Hur köper ni mobil?

Månadsabonnemang har jag och det tänkte jag fortsätta med. Men innan @Wysiwyg så plågsamt tydligt avslöjade mig som korkad så funderade jag ju på att köpa själva luren kontant.

Det är illavarslande när fyra fem personer gillar ett inlägg där jag kommer ut som idiot.

Tankevurpor händer alla! Dock är väl vissa mer utsatta än andra, i alla fall när det gäller trådskapningar på bukefalos.... ;)

Fast månadsabbonemang kan man ju utan problem få ändå? :confused: Enda skillnaden med att betala kontant eller förhöjd månadsavgift är väl att i första fallet betalar man telefonen direkt medan man i andra har den på avbetalning? Eller har jag missat något viktigt här? :p

(Bara frågetecken :D)
Ja såklart man kan, men jag föredrar att köpa mobilen i ett abonnemang menar jag. Annars skulle jag förmodligen fortfarande sitta med en Dancall årsmodell 1993. ;)

Ang. kontant eller ej förstår jag om man inte vill binda upp sig utan köra på kontantkort.

Men faktum är att mobilen blir billigare med ett abonnemang. De tjänar inget på apples produkter utan på sina abonnemang så tecknar man abonnemang får man bättre pris på telefonen. (att bara sälja en telefon är värdelöst för operatörerna).

Ang. kontant eller ej förstår jag om man inte vill binda upp sig utan köra på kontantkort.

Men faktum är att mobilen blir billigare med ett abonnemang. De tjänar inget på apples produkter utan på sina abonnemang så tecknar man abonnemang får man bättre pris på telefonen. (att bara sälja en telefon är värdelöst för operatörerna).

Nja, det är alltså inte kontantkort jag funderade på. Utan att köpa luren kontant. Men jag har alltså släppt den tanken nu efter lite pinsamheter i tråden.

Jag har kikat lite på abonnemang med lur men det blir alltid så dyrt... Så jag kör kontant, typ.

Min S3a tog jag på avbetalning, 1 år räntefritt. Nu när den är avbetald betalar jag bara 145 kr/månad för att fylla på kontantkortet och skattar mig lycklig som kan lägga pengar på annat än telefonen - även om tex 399 kr/månad inte är så farligt så känns en sån månadskostnad inte som något jag vill lägga på en telefon i flera år utan jag har hellre telefonen betald på 1 år och så är det over and done with. Skulle jag sen vilja sälja den så är det ju bra att den inte är låst till någon operatör också.

Köper ni med förhöjd månadskostnad under en bunden tid eller köper ni kontant?

Jag har alltid köpt med bunden tid, 0 kronor i butiken. Men nu när iphone 6 kommer så blir den så satans dyr om man inte köper kontant.

Hur tänker ni?

(Ni som aldrig skulle kunna tänka er att köpa en iphone för att androiderna är dubbelt så bra till hälften av priset kanske kan starta en egen tråd om det. :) Det jag undrar är alltså bara hur ni brukar resonera när ni byter mobil, oavsett om det är iphone eller android)

Köpte först iPhone 4 kontant med abonnemang så blev den lite billigare, på min samsung s3 så hade jag förhöjd avgift typ 50 spänn.

När jag köpte min iPhone 5s så tog jag halebop rubbet stor + 300 kronor i förhöjd avgift, och samma nu då jag beställde iPhone 6 plus

Och tar aldrig abonnemanget på mer än 12 månader, för jag är lite för rädd att bli less/stå med trasig mobil utan garanti

Köpte först iPhone 4 kontant med abonnemang så blev den lite billigare, på min samsung s3 så hade jag förhöjd avgift typ 50 spänn.

När jag köpte min iPhone 5s så tog jag halebop rubbet stor + 300 kronor i förhöjd avgift, och samma nu då jag beställde iPhone 6 plus

Och tar aldrig abonnemanget på mer än 12 månader, för jag är lite för rädd att bli less/stå med trasig mobil utan garanti
12 månader - blir det inte det jättedyrt?

Läste rubriken såhär: "Hur köper man mobil?" verkar som jag läser, hör och ser tokigt hela tiden :banghead:

För mig har det valet varierat lite men till största del präglats av friköpta mobilen och kontantkort. Fick min första telefon som 13 åring och hade då kontantkort. När jag drev eget inom hästbranschen valde jag abonnemang hos tre, mest för att min morbror skulle tjäna på det och jag redan spekulerat i att gå över till just abonnemang för att det inte var lika lätt då som nu att ladda sitt kontantkort via en app. Men jag fick räkning varje månad på 1500(!) kr och då försöker de ta betalt för videosamtal (har aldrig använt och kommer förmodligen aldrig göra heller) så de skulle se över, ändra, skärpa sig osv. Sen kunde de helt plötsligt stänga av så jag varken kunde ringa eller ta emot samtal för att de sa att man inte betalt och när man sedan lyckades låna telefon eller maila dem så hade de visst sett betalningen...

Efter det blev jag skeptisk till abonnemang och har nu den 6-7 senaste åren haft Telenor och kontantkort och så köper jag där med också loss mobilen direkt. Lägger 150 kr i månaden på mobilen och då ringer, smsar, surfar, mailar och huserar i sociala medier frekvent och det får mig att undra lite hur t o m mindre nyttjande av mobilen förr kunde leda till 1500 kr...

@mandalaki Mitt svar var mest till de som hävdade att kontat var billigare. det är det ofta inte om man ser strik på telefonen.
Fick tex erbjudande på min iphone 4 (på den tiden) att betala 100kr i 24 månader eller hosta upp 5400kr.

Då jag ändå använder upp hela potten kan jag lika gärna ha ett abonnemang med fast summa.

Jag köper med förhöjd månadsavgift. Har en gång haft en lur som dött innan abonnemanget gått ut. Då köpte jag en mycket billig kineslur som höll tills jag kunde förlänga och få en bättre lur.

giant_pacific_octopus_octopus_dofleini_hiding_in_a_rock_crevice_british_columbia_3W0964.jpg

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 622
Senast: hastflicka
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 185
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar