Hur köper ni mobil?

Tidigare köpte jag telefoner kontant och hade kontanter, men har på senare år kört telefon med abonnemang. Första blev en iphone 4 med 24 månaders bindningstid. Telefonen kostade 200/månad och abonnemanget 169.
Bytte nyss till ett nytt med en Samsung Galaxy s5 och totalpris 245kr/mån :)

jag föredrar låga månadskostnader så köper loss telefonen direkt (även att det var nån hundring dyrare än om jag köpt med abonnemang).

:p

Inte bara läser jag tråden med stor behållning, jag noterar även vilken tur jag har som har tjänstetelefon. Android dåra.
Jag får tjänstetelefon i morgon. En gammal iphone4-häck :mad: Jag kommer att hata att släpa runt på två mobiler men jag blir tvungen.

Köper ni med förhöjd månadskostnad under en bunden tid eller köper ni kontant?

Jag har alltid köpt med bunden tid, 0 kronor i butiken. Men nu när iphone 6 kommer så blir den så satans dyr om man inte köper kontant.

Hur tänker ni?

(Ni som aldrig skulle kunna tänka er att köpa en iphone för att androiderna är dubbelt så bra till hälften av priset kanske kan starta en egen tråd om det. :) Det jag undrar är alltså bara hur ni brukar resonera när ni byter mobil, oavsett om det är iphone eller android)

Alltid kontant. Det är bara att räkna på hur många kronor man betalt totalt, och då skiljer det alltid några tusenlappar till fördel för att köpa kontant och teckna oberoende abonnemang.

Det är ett jäkla dåligt lån alltsom oftast. Har man inte pengarna kan man ta ett litet privatlån istället och få mycket bättre ränta.

Jag är okunnig i mycket, men när det gäller iPhone begriper jag ännu mindre: vad är det som gör att man vill ha en ny iPhone6-häck? Eller, vad är det som gör att iPhone5-häckar plötsligt är lika tilltalande som mjältbrand ungefär?

För att man är utstuderad materialist - inom vissa segment :cool:

Det är lockande när det kommer en helt ny modell bara, vältajmat med att bindningstiden går ut på den förra som dessutom behöver laddas lite oftare än tidigare.

Alltid kontant. Det är bara att räkna på hur många kronor man betalt totalt, och då skiljer det alltid några tusenlappar till fördel för att köpa kontant och teckna oberoende abonnemang.

Det är ett jäkla dåligt lån alltsom oftast. Har man inte pengarna kan man ta ett litet privatlån istället och få mycket bättre ränta.
Låser jag mitt nuvarande abonnemang på två år och väljer en 64 GB sexa så kostar själva luren 7200, men 7395 om jag betalar den kontant.

Fast det är ju fel. Jag tjänade drygt 1000 kr på 24 månader på att köpa den med abonnemang.

Låser jag mitt nuvarande abonnemang på två år och väljer en 64 GB sexa så kostar själva luren 7200, men 7395 om jag betalar den kontant.

Ok, jag vet bara att jag alltid kollar upp och jämför "gratis" telefon med köpa loss. Och det brukar skilja ett par tusenlappar. Det här förlänga abonnemang har inte varit aktuellt, så det kanske är en bättre deal.

Fast jag blir lite chockad som inte varit insatt. 7395 kronor för en TELEFON! Som har en tekniknivå som redan är halvgammal och kan köpas för under 3000 kr på Androidsidan. Snacka om varumärkeshype. Hur får man någon människa alls att köpa på den nivån?

Fast det är ju fel. Jag tjänade drygt 1000 kr på 24 månader på att köpa den med abonnemang.

Jag har som sagt alltid räknat på alternativen (med/utan abonnemang) och det skiljer flera tusen. Men inte på alternativet "förlänga" befintligt abonnemang, då det inte varit aktuellt.

Till saken hör att jag vill ha de billigare abonnemangen, helst 49-99 kr/mån; och de brukar sällan vara fördelaktiga när det gäller att inkludera telefonen.

Fast jag blir lite chockad som inte varit insatt. 7395 kronor för en TELEFON! Som har en tekniknivå som redan är halvgammal och kan köpas för under 3000 kr på Androidsidan. Snacka om varumärkeshype. Hur får man någon människa alls att köpa på den nivån?

Citerar trådstarten :cool:

(Ni som aldrig skulle kunna tänka er att köpa en iphone för att androiderna är dubbelt så bra till hälften av priset kanske kan starta en egen tråd om det. :) Det jag undrar är alltså bara hur ni brukar resonera när ni byter mobil, oavsett om det är iphone eller android)

Jag har som sagt alltid räknat på alternativen (med/utan abonnemang) och det skiljer flera tusen. Men inte på alternativet "förlänga" befintligt abonnemang, då det inte varit aktuellt.

Till saken hör att jag vill ha de billigare abonnemangen, helst 49-99 kr/mån; och de brukar sällan vara fördelaktiga när det gäller att inkludera telefonen.

Nej, då är det kanske en annan sak. Jag använder min mobil mycket och vill ha en bra surftelefon. Ihop med ett bra surfabonnemang. Så kostar det mer.

Exempel:
NetOnNet 24 mån Telenor Mobil XS inkl Iphone 6 = totalkostnad 11.027 kr
NetOnNet utan abonnemang Iphone 6 = 6395 kr + 24 mån * 99 = 8771 kr.

Exempel:
NetOnNet 24 mån Telenor Mobil XS inkl Iphone 6 = totalkostnad 11.027 kr
NetOnNet utan abonnemang Iphone 6 = 6395 kr + 24 mån * 99 = 8771 kr.

Jag har just XS och på Telenors sajt fick jag fram att mobilen kostar 300x24 = 7200 samt abonnemanget 189=24 = 4536 Totalt 11736

Köper jag mobilen kontant (det är alltså 64 GB jag ska ha, inte 16) så kostar den 7395. Samt abonnemanget som då kostar 199x24 = 4776 Totalt 12171.

Du räknar med 99 för abonnemanget men XS kostar 199.
Jag blev bara lätt chockad. Trots att jag visste att den skulle vara dyr. Men jag ska inte förstöra tråden.

Det är lugnt, jag bara ville mota den diskussionen som jag sett 200 000 gånger ;)

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 622
Senast: hastflicka
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 185
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar