Hur köper man bil?

gul_zebra

Trådstartare
Kära buke, mitt bilköp står still och den person som skulle hjälpa mig med det är mest en käpp i hjulet i nuläget. Har konstaterat att om nånting ska hända får jag ge mig på det själv, sen får jag helt enkelt se om hjälpen får tummen ur röven och följer med eller inte. Men jag saknar verkligen koll, har aldrig haft en bil och har absolut noll bilintresse, tog körkort för 3 månader sen bara och vill helt enkelt kunna köpa mig den där friheten som en bil skulle innebära.

Just att leta bil har jag inga problem med, jag vet vad jag söker och sitter och kollar transportstyrelsen och sådär. Problemet är mer allt som händer efter det. Vad borde jag kolla upp innan jag ringer om en bil? Vad ska jag fråga när jag ringer om en bil? Vad ska jag kolla när jag är iväg och kikar på en bil? Vad ska jag tänka på vid provkörning? Hur går själva affären till?

Kära buke, mitt bilköp står still och den person som skulle hjälpa mig med det är mest en käpp i hjulet i nuläget. Har konstaterat att om nånting ska hända får jag ge mig på det själv, sen får jag helt enkelt se om hjälpen får tummen ur röven och följer med eller inte. Men jag saknar verkligen koll, har aldrig haft en bil och har absolut noll bilintresse, tog körkort för 3 månader sen bara och vill helt enkelt kunna köpa mig den där friheten som en bil skulle innebära.

Just att leta bil har jag inga problem med, jag vet vad jag söker och sitter och kollar transportstyrelsen och sådär. Problemet är mer allt som händer efter det. Vad borde jag kolla upp innan jag ringer om en bil? Vad ska jag fråga när jag ringer om en bil? Vad ska jag kolla när jag är iväg och kikar på en bil? Vad ska jag tänka på vid provkörning? Hur går själva affären till?

Jag är ingen expert men lite har jag lärt mig... kolla att bilen inte är en leasingbil eller att det finns skulder på den (Trafikverkets "Fråga på annat fordon"). När man väl tar kontakt fråga om det finns några problem med den som inte är med i annonsen. När du åker och provkör så provkör den rejält. Gasa upp ordentligt och se att den svarar som den ska. Gör svängar på typ en parkering med fullt rattutslag (inte i full fart då!) för att kolla om något knackar i framvagnen. Kolla rost kring ev drag och rost rent allmänt. Kolla när service är gjord och vid vilka intervall (väldigt viktigt att stora saker som kamremsbyte är gjort när det ska göras). Kolla senaste besiktningsprotokollet.

Det bästa om man köper privat är att gå via Blocket och teckna deras kontrakt och är det en dyrare bil köpa den med Blocket-försäkring. Bilen jag köpte senast var en billigare bil men det kändes bra att vi skrev på kontraktet, för bådas skull. Sedan betalar man på det sätt som kommits överens om och jag ser numera helst att ägarbytet görs via appen. Annars är man med när ägarändringen postas och det är extremt viktigt att det går rätt till. Teckna försäkring samma dag, det blir dyrt annars.

Här är några bra länkar http://www.vibilagare.se/reportage/kopa-begagnad-bil-10-basta-tipsen-31845 observera länkarna i texten. Du kan alltså få hjälp med att kolla bilen av proffs vilket verkligen kan vara värt pengarna om man inte är något proffs själv eller har någon som är kunnig på riktigt med sig.
Här finns också bra information https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil-av-privatperson/ https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil-av-bilhandlare/

Kolla serviceboken, titta igenom bilen både utvändigt och invändigt. Glöm inte att kolla däcken - både däckmönster och att fälgar är skadefria. Trösklar, baklucka och ev drag för rost.

När du provkör, precis som athena skriver - testa "allt" och när du kollar med rattutslagen, ha gärna fönsterrutorna neddragna så du hör ordentligt. Går växlarna mjukt, är det ett kopplingsläge du trivs med, kan du justera förarsätet så som du vill ha det? Fungerar alla funktioner på bilen? Tex elhissar fram och bak etc. Eller vevarna, om det är en äldre bil.
Brukar också göra en kraftig inbromsning på lämplig plats. Testa lite hur den känns att parkera, även att backa in på parkering.
Det ska helt enkelt kännas trevligt! Jag har ofta känt direkt om det är "min bil" eller inte.

Kolla så motorn ser ren ut, dvs inte massa olja överallt - behöver inte betyda mer än en slarvig påfyllare, men jag vill gärna ha det så cleant som möjligt från början. Peta kläm och känn helt enkelt (men du behöver inte sparka på däcken ;)).

Köper du via firma så är det ganska enkelt med köpet, de hjälper dig med alla papper som behövs, en rulla-ut-försäkring brukar ingå så du är försäkrad de första 1-2 veckorna och sedan kan du ha din egenvalda som tar över. Samma sak med finansieringen, de flesta har avbetalningsmöjligheter/lån av olika slag. Ibland är det värt att gå den vägen, smidigt om inte annat, eller så tar man ett vanligt lån. Om man inte pröjsar direkt såklart.

Instämmer helt med @Frokennordberg ovan plus att jag lägger till att priset (och ev förhandling om det) också påverkas om det finns SoV-däck samt skicket på dessa och vilket märke det är. När jag kollade på bil i Sthlm var det inte alla som ens hade vinterdäck och fanns de var de i bedrövligt skick... och en uppsättning vettiga vinterdäck kan gå på 5000-6000 kr beroende på bilmodell.

Senaste bilen hade full uppsättning fina däck av bra märke men jag prutade ändå :D

Jag vill också tipsa om den nya typen av bilförsäkring som finns där man betalar för det man faktiskt kör och hur man kör. Där finns enormt mycket pengar att spara och man får feedback på sin körning genom en app.

Jag har inte så mycket att tillägga (är långt ifrån särskilt bilkunnig) men vill verkligen trycka på att prova allt! Köregenskaper och eventuella oljud förstås, men tryck verkligen på alla knappar du kan hitta. Det är inte kul att köpa en bil och i efterhand inse att radion, sätesvärmaren, fönsterhissarna eller AC:n inte funkar. Been there, done that. :meh:

Är motorn EXTREMT ren från olja kan det vara värt att efter en rejäl provtur kolla ordentligt att det inte droppar olja någonstans. Det må vara prydligt med rent och snyggt under huven men den enda bilen jag köpt privat som var så ren läckte som ett såll. Tyvärr syntes det inte förrän vi kom hem trots en rejäl provkörning och att bilen synades ordentligt. Säljaren var väl medveten om läckan och nekade (hade inte varit möjligt att missa).

I vilken prisklass kollar du?
Har du koll på bytbil.com?

att köpa bil funkar som vilket annat köp som helst.
Man bestämmer sig, betalar och sedan skriver man på ägarbyte - alternativt gör det på webben. Gör man det på papper så ser man till att gemensamt åka och lägga det på postlådan.

Eller så går man till en bilhandlare. Det finns gott om begagnat på många bilfirmor . Där får du garantier och varudeklaration.
Jag är en feg typ och skulle aldrig våga köpa annat än av firma.

Utöver alla övriga bra tips så tipsar jag även att kolla så att miltalet verkar rimligt. Det finns mga bilar idag på marknaden med backade mätare. Särskilt stor risk på importerade bilar.

Om bilen har gått under 20 000 mil så ska det inte vara glapp i växelspaken eller ratten, inte blankslitet på växelspaksknopp (kan vara utbytt) eller ratten. En koll av hur pass nedsuttet sätet är ger också en indikation. Likaså ev slitage på dörrhandtag och bälten. Har bilen blivit körd under mga mil/timmar så syns och känns det om man bara är lite uppmärksam.

Kan tipsa om carfax och inte bara kolla på transportstyrelsen. Köpte en bil som på transportstyrelsen gått 20 000 mil mindre än vad som kom fram på carfax. Det är bara sista miltals på besiktningen som syns på transportstyrelsen nämligen och lätt att sätta i ny mätare- besikta och vips har en fräschare bil...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
1 031
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix