Hur kommer man igång?

Wingates

Trådstartare
Var på BK idag, för att träna lite smått med Plex och när jag kom hem insåg jag en sak när jag såg hur duktiga alla andra är.
Hur kommer man igång på riktigt med tränandet? Jag vill i första hand träna lydnad först, men vill prova på allt.
Kurser antar jag, och jag väntar spänt på vad klubben erbjuder för kurser i år. (Jag har tyvärr inte körkort,det skall ordnas i år, så jag kan inte ta mig till så många andra klubbar just nu.) Men vad kan man mer göra?

Jag googlar och tar in tips och råd från andra - men att dra igång att lära in moment helt ensam, som jag aldrig ens testat själv känns ganska omöjligt - och med stor risk för att jag gör fel och får börja om helt.
Privattränare? Hur hittar man en sådan? Och hur funkar det i hundvärlden (är just hästmänniska i grunden.)?

Jag har en dobermann och vill verkligen aktivera honom ordentligt, men just nu känns det som vi bara kör i samma hjulspår vilket inte är särskilt motiverande varken för mig eller honom.

Tacksam för hjälp!

Sv: Hur kommer man igång?

Kurs eller tränare. Kruxet är att man ofta måste åka och då behövs både körkort och bil. Alternativet är en träningsgrupp på din lokala BK.

Kurs eller tränare. Kruxet är att man ofta måste åka och då behövs både körkort och bil. Alternativet är en träningsgrupp på din lokala BK.

Hur hittar man tränare? I hästvärlden står de ju i vart hörn nästan, men i hundvärlden känner jag mig lite mer lost. Och hur vet man att de är vettiga? Förutom att de ska ha gått intruktörsutbildning antar jag.

Får leta runt efter klubbar som är lätta att ta sig till, vi åker ofta buss i vilket fall - så så länge det inte är allt för lång tid/komplicerade resor så går det bra.

Börja med det allra viktigaste: Inkallning. Du skriver inte hur gammal valpen/hunden är. Börja antingen med koppel eller på inhägnat område. Eller varför inte inomhus. Kalla hundens namn och hit eller kom. Backa lite själv så hunden förstår att den ska springa mot dig. Ge mycket beröm och godbit när den kommer, den ska tycka att du som kallar är skitkul och i princip springa rakt in i famnen i början. Det ska vara så störningsfritt som möjligt i början och sen ökar man svårighetsgraden och avståndet.

Kontakt. Använd klicker är lättast. Du har hunden kopplad framför dig. Varje gång den tittar på dig så klickar du och ger beröm och godbit. Du är bara helt tyst. Efter ett tag så blir det cirka 15-20 godbitar på cirka 1 min, eller rättare sagt hunden tittar på dig hela tiden. Då kan du börja ta ett litet steg bakåt, så ska hunden följa efter och fortfarande titta på dig. Till slut backar du hela tiden. Då är det dags att du vänder och går åt sidan och så småningom går du med hunden på vänster sida. Tittar hunden på något annat så stå bara tyst och vänta tills den tittar på dig igen, inga nej o liknande. Träna inte för länge, 5-10 min / gång är lagom.

Jag vet inte hur gammal du är, men det finns BK för de som är över 18 och Hundungdom för de under 25 (de som är 18-25 kan gå på vilket som men kan ha vissa fördelar på HU).

Så har du gjort det som nästan alla gör. Tittat på och sett hur duktiga "alla andra" är. De du tittade på har säkert tränat länge, kanske har de tidigare tränat andra hundar också. Kanske var det t o m någon av klubbens instruktörer. De tittade säkert på dig också och tänkte säkert att det måste vara första hunden. Alla har vi varit i den situationen, alla har någon gång kommit till klubben med sin allra första hund. Kursens buse som man inte riktigt har vetat hur den ska hanteras.

Det kommer ev en valpkurs á la den jag och Solveig hade i höstas, vi hade en äldre hund med på den och det gick bra. Det blir nog några andra som håller den men de är duktiga! Kursen är alltså inriktad på tävling snarare än allmänlydand. Ev kommer det också en fortsättningskurs på den i vår beroende på lite olika saker. Återkommer med info så snart jag vet mer!

Vi hade ett försök med att ha en instruktörsledd träningsgrupp för de som behövde lite mer stöttning i höstas vilket inte föll särskilt väl ut så jag är lite osäker på hur det blir med det i vår. Men det kommer sannolikt bli något möte där alla får bestämma tillsammans hur det kommer se ut. Återkommer med info om detta också :)

dpmatte: Tack för råden, inkallningen har han varit så odräglig med på sista tiden så jag har inte orkat ta tag idet - men nu har jag mer energi igen och ska ta tag i det. Mitt största problem är att han 7/10 gånger kommer till mig men de andra gångerna total skiter i mig, trots "samma" störning. Och att han gör en cirkel runt mig och drar igen = inkallning till ingen nytta.

Kontaktövningen har jag börjat med, men inte alls tänkt på att utöka den som du säger. Smart:idea:

Hunden är 19 månader, varit hos mig sen slutet av april.

cillamuffins: Åh, perfekt! Jag är inne var dag på hemsidan ^^. Och det låter super men en sådan kurs, vi är ju rätt långt "efter" känner jag.

När jag köpte Ila ville jag verkligen komma igång med lydnadsträning men hade ingen koll på hur man gjorde. Jag valde att hitta en privatinstruktör.
Tycker privatlektion är toppen!
Här finns det dessutom tränare som är riktigt duktiga men ändå ganska billiga.

Jag googlade omkring för att försöka hitta tränare.
Var ju inte så lätt att veta vem som är bra och inte men jag gick efter vad folk hade skrivit om tränarna på internet och sen om vad det stod om dem på deras hemsidor.
Sen är det bara att boka en lektion och se hur det känns.

Du kan också fråga folk på din BK om de har några tips!

Jag hade inte heller någon aning om hur man gjorde när jag skaffade hund. Men jag började med en kurs, som ledde vidare till den andra osv. Nu har jag gått de flesta kurser som finns på vår brukshundklubb, är med i en jättebra träningsgrupp och ska bli kassör i styrelsen.

Klubbarna är oftast väldigt tacksamma när någon visar lite intresse, så om det finns en klubb som passar, kontakta dem.

Jag har i princip samma problem och pendlar dessutom. Men vi har tagit oss igenom valpkursen och tänkte gå vardagslydnad i slutet av vintern innan vi börjar med mer inriktade kurser, men för oss hänger det väldigt mycket på att det passar med dagarna tyvärr. Nu under vintern verkar de flesta ha lite uppehåll med kurser här så jag försöker repetera och söker kunskap så gott jag kan själv.

För mig är det också första egna hunden, så jag har inget stort kontaktnätverk men vi känner iaf två huvudtränare som vi kan ringa och fråga när vi vill.

Styrelsen har ju också beslutat att klubben ska erbjuda enskild träning för instruktör, men jag vet inte vilka av instruktörerna som kan tänka sig att hålla sådana träningar ännu. Kan maila utbildningskommitén och höra hur det ser ut på den fronten. Ev kommer det också att anordnas en lydnadshelg i vår med bl a Anders Kjernholm, den helgen är lite dyrare än vanliga kurser eftersom vi betalar för externa instruktörer och deras resekostnader, men de allra flesta tycker att det är värt det. På alla lydnadshelger vi har haft har jag bara hört om 2 pers som inte var nöjda. Även detta borde utbildningskommitén kunna svara på.

Så mitt förslag är att du mailar mig och skriver ner exakt vad du vill ha hjälp med så skickar jag vidare :).

Ang inkallningen, kommer du ihåg att vi pratade om förväntan på dig? Han gillade ju verkligen den där kampleksaken i skinn som du hade, se om du kan hitta någon variant som är lättare att ta med sig. Och använd den som belöning vid inkallningar! Det ska vara JÄTTEROLIGT att komma på inkallning! Det där dansandet runt dig kan vara en ren lekinvit, det kan också vara så att du inte ser så inbjudande ut och att han därför inte vågar komma hela vägen fram. Det är ju inte världens mest tillgängliga hund du har. Funderingar kring det?

Om han tenderar att dra iväg på något särskilt, använd skvallerträningen. Om du inte kommer ihåg hur man gjorde så kan jag visa igen. Och lina på om det finns minsta lilla risk att han kan sticka iväg långt eller jaga! Fö är alla samarbetsövningar bra för relationen, det behöver inte vara så avancerat. Kommer du ihåg vilka övningar vi körde på kursen?

Har du spårat något sedan sist? Om inte, så försök komma igång med det igen. Jag tror han behöver lite näsarbete.

Jag tycker att du ska ta kontakt med en privattränare i första hand, men även leta upp ett träningsgäng du trivs med. Hur man gör? Man får känna efter helt enkelt. Jag vill att tränaren ska ha goda referenser, vill gärna se dem träna själv och se att de har goda resultat på tävling så att jag vet att jag får valuta för pengarna. Givetvis måste tränaren även vara pedagogisk. Jag tycker att det är viktigt att du försöker hitta ett träningsgäng också då det är mer motiverande, samt att du får en träning med många hundar och störningar runt dig, vilket jag tycker är viktigt för att uppnå resultat.

Vart bor du någonstans?

Nu har jag skickat meddelande till berörd person och bett denne kolla upp vilka instruktörer som kan tänka sig att ställa upp. Kikar också på lite privata instruktörer. Lisas Hundskola t ex, har jag hört mycket gott om. Tror hon är aningen dyrare än oss, men inte jättedyr. Gyllenstens finns ju också, men de kör med en annan metodik än vad vi gör. Vissa delar är bra, andra mindre bra (enligt mig som ju kör med positiv belöningsträning). Men de är riktigt bra på vardagsproblem!

Ang inkallningen, kommer du ihåg att vi pratade om förväntan på dig? Han gillade ju verkligen den där kampleksaken i skinn som du hade, se om du kan hitta någon variant som är lättare att ta med sig. Och använd den som belöning vid inkallningar! Det ska vara JÄTTEROLIGT att komma på inkallning! Det där dansandet runt dig kan vara en ren lekinvit, det kan också vara så att du inte ser så inbjudande ut och att han därför inte vågar komma hela vägen fram. Det är ju inte världens mest tillgängliga hund du har. Funderingar kring det?

Om han tenderar att dra iväg på något särskilt, använd skvallerträningen. Om du inte kommer ihåg hur man gjorde så kan jag visa igen. Och lina på om det finns minsta lilla risk att han kan sticka iväg långt eller jaga! Fö är alla samarbetsövningar bra för relationen, det behöver inte vara så avancerat. Kommer du ihåg vilka övningar vi körde på kursen?

Har du spårat något sedan sist? Om inte, så försök komma igång med det igen. Jag tror han behöver lite näsarbete.

Problemet är lite att ena gången är den superrolig och nästa gång är det roligare att bara springa omkring - även de gånger det inte är något vilt eller liknande. Full rulle är bara 100ggr bättre än matte och hennes leksak (eller köttbulle). I det läget känner jag att vi hamnar i en ondcirkel, han kommer inte - jag blir irriterad -> Han kommer verkligen inte.
Delvis ser jag springandet runt mig lite som felinlärning på inkallningen, förra ägaren ropade mest in för att hundarna inte skulle springa för långt bort, vilket med lite inkonsekvens och dålig tajming från min sida slutat med att han bara springer ett varv runt mig och drar igen. Om det inte är vilt i närheten brukar han alltid vända tillbaka till mig som sagt, men kommer inte "fram till mig" sas ev. godis tas helst i farten innan man drar iväg igen.

Det får du jättegärna visa igen!
Ja, de kommer jag ihåg tror jag, så det ska jag köra igång med ordentligt igen - har gjort det lite av och till.

Har spårat ett par gånger, och tänkte ut och lägga lite spår imorgon igen - men allt har legat lite på is de senaste veckorna tyvärr.

Jättegulligt ang. instruktörerna och jag tänker nog slänga iväg ett mejl till Lisas. Det känns så svårt att komma igång bara, men nu har jag gett mig fan på att bli ordentlig - jag vet ju att jag kan egentligen.

Jag tycker att du ska ta kontakt med en privattränare i första hand, men även leta upp ett träningsgäng du trivs med. Hur man gör? Man får känna efter helt enkelt. Jag vill att tränaren ska ha goda referenser, vill gärna se dem träna själv och se att de har goda resultat på tävling så att jag vet att jag får valuta för pengarna. Givetvis måste tränaren även vara pedagogisk. Jag tycker att det är viktigt att du försöker hitta ett träningsgäng också då det är mer motiverande, samt att du får en träning med många hundar och störningar runt dig, vilket jag tycker är viktigt för att uppnå resultat.

Vart bor du någonstans?

Tack för tipsen, och planen blir nog att gå några tillfällen privat först för att lära mig lite med för att sedan kunna hänga på träningsgrupper.

Jag bor i Lund.

Jag hade inte heller någon aning om hur man gjorde när jag skaffade hund. Men jag började med en kurs, som ledde vidare till den andra osv. Nu har jag gått de flesta kurser som finns på vår brukshundklubb, är med i en jättebra träningsgrupp och ska bli kassör i styrelsen.

Klubbarna är oftast väldigt tacksamma när någon visar lite intresse, så om det finns en klubb som passar, kontakta dem.

Skönt att jag inte är ensam!

Jag har i princip samma problem och pendlar dessutom. Men vi har tagit oss igenom valpkursen och tänkte gå vardagslydnad i slutet av vintern innan vi börjar med mer inriktade kurser, men för oss hänger det väldigt mycket på att det passar med dagarna tyvärr. Nu under vintern verkar de flesta ha lite uppehåll med kurser här så jag försöker repetera och söker kunskap så gott jag kan själv.

För mig är det också första egna hunden, så jag har inget stort kontaktnätverk men vi känner iaf två huvudtränare som vi kan ringa och fråga när vi vill.

Kul med någon annan som sitter lite i samma båt.
Även jag har ju instruktör att fråga (Cillamuffins) men att fråga en massa frågor "gratis" känns för min del lite förmätet. Tillskillnad om det var någon jag regelbundet tränade för sas.
Otroligt praktiskt med två stycken för din del dock, då kan man ju varva vem man förpestar med alla frågor :idea::D

Ja det är inte bra med onda cirklar, så det kanske är bäst att han har lina permanent när ni är utanför inhägnade områden tills du fått ordning på inkallningen. Det blir ju också en sorts inlärning när du ropar och ropar, och han gör lite som han vill. Alltså att ordet blir förknippat med att han ska springa mer och snabbare snarare än att springa till dig.

Med lina kan du se till så han inte kan dra iväg, och träna massor med inkallningar, som bara i undantagsfall leder till att han blir kopplad. De lär sig snabbt att inkallning = slut på det roliga och det är precis motsatsen till vad vi egentligen vill. Inkallning ska vara chans till roligheter! Sarek föredrar de leksaker vi oftast använder, nya behöver lite inkörningsperiod. Men det är vanligare att hundar föredrar leksaker som de bara får ha ibland. Om Plexus är som de flesta hundar så låt honom inte leka för mycket med favoriten, utan spara den till inkallningsträningen. Och när ni lekar vid inkallningen, se till så att det är du som bryter, så han inte själv slutar för han har tröttnat på leken.

Det är helt okej att terrorisera med frågor, får jag dem över nätet så kan jag ju svara när jag har tid :). Men det är alltid bra att ha tillgång till minst en till. Fyra ögon ser mer än två och olika människor har olika erfarenheter och kunskaper med sig.

Har pratat med personen på UK nu, de ska ha möte i februari. Så jag får återkomma efter det. Ska höra med Solveig om hon vet om det blir någon lydnadshelg.

Nej det är ju inte det. Inte ens i stallet kan jag ha honom lös längre - för att han försöker leka med hästarna = livsfara. I det läget hjälper det inte ens att matte är så arg så att man skulle kunne slå ihjäl vovve - han fjantar lika glatt runt där inne ändå..
Så ja, inget mer springa lös blir det just nu. Ska hämta långlinan i stallet så vi kan börja träna på riktigt igen med inkallningen.

Smart, kan ju mejla dig när jag har frågor!

Och tack för all hjälp!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 638
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 610
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 875
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka