Hur köper ni mobil?

:D

Häromdagen var jag inne på en av Apples butiker och efter ett tag kom en pappa in med sin lilla dotter (sex år gammal kanske?). Lilltjejen går runt och tittar, fastnar för en MacBook Pro som kostade omkring 2000€ och ställer sig och blippar på den lite. Till slut säger hon "den här kanske är lite för mycket för mig, pappa?" varpå pappan bara "Okej, vill du ha någon annan istället?" och så tittade de på en Mac Air istället.

Jag och sambon stod ungefär såhär :eek: :eek: och började fundera över om den här pappan kanske kunde adoptera oss också?

Apropå pappor och Apple-produkter ;) :D
Mitt barnbarn 3,5 år säger till mamma :"Får jag låna dina Ipad för på min finns inte dina appar?" Jag frågar lamt om hon har en EGEN, jo. Eget lösenord också som hon valt själv. Nu får man skärpa sig och hålla sig uppdaterad. :o:crazy::)

Det ÄR verkligen hemska pengar ... Många som går i iphonetankar hoppas ju nu på att femman ska bli billigare när sexan släpps. Och nyss såg jag någonstans "REA PÅ IPHONE 5". Den var nersatt med hela 50 spänn :grin:
Var tvungen och kolla vad 5 kostar idag. Kan säga att med mitt abonnemang som jag tog för 2 år sen, den hade kostat mig lika mycket som att köpa den kontant idag. Och då fick jag en "ny" modell på telefonen, det får man inte idag.

Det ÄR verkligen hemska pengar ... Många som går i iphonetankar hoppas ju nu på att femman ska bli billigare när sexan släpps. Och nyss såg jag någonstans "REA PÅ IPHONE 5". Den var nersatt med hela 50 spänn :grin:
Var tvungen och kolla vad 5 kostar idag. Kan säga att med mitt abonnemang som jag tog för 2 år sen, den hade kostat mig lika mycket som att köpa den kontant idag. Och då fick jag en "ny" modell på telefonen, det får man inte idag.

Jag brukar köpa billigare modeller kontant, men sist tog jag den senaste på avbetalning/förhöjd abonnemangsavgift för att jag kände att jag ville ha en 'bra' mobil och inte hade råd att punga ut med 6000 kr sådär. Den har jag haft i 1,5 år nu och den har hållt bra, tills i fredags när jag tappade den och spräckte displayen. Den funkar dock fint ändå, men ska lämna in den för lagning iaf.

Det beror på vad som blir dyrast :)
Förr köpte jag alltid med bunden med abonnemang då det oftast blev billigare i slutändan (istället för att betala mobil dyrt kontant PLUS ett abonnemang med månadskostnad etc).

Nu när jag är student och har Tele2Student där räkningen går på totalt 120 spänn i månaden tjänar jag på att köpa mobilen kontant :)

Alltid kontant. Det är bara att räkna på hur många kronor man betalt totalt, och då skiljer det alltid några tusenlappar till fördel för att köpa kontant och teckna oberoende abonnemang.

Det är ett jäkla dåligt lån alltsom oftast. Har man inte pengarna kan man ta ett litet privatlån istället och få mycket bättre ränta.

Jag bytte abonnemang, till exakt det jag ville ha (mitt förra hade för lite surf). Fick vänta någon månad på att de skulle ha ett erbjudande på just den telefonen jag skulle ha. Sen kunde jag genom att binda 18 mån med förhöjd avgift få telefonen 800:- billigare än om jag hade köpt telefonen cash och tecknat abonnemanget utan bindningstid. Jag byter telefon när den gamla inte längre går att uppdatera för att den ligger så mycket efter hårdvarumässigt, så när de där 18 månaderna är slut har jag minst ett år av användning kvar ändå.

För mig beror det lite på vad mobilen kostar. Vissa mobiler har jag köpt kontant men mina senaste har varit genom en förhöjd avgift till abonnemanget. Fram till en lättare trafikolycka för några år sen hade jag alltid kontantkort, men just den dagen när jag behövde ringa var pengarna slut. Det är så typiskt mig att inte ha koll så jag valde att ha abonnemang, så då kunde jag lika ha en bättre mobil via det oxå :angel:

Jag har alltid köpt mobiler kontant och obundna. Brukar inte ha så svårt för att spara ihop pengar, så ser ingen anledning till att köpa på avbetalning. Speciellt inte då mitt nuvarande abonnemang kostar mig dryga hundralappen i månaden, känns onödigt att öka på den månadskostnaden. :)

Jag har varierat lite.
Min iPhone 5s hade jag inte kunnat betala på en gång så den har en snordyr avbetalning.

Den före betalades direkt.

Newsflash för alla iphone-sex-nödiga: Googla på "bendgate iphone". Looking good - not.

Jag kan inte påstå att jag blir så irriterad av det personligen (men jag kan förstå om andra blir det). Aluminium är mjukt och blir lättare att böja i värme och jag skulle inte stoppa en så till ytan stor bit aluminium i en tajt och varm byxficka. På sätt och vis är det nog lika mycket ett handhavandefel som ett konstruktionsfel.

Jag kan inte påstå att jag blir så irriterad av det personligen (men jag kan förstå om andra blir det). Aluminium är mjukt och blir lättare att böja i värme och jag skulle inte stoppa en så till ytan stor bit aluminium i en tajt och varm byxficka. På sätt och vis är det nog lika mycket ett handhavandefel som ett konstruktionsfel.

Ååå nej, jag ser nästkommande års jobbigaste kundsamtal framför mig...

"Men du förstår väl att du inte kan ha en aluminiumtelefon i en tight byxficka? Det här täcks tyvärr inte av garantin."

Alltid kontant. Det är bara att räkna på hur många kronor man betalt totalt, och då skiljer det alltid några tusenlappar till fördel för att köpa kontant och teckna oberoende abonnemang.

Det är ett jäkla dåligt lån alltsom oftast. Har man inte pengarna kan man ta ett litet privatlån istället och få mycket bättre ränta.

Alla får inte ta ens små lån men har gamla välskötta abonnemang och kan då förlänga med förhöjd månadsavgift.

Det där gäller ju 6+ och jag undrar hur stora byxfickor folk har om de får ner en 6+ där.

Att aluminium går att böja under hårt tryck är inte konstigt. Skandalrykten har alltid kommit runt nya Iphone och de blir så otroligt uppmärksammade. Igår läste jag om att en av Sonys tidiga Xperia också fått kritik för att den gick att böja. Men det blev antagligen inte alls lika uppmärksammat.

Nja, det stämmer ju inte riktigt. Min iPhone 5c ingick i det abonnemang som jag ville ha, så det hade ju blivit snordyrt att först köpa telefonen kontant och sedan ta ett separat abonnemang. Så för mig blev telefonen gratis, trots att jag köpte den samma sekund som 5c släpptes.

Köper ni med förhöjd månadskostnad under en bunden tid eller köper ni kontant?

Jag har alltid köpt med bunden tid, 0 kronor i butiken. Men nu när iphone 6 kommer så blir den så satans dyr om man inte köper kontant.

Hur tänker ni?

(Ni som aldrig skulle kunna tänka er att köpa en iphone för att androiderna är dubbelt så bra till hälften av priset kanske kan starta en egen tråd om det. :) Det jag undrar är alltså bara hur ni brukar resonera när ni byter mobil, oavsett om det är iphone eller android)
Köper alltid kontant, i samband förlänger jag mitt abonnemang. Köper oftast ny mobil vartannat år, så det brukar bli lagom att då förlänga abonnemang med 24 mån. Får då rabatt på mobilen. Min nyaste, en Samsung s4 fick jag för 2400 kr istället för 5000 som den eg kostade. Köper på Telia.

Köper alltid kontant, känns bra att inte ha saker på avbetalning.
Sedan kör jag hallons abonnemang för 99 kr i månaden, fungerar suveränt för mig.

Nja, det stämmer ju inte riktigt. Min iPhone 5c ingick i det abonnemang som jag ville ha, så det hade ju blivit snordyrt att först köpa telefonen kontant och sedan ta ett separat abonnemang. Så för mig blev telefonen gratis, trots att jag köpte den samma sekund som 5c släpptes.

Det verkar vara så att ekvationen ändrar sig om man vill ha ett av de dyrare abonnemangen.

Det där gäller ju 6+ och jag undrar hur stora byxfickor folk har om de får ner en 6+ där.

Min sambon gnällde på att jeansen han köpte senast (samma modell som alltid) helt plötsligt fått onödigt stora och djupa fickor så ha ser obscen ut när han gräver efter nycklarna. Anpassning?? :wtf:

(Jag har vänner som ser lite lätt karikatyriska ut när de drar upp telefon i surfplattestorlek ur kavajfickan och börjar prata :rofl:)

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 622
Senast: hastflicka
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 185
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar