Hur köper ni mobil?

Köper ni med förhöjd månadskostnad under en bunden tid eller köper ni kontant?
Jag köper kontant, begagnat.
Har haft ca 12-13 mobiler sedan 1990 varav en köptes ny, bunden. Alla övriga har jag köpt något halvår begagnade, i nyskick, och sparat rätt många tusen genom åren. Det finns alltid de som måste ha det absolut nyaste och säljer så fort det kommer en ny modell...

För att svara på TS fråga - jag köper till förhöjd månadsavgift och förlänger med ny lur. Skulle inte köpa kontant ens om jag hade råd, jag vill ha månadsabonnemang.

Jag har haft 3 i massor med år och köper oftast ny telefon genom att förlänga mitt abonnemang.
Samma här. Ofta håller telefonerna längre än abonnemanget så jag har helt enkelt förlängt när telefonen pajjat. Jag är inte missnöjd med månadskostnaden så jag tycker det är väldigt smidigt att bara knalla in på en butik och "få" en ny telefon.

Näst senaste telefonen gick dock sönder innan jag kunde förlänga. Säljaren gjorde då något slags arrangemang som i praktiken innebär att jag betalar 600 spänn för en ny telefon, uppdelat på tre månader. Tycker jag inte var så tokigt.
Jag erkänner att jag är en idiot som inte fattar och inte bryr mig om att fatta mer än slutsumman på fakturan.

Jag köper alltid mina mobiler kontant numera utan att binda om mitt abonnemang. Förutom första gången då jag gick över till min nya operatör. Då band jag mig 12 månader för att få en riktigt bra deal.
En annan gång har jag bundit mig i två år med en förhöjd månadskostnad på 100 kr. Då fick jag både en Samsung galaxy 2 och en Samsung galaxy tab för dom 2400 kr jag betalade extra under dom två åren. Det tyckte jag var en bra affär.
Men sen dess är jag obunden.

Skulle inte binda om mig nu även om jag får en bra deal. Har så pass hög månadskostnad för mitt abonnemang så det är inte värt det. Min operatör binder numera bara på 2 år dessutom.

För att svara på TS fråga - jag köper till förhöjd månadsavgift och förlänger med ny lur. Skulle inte köpa kontant ens om jag hade råd, jag vill ha månadsabonnemang.

Fast månadsabbonemang kan man ju utan problem få ändå? :confused: Enda skillnaden med att betala kontant eller förhöjd månadsavgift är väl att i första fallet betalar man telefonen direkt medan man i andra har den på avbetalning? Eller har jag missat något viktigt här? :p

(Bara frågetecken :D)

Jag varierar efter vad som finns i abonnemangsväg när jag vill byta mobil. Det är inte så ofta just den modellen jag vill ha har det mest förmånliga lockerbjudandet, och då har jag köpt kontant. Senast fick jag ett vettigt erbjudande på rätt abonnemang och rätt telefon, så då valde jag det.

Jag köper gärna med förhöjd månadsavgift men betalar den förhöjda månadsavgiften som en klumpsumma när jag tecknar om abonnemanget. Skulle aldrig köpa iPhone kontant om jag inte köpte en begagnad, det är inte ekonomiskt fördelaktigt (och då ringer jag inte så himla mycket men surfar ganska mycket).

Jag som annars är rabiat förespråkare av att köpa saker kontant köpte min senaste mobil med förhöjd månadsavgift eftersom det var enda sättet att bibehålla mitt förmånliga abonnemang. Både Jag och brorsan som jobbar i telefonsäljarbranshen räknade på det och det hade blivit dyrare att köpa mobilen kontant...

Är inte abonnemangsavgiften inräknad i de där 11 700 kronorna då? Låter ju helt kokko med över 4000 kronors skillnad.
Jo, det är den ju! Fan vad korkad jag är. Tack. Då får jag ju lägga på den på kontantpriset.

Priset för bara mobilen om jag binder på 24 mån blir då 7 200 - alltså ett par hundra billigare än kontantpriset.

Moderator kan låsa tråden så drar jag mig tillbaka under min sten och skäms :angel:

Jo, det är den ju! Fan vad korkad jag är. Tack. Då får jag ju lägga på den på kontantpriset.

Priset för bara mobilen om jag binder på 24 mån blir då 7 200 - alltså ett par hundra billigare än kontantpriset.

Moderator kan låsa tråden så drar jag mig tillbaka under min sten och skäms :angel:
Det var väl det jag trodde :D

(Tankevurpor kan drabba alla!)

Alldeles för jätteofta så är det laddaren som sjunker i kapacitet och folk tror att det är mobilens batteri. Efter ungefär ett år är det vanligt att laddaren lägger av och då är en så trött på sin lur och det har kommit så många nya lurar en vill ha ny lur hellre än att köpa en ny laddare för typ en hundring så då är det skitenkelt att säga den 'allmänna sanningen' att batterierna bara håller ett år. Om du (eller någon annan) nu säger "STOPP! MIN mobils batteri var faktiskt slut efter ETT år! Det VET jag!" så är det säkert sant, men det innebär inte att det är vanligt och en generell sanning att det är så.
Som sagt gick jag enbart på vad försäljaren sa... Och i vårat fall var det en surfplatta som strulade... Att laddarna är urusla är en helt annan historia, konstigt nog är våran äldsta laddare den som fungerar bäst. :cautious: Av de tre nyare så är det bara en som fungerar som den ska och en kan man få att fungera med lite övertalning... ;)

Om du vill och kan byta till 3, så har dom iPhone 6 med fast-pris för 399 kr/månad. Tyvärr bara 0,5GB surf, men kör man mest på wifi så spelar det ju inte så stor roll.
Ska kolla dem, tack! Jag har bara 0,5 GB redan nu men använder mest wifi. Och på T-nor skulle nuv abonnemang + sexan kosta 489.

Snarast att tiden den håller laddning försämras inom ett år, att den sen håller men måste laddas oftare. Sen beror det självklart på hur mobilen används, tex mina barn som spelar mycket, laddar batteriet ur snabbare och dör alltså snabbare. För andra som kanske bara ringer och surfar lite mer normalt så kanske problemet inte är lika stort. Men försäljare menade på fullt allvar att alla normala människor (i hans värld då) bytte mobil varje år så han förstod inte varför jag reagerade... ;)
Min iphone 5 är snart två år och jag behöver ladda oftare nu, men inte så ofta att det stör.

Månadsabonnemang har jag och det tänkte jag fortsätta med. Men innan @Wysiwyg så plågsamt tydligt avslöjade mig som korkad så funderade jag ju på att köpa själva luren kontant.

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 622
Senast: hastflicka
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 185
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar