Hur kunde detta hända?

Royal

Trådstartare
Igår fastnade min 1 åring i staketet och drog av hela kotsenan, det blev djurambulans in till helsingborg där han blev opererad i natt. :cry: Dom säger att han har en god chans till att bli återställd men det är så hemskt, 1 år gammal han har/ hade ju hela framtiden för sig. Är det nån annan som varit med om nått liknande och hur har det då slutat? Skulle vara jätte tacksam för svar :(

Sv: Hur kunde detta hända?

Jag har som tur är inte själv varit med om det när det gäller nån av mina hästar. Jag håller tummarna att din häst ska bli helt återställd.

Samma hände med min häst, fast hon var tre.
Det läkte fin men hon höll aldrig för ridning och går som
avels sto nu. Hon fick rejäla överben (ca 3 cm) så benet ser lite
konstigt ut. Kan sätta in en bild om du är intresserad.
Tyra fastnade i en el lina som skar rakt in till benet, usch usch.

Hoppas de löser sig
kramar

Ja sätt gärna in en bild, är hon ohalt och så eller. Min åring är ju en hingst, och det känns hemskt om han bara ska kunna gå som sällskap, då funderar man på om det är ett värdigt liv?

Skrev fel, det var inte kotsenan utan sträcksenan, men det är säkert lika farligt.:cry:

Tåsträckaren?

Jag har jobbat med konvalecenter i många år och har haft en del såna skador, samtliga hästar har blivit helt återställda, men konvalecensen kan bli tuff för din lille kille. det är box som gäller och fixerat ben.

Vi har en som skar av sig sträcksenan på ena bak o även punkterade en ledkapsel men vet fixade till han o hästen har sprungit in över 200 000 kr efter det utan att ha haft det minsta problem med det benet

Kl

Har haft en 8 månaders unge som slet av sig tåsträckaren.
Det blev nästan 4 månader i box.
Men helt återställd efteråt.

Kommer ihåg att det var ett helt företag att lägga om benet.

AM

Tåsträckaren?

Jag har jobbat med konvalecenter i många år och har haft en del såna skador, samtliga hästar har blivit helt återställda, men konvalecensen kan bli tuff för din lille kille. det är box som gäller och fixerat ben.

Ja det är säkert tåsträckaren, benet kan inte hålla hoven på plats utan den hängde helt löst. Så länge han blir återställd vill jag göra allt som går att göra för honom. Många säger att det kommer bli jätte dyrt men det får man ta.

jättedyrt tror jag inte det blir, men som nafayette säger ganska jobbigt med omläggningar, det är lätt hänt att dom får tryckskador..men man får ju rutin på sånt också.

Min syster har en häst som fick en sårskada där en av tåsträckarna gick av när hon var ca ett år. Veterinären gav god prognos. Det blev boxvila och omlägningar men läkte jättbra. Nu är hon nio år och har startat 1,40.

Benen ser inte vackert ut men hon har aldrig haft problem relaterade till den skadan.

Det verkar som om det har ordnat sig för dom flesta, hoppas att det gör det för min med. Tack för alla svar.

Just tåsträckaren är ju en av de som har bäst prognos, så håller tummarna för din lille! =)

Du ska vara "glad" att din häst bara är 1 år. De läker mycket bättre som unga och chansen är större att de går att använda i framtiden. Min unghäst fick en svullnad på gaffelbandet som 1-åring och det läkte helt och hållet och hon är idag 4 år och väldigt fin.
Boxvila kan man se som något som lär hästen att vara ensam och sådär, det är inte bara negativt. Min fick stå på box på natten och i liten sjukhage á max 5x5 m ungefär på dagen, så hon skulle få se lite och inte få massa olater.

Du ska vara "glad" att din häst bara är 1 år. De läker mycket bättre som unga och chansen är större att de går att använda i framtiden. Min unghäst fick en svullnad på gaffelbandet som 1-åring och det läkte helt och hållet och hon är idag 4 år och väldigt fin.
Boxvila kan man se som något som lär hästen att vara ensam och sådär, det är inte bara negativt. Min fick stå på box på natten och i liten sjukhage á max 5x5 m ungefär på dagen, så hon skulle få se lite och inte få massa olater.

Ja dom säger ju i helsingborg att tur i oturen att han är så ung, så jag hoppas ju att han kommer bli helt återställd. Ja det är ju boxvilan jag är mest orolig för. Men i värsta fall får man ju ha en häst inne hos honom.

Man kan ju växla häst som sällskap. Typ en ena dagen och en annan den andra så inte samma häst behöver stå inne jämt. Sedan när hästen får gå lite mer så kan man ju göra en sjukhage strax utanför stallet så den ser andra hästar och får vara mer "häst".

Man kan ju växla häst som sällskap. Typ en ena dagen och en annan den andra så inte samma häst behöver stå inne jämt. Sedan när hästen får gå lite mer så kan man ju göra en sjukhage strax utanför stallet så den ser andra hästar och får vara mer "häst".

Ja man får ju lösa det på bästa sätt, ska hälsa på honom imorgon ska bli så skönt att få se honom igen.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 711
Senast: LovingLife
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 163
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 543
Senast: Tofs
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 399
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka