Hur köper ni mobil?

(Jag har förrädare hemma - en dotter som börjat prata om den där hemska prylen som kostar enorma pengar. Därav chocken inför vad som komma skall.)
Det ÄR verkligen hemska pengar ... Många som går i iphonetankar hoppas ju nu på att femman ska bli billigare när sexan släpps. Och nyss såg jag någonstans "REA PÅ IPHONE 5". Den var nersatt med hela 50 spänn :grin:

Alltid kontant. Det är bara att räkna på hur många kronor man betalt totalt, och då skiljer det alltid några tusenlappar till fördel för att köpa kontant och teckna oberoende abonnemang.

Det är ett jäkla dåligt lån alltsom oftast. Har man inte pengarna kan man ta ett litet privatlån istället och få mycket bättre ränta.
Näpp. Det trodde jag med, men inte i mitt senaste fall. Vi räknade på det. Då hade jag fått köpa telefonen kontant och det hade blivit dyrare. Mitt abonnemang säljs nämligen inte heller längre till det pris jag betalar, så det billigaste var att förlänga det.

Det verkade så ologiskt att jag fick min telesäljande bror att kolla det och även att kolla om ett annat abonnemang hade varit bättre men så var det till min snopenhet.
Det är dock ingen ajiplånbokenfån och tål att åkas i vattenruschkana med. ..

(Jag har förrädare hemma - en dotter som börjat prata om den där hemska prylen som kostar enorma pengar. Därav chocken inför vad som komma skall.)
:D

Häromdagen var jag inne på en av Apples butiker och efter ett tag kom en pappa in med sin lilla dotter (sex år gammal kanske?). Lilltjejen går runt och tittar, fastnar för en MacBook Pro som kostade omkring 2000€ och ställer sig och blippar på den lite. Till slut säger hon "den här kanske är lite för mycket för mig, pappa?" varpå pappan bara "Okej, vill du ha någon annan istället?" och så tittade de på en Mac Air istället.

Jag och sambon stod ungefär såhär :eek: :eek: och började fundera över om den här pappan kanske kunde adoptera oss också?

Apropå pappor och Apple-produkter ;) :D

:D

Häromdagen var jag inne på en av Apples butiker och efter ett tag kom en pappa in med sin lilla dotter (sex år gammal kanske?). Lilltjejen går runt och tittar, fastnar för en Mac Pro (kan den heta så?) som kostade omkring 2000€ och ställer sig och blippar på den lite. Till slut säger hon "den här kanske är lite för mycket för mig, pappa?" varpå pappan bara "Okej, vill du ha någon annan istället?" och så tittade de på en Mac Air istället.

Jag och sambon stod ungefär såhär :eek: :eek: och började fundera över om den här pappan kanske kunde adoptera oss också?

Apropå pappor och Apple-produkter ;) :D
Bra tips till @sjoberga där :up:

Det ÄR verkligen hemska pengar ... Många som går i iphonetankar hoppas ju nu på att femman ska bli billigare när sexan släpps. Och nyss såg jag någonstans "REA PÅ IPHONE 5". Den var nersatt med hela 50 spänn :grin:

Lite märkligt faktiskt. Sony Z2 blev bra mycket billigare när Z3 kom.

Annars köper väl ingen den gamla modellen?

Alltid kontant, ofta låst till Telia för de andra suger ändå här (fast jobbmobil har jag Telenor å det är ok).

Senaste telefonerna har köpts med förhöjd månadsavgift. Senaste inköpet blev det till och med billigare än att köpa kontant då det var rabatt vid beställning via operatörens hemsida (Skiljde typ 1500 kr). Troligen eftersom 6an var på gång, jag är lite efter så har ganska nyligen köpt iphone 5S :)

Om det är ett planerat köp vilket innebär att jag bör ha kunnat spara ihop pengar samt att den totala prisskillnaden blir stor så köper jag helst kontant. Men om jag kanske måste ha en ny för att den gamla är paj och inte har pengar att ligga ute med, eller om priset inte skiljer så mkt, så är jag inte främmande för att ta det på abonnemanget.

Alltid kontant, ofta låst till Telia för de andra suger ändå här (fast jobbmobil har jag Telenor å det är ok).
Jag har haft Telia ända sedan tidernas begynnelse. Men så flyttade jag till den här stugan och kunde plötsligt inte tala i mobil inomhus.

Min HTC-lur höll på att dö (2,5 år gammal) och jag gick in på phonehouse och jämförde priser. Mitt telia-abonnemang var ändå inte aktuellt och finns dessutom inte längre. Med en täckningskarta kom vi fram till att Telenor har masten på höjden, några hundra meter bort och de var betydligt billigare på telefonen (Samsung Galyxy s5 mini).

Så sedan ett par dagar njuter jag av att inte behöva klä på mig ytterkläderna när mobilen ringer.... Och telefonen var 700 billigare med abonnemang än att köpas "ren".

Jo, det är den ju! Fan vad korkad jag är. Tack. Då får jag ju lägga på den på kontantpriset.

Priset för bara mobilen om jag binder på 24 mån blir då 7 200 - alltså ett par hundra billigare än kontantpriset.

Moderator kan låsa tråden så drar jag mig tillbaka under min sten och skäms :angel:

Vad härlig du är! :love::bow:

@tanten Som jag har förstått det så delar operatörerna på masterna. Det KAN ju vara den nya mobilen som ger dig bättre täckning.
Jo, det spelar säkert in. Men de besökare jag haft med telia-lurar har haft sämre mottagning här. Telia själva har erkänt att täckningen är - citat - lite fläckig, här.

Tele2 är uteslutet. Det har jag på jobbmobilen och det finns bara någon fläck på gräsmattan där jag kan få en enstaka pinne. Tre är jag principiellt emot. Så telenor var en välsignelse. Eller är. Få se om jag ångrar mig.

Ska kolla dem, tack! Jag har bara 0,5 GB redan nu men använder mest wifi. Och på T-nor skulle nuv abonnemang + sexan kosta 489.

Du kan ju ringa vad-det-nu-heter "jag vill inte vara kund hos er längre"-numret och berätta att du vill inte ha ett abonnemang längre eftersom du har möjlighet att få den för 399 hos konkurrenten.

Jag ringde dit (Telenor) när vi skulle byta operatör och jag blev förvånad över vad de genast var villiga att förhandla. Vi stannade hos dem och de fick trogna kunder ännu en tid och vi fick samma deal som konkurrenten kunde erbjuda. It's a dog eats dog world - helt klart; konkurrensen är mördande.

Det är stor skillnad på Telia och Telenor här. Har de samma master så sänder de isf helt olika. Jag har haft både operatörerna m samma tele och det är inte jämförbart, alls.

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 622
Senast: hastflicka
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 185
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar