Hur länge har jag gått?

H

HokusPokus

:crazy:Finns det ngn som kan hjälpa mig och förklara hur man räknar ut hur länge man man har varit gravid efter sista mensen? Vilken vecka man går in i?
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Japp eller från 1a gången du hade sex efter senaste mensen (om du vet det) blir ännu mer exakt...
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Så räknar inte barnmorskorna. De räknar alltid från sista mensen.
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Nämen vad konstigt, räknar man alltså så?

Jag hade skarpt för mej att man måste räkna från den ägglossning då det kan ha hänt, dvs ca 14 dagar efter sista mensens första dag.

Det är ju DÅ det kan ha blivit något, ägget blir ju inte befruktat när man har mens, utan när man har ägglossning.

Märkligt...
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Fast alla har inte ägglossning 14 dagar efter mens. Dessutom vet de flesta inte när dom har ägglossning. Normalt är det 12-16 dagar. Innan ultraljudet måste BM har något att utgå från. Sen ändras detta när väl UL är gjort.

Men innan räknar man från senaste mensens första dag.
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Det är sant, men har inte de allra flesta ganska god kunskap om när de har ägglossning? (jag vet då exakt :D ) Isåfall är det ju onödigt att ta omvägen så det blir 2 veckor fel, och räkna från sista mensen :idea:
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Den uträkningen på familjeliv har jag märkt stämmer inte riktigt. Jag vet BF nu, men när jag ska ställa in tex menscykeln så måste jag skriva fel annars blir inte veckorna rätt ;)
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Nä, jag har noll aning om min ägglossning, har aldrig vetat heller.

Man är ju fertil i sammanlagt 9 dagar..så kanske lite svårt å veta när av dom 9 dagarna man blev gravid ;).

Sen finns de ju dom som har oregelbunden menccyckel..då kan det bli lite svårt att räkna.
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Graviditeten räknas från sista mensens första dag.

på gravid.se har dom ägglossningsräknare.
Du skriver alltså in när din sista mens började och hur lång din menscykel är.

står det tex: 9 veckor, 5 dagar så är du i vecka 10 osv.
Lycka till nu. hoppas att det hjälpte :smirk:
 
Sv: Hur länge har jag gått?

9?! Man är fertil i två dagar, ca. Den tiden det tar för ägget att vandra ner genom äggledaren.

Men spermier kan leva i upp till fem dagar, så man måste vara noggrann när man skyddar sig ifall man inte vill bli gravid.


De flesta av oss har dock dålig koll på när ägglossningen faktiskt inträffar. Alla får ju inte ont (som jag).
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Från det att ägget lossar är det mottaggligt för befruktning i 1-2 dagar. Sedan är det kört.

Spermier är levnadsdugliga i snitt 3 dagar, men det är väl mer osäkert, finns säkert dom som kan leva upp till en vecka också.

Så visst kan det bli totalt 9 dagar som det finns "risk för befruktning", men då ska man ha flyt ;)

Jag har gjort ett specialarbete om detta, och siffrorna kommer från tillförlitliga källor, men visst får man höra mycket olika...
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Jag är nyfiken på hur många som vet och inte?
I min bekantskapskrets så är det många, de flesta, som känner av ägglossning. På olika sätt visserligen, vissa får ont, andra märker på pilskheten, och ytterligare andra på vätskeansamling osv.
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Jag kan ärligt säga att jag har noll koll på när jag har ägglossning. Men gravid blev jag ändå utan någon ansträngning:bump:;)
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Men 2 dagar är ju bara den största chansen. Nåja, du ser ju...olika information från olika ställen. :angel:
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Det är sant, men har inte de allra flesta ganska god kunskap om när de har ägglossning? (jag vet då exakt :D ) Isåfall är det ju onödigt att ta omvägen så det blir 2 veckor fel, och räkna från sista mensen :idea:

barnmorskorna räknar från sista mensens första dag....
jag som har korta cykler fick alltså fel datum av barnmorskan då jag har ägglossning dag 10 inte dag 14, men ultraljudet räknade rätt.... fast ungen kom ju ut 18 dagar sent ändå... datum är nog inte så viktiga, hahaah :rofl:
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Nämen vad konstigt, räknar man alltså så?

Jag hade skarpt för mej att man måste räkna från den ägglossning då det kan ha hänt, dvs ca 14 dagar efter sista mensens första dag.

Det är ju DÅ det kan ha blivit något, ägget blir ju inte befruktat när man har mens, utan när man har ägglossning.

Märkligt...

Ja, det är märkligt. Det tyckte jag med. Men man räknar så. Det vill säga när man är som jag i vecka 22 så är egentligen barnet bara 20 veckor.
 
Sv: Hur länge har jag gått?

Det är inte två dagar som är den största chansen, det är två dagar som är den enda chansen. Det måste finnas levande spermier inne i livmodern under någon av de två ägglossningsdagarna för att det ska bli ett barn.

Men när dessa två dagar inträffar varierar ju rätt mycket. En del får ägglossning dag 10, andra får det dag 19. Men det är ändå någon gång under dessa två dagar som befruktningen sker, oavsett när de två dagarna inträffar.


Barnmorskorna räknar alltid från den sista menscykelns första dag. De räknar med att en graviditet är 40 veckor, men egentligen är det 38 veckor mellan befruktning och förlossning. Så när BM säger att man är i vecka 5 så har det gått 3 veckor sen befruktningen. Om man räknar på annat sätt så blir det fel i kontakterna med BM, när man pratar med vänner, när man skriver på nätet. Det är ju enklast om alla pratar samma språk om samma företeelser.


Bland mina vänner så är det väl ungefär hälften som har full koll på ägglossning, befruktning, spermielivslängd och sånt. Lite mer än hälften vet när de har ägglossning.

Att vissa inte har fler barn än vad de har är ett mirakel, jag har sett kvinnor blekna när jag informerat dem om att spermier kan leva i nära fem dagar. :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 351
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 307
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 437
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp