Hur kompenserar man pensionsförlust?

Jag orkar ibte jobba heltid och kommer därmed heller inte få många kronor som föräldraledig. Vi har satt av sparande till mig, så jag ska klara mig vid pension även om vi separerat. Räknat på procent hit och dit har vi dock inte.

Är förlusten skillnaden i pensionsavsättning om du hade tagit ut 7 dagar fp per vecka jämfört med 3?

Tänk på att du får tillgodoräkna dig barnår i den allmänna pensionen.

Ja precis. För att spara dagar kommer jag bara ta ut typ 3 dagar i veckan (inte bestämt exakt än) under perioden jag är föräldraledig. Sen kan det ju bli deltid senare ev beroende på hur jobbsituationen ser ut för oss båda.

Måste googla på barnår mer, fattar inte om det kompenserar upp totalt under barnets första 4år eller bara delvis.

Bankgubben hade aldrig fått frågan förr så visste inte :grin:

Kan det alltså vara rätt att bara räkna på
(Allmän pension a 0,185*lönen)
+
(Tjänstepension a 0,045*lönen)
= vad som ska avsättas i månaden om man skulle vara hemma på heltid. Multiplicera med sysselsättningsgrad om man är i aktivitet på deltid
Blir ju som du säger rätt mycket...
Om jag förstått rätt går det mesta av pensionsavgiften man betalar till de som får pension nu, alltså inte till ens egen pension och då blir uträkningen lite vansklig.

Är förlusten skillnaden i pensionsavsättning om du hade tagit ut 7 dagar fp per vecka jämfört med 3?

Tänk på att du får tillgodoräkna dig barnår i den allmänna pensionen.

Som det verkar så hänger statens avsättning ihop med att du tar ut fp. Så om man klarar sig på 3 dagar i veckan första året så förlorat man ju en hel del då? För att få 80% av sin lön måste man ju ta 7 dagar i veckan så kanske det även häller för att få "full" pension?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 981
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar