Och en har vi i och för sig köpt, och ska besiktigas nästa vecka, men den är en ren bonus som inte matchar mina kriterier.
 
Började leta häst på sensommaren föra året och hittade det jag sökte på mindre än en månad.
Ringe på 3 annonser och åkte till en gård som hade flera hästar till salu.

Jag letade efter ett fullblods lämpligt för avel i swb.
 
Köpte unghäst i somras - andades om det i bekantskapskretsen och så trollade någon fram två syrror varav den ena kom att bli min. Nu har jag en till salu. Över 40 pers hörde av sig på annonsen. Sen gick hon inte genom besiktningen (böjprovsreaktion, nu behandlad sätts igång om ca tio dagar) men nån granne har luskat ut att hästen forfarande är till salu och de verkar skitpepp så jag har en spekulant nu ändå.
 
Tillägger att hästen jag köpte inte var hästen annonsen var på men sista raden i annonsen fans texten "fler hästar finns till salu"
 
Tre- fyra veckor.
Jag började kika på hästannonser när jag började inse att det inte skulle gå vägen med min förra underbara häst som vart skadad under en längre tid.
Jag hittade anonnsen på honom 1-2 veckor innan hon somnade in, åkte 40 mil för att provrida 1,5 vecka efter att hon somnade in, boka besiktning och åkte ner och besiktade+ körde hem honom helgen efter.
Jag tyckte att det generellt var mycket importer från tveksamma säljare och hästen som baserat på filmer/resultat hade ett överpris som hette duga.
Jag är väldigt nöjd med mitt köp!
 
Jag hann inte ens sälja den andra. Slökollade på annonser och fastnade direkt. Jag visste att det vara min häst. Ringde och bokade provridning, direkt när jag såg honom i stallet så blev jag ännu mer övertygad, jag hade inte ens behövt rida, jag bara visste.
Ridningen var självklar och säljarna var lika övertygade som jag.

Detta var 2014, swb, hopphäst.
 
Letade inte häst så aktivt, men när en bekant sa att det fanns en häst i närheten som var till salu, som hon trodde skulle passa mig, blev jag nyfiken och åkte och provred, trots att hästen egentligen låg över min budget vad jag tänkt betala.
Åkte och provred en andra gång för att försäkra mig om att det fortfarande var rätt. Hästen veterinärbesiktigades, sen körde jag på.
Tredje gången jag åkte dit, skrev vi papper, betalade och tog med hästen hem.
 
Jag står på andra sidan och försöker sälja två hästar, men det verkar stört omöjligt!
Definitivt inga överpriser, men inte ens några svar :crazy:
Nu är ju iofs den ena en liten storhäst, vilket kanske inte är attraktivt (allround/western/hobbyhäst) och den andra vbl travare som inte passar på trav. Kanske inte de mest attraktiva på marknaden tydligen:(
 
Jag letade några veckor innan jag tröttnade på krångliga, knepiga säljare. Då satte jag in en egen annons att jag sökte 2-6 årig d-ponny, inriktning dressyr, trevlig att hantera, ridnivå irrelevant och att den skulle ha pass o försäkring samt vara skadefri. Maxpris 20 000. Och kanske det avgörande för att inga "brevvänner" eller oseriösa skulle höra av sig: "Endast seriösa svar tack!". Och jag fick flera svar från vettiga personer med vettiga ponnyer, så jag kunde vraka och välja bland stam, hanteringsnivå mm. för att hitta den ponnyn som passade mig bäst.
Ska jag köpa någon mer häst kommer jag göra sak igen.
 
När jag vill ha en billig ungponny gjorde jag som @hovtassfot och satte in en egen annons. Inga problem att få svar, köpte en av dem. Detta var... 2014? 2013? i slutet av sommaren (priserna går ju ofta ner när det närmar sig installning :angel:)

Senaste hästen var av en ovanlig ras så såg annons först på rasföreningens hemsida och ringde på hästen efter det. Dock extremt lågt utbud (tre individer totalt i Sverige till salu då varav en som inte var renrasig och den andra osäker på om den kan gå som ridhäst)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 883
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 835
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp