Hur komma över?

Sv: Hur komma över?

Jag.

Jag tycker att man ofta möter en överdrivet dramatisk inställning till aborter, en inställning där det måste vara ett tungt beslut och en svår händelse. Det liknar inte min erfarenhet överhuvudtaget.

Jag har gjort en abort och fått ett barn. Jag minns inte ens hur gammal jag var när jag gjorde aborten, och jag minns tex inte vilken årstid det var. Jag hade inga direkta känslomässiga upplevelser varken före eller efter. Jag har aldrig någonsin gått och tänkt på det "barnet".

Med andra ord: jämfört med att få barn är en abort en väldigt liten händelse i livet.

Jag tycker också att det verkar väldigt mycket sämre att få barn förhastat, än att göra abort förhastat. Jag tycker alltså att det är underligt att resonera som att en abort måste vara så extremt genomtänkt, medan man skriver lättvindigt om att få barn. Jag tycker att det är väldigt vårdslöst mot både barnet och sig själv att ta så lätt på att bli förälder att man väljer att föda bara för att undvika en abort.
Fast med detta inlägg tycker jag att du förringar reaktionen hos alla de som faktiskt mår jättedåligt av att ha gjort en abort. Alla klarar inte av att göra det lika lättvindigt som du lyckats med.

Jag håller med dig. För många ÄR en abort en "väldigt liten händelse i livet", men för många är det en traumatisk upplevelse, något absolut oåterkalleligt som man kan ångra livet ut. Och må dåligt av.

Därför är det så svårt att ge råd. Jag tror man måste följa sitt hjärta, och vara modig nog att göra det.

Nu skrev jag ju inte ens om reaktionen hos andra som gjort abort, utan snarare om sättet på vilket vi pratar om aborter. Förväntan på att man ska må dåligt av att göra abort, är rätt skuldbeläggande tycker jag.

En del verkar må dåligt av det. De skrev det. Jag skrev att jag inte har mått dåligt av det.

Jag tror att det är väldigt få som på fullt allvar menar att en abort påverkat deras liv lika mycket som att få barn, men folk skriver väldigt ofta som att det är ungefär lika stora livshändelser. Jag håller inte med om det.

Jag tycker att det är respektlöst mot både kvinnan och barnet att komma med käckheter som "det kommer aldrig ett perfekt tillfälle" och liknande. Som att få barn vore som att köpa akvariefiskar, ungefär.

Jag tycker inte du ska göra abort innan du har tänkt över det här ordentligt och fått prata med någon som kan detta! I mina öron låter det som att du inte vill göra abort och om du nu gör det ändå utan att verkligen bearbetat det hela kommer du nog må mycket dåligt! En abort ska vara ett beslut som man kan leva med, inte ett beslut som man ångrar resten av livet!

Liten input; Det kanske inte känns som att det passar nu, men många har fått barn utan att det har "passat" och klarat det alldeles utmärkt! Jag är en av dem och jag är så glad att jag sa nej till abort! Med det sagt ska du såklart inte känna skuld om du väljer abort, ingen situation är den andra lik, jag bara talar om att möjligheter kan finnas även om man inte kan se dem.

Lycka till i ditt beslut och se till att det verkligen är ditt, då kommer det gå bra, vad du än bestämmer dig för!

Fast med detta inlägg tycker jag att du förringar reaktionen hos alla de som faktiskt mår jättedåligt av att ha gjort en abort. Alla klarar inte av att göra det lika lättvindigt som du lyckats med.

Det är bra med motvikt till alla inlägg om att man kommer att ångra sig resten av livet, bara få barn genom IVF, få djupa depressioner, etc...etc...

Till TS
Som flera skrivit, kontakta kurator snarast o få hjälp med att reda ut dina o pappans känslor kring det hela o ta sen beslut utifrån din/er situation, ff a din egen.

kram

Kl

Som många säger, eftersom du verkar må dåligt av det redan innan så skulle jag fundera noga innan jag bestämmer nåt.

Personligen har jag alltid tänkt att en abort inte är nån big deal, skulle man "råka" bli gravid är det bara att göra abort osv.

Sen blev jag gravid efter 3 månader med pojkvännen. Totalt olägligt. Visst, vi är runt 30 bägge två, färdigutbildade och med fasta jobb. Men ändå olägligt.

Men jag mådde ungefär som du vid tanken på abort. Grät i 3 dygn ungefär. Och kände nånstans att jag aldrig hade kunnat komma över det, förmodligen hade jag fått gå i terapi och hela köret.
Men när vi väl bestämt oss att behålla var det en enorm lättnad. Visst, oro och nervositet, men inte ångest och sorg.

Märkligt hur man kan ändra sig när man väl hamnar i ett visst läge. Tack och lov säger jag idag!

När jag var yngre tänkte jag alltid att "blir jag gravid så är det helt självklart att jag gör abort" och "det är väl ingen big deal". Jag var nämligen inte säker på om jag öht ville ha barn, någonsin.

Men när jag sedan blev oplanerat gravid som 22 åring (trots p-piller) så var det helt plötsligt inte så självklart längre. En del av mg sa att jag var korkad om jag behöll, att jag skulle förstöra mina karriärschanser (skulle precis börja plugga bl.a) osv osv medans en annan del av mig fick ångest bara av tanken på abort. Ju mer jag tänkte på det hela desto mer ångest och panik fick jag av tanken på abort.

Det slutade iaf med att jag/vi behöll barnet och idag är han en underbar stor kille som snart fyller 9 år :love: och har numera också en fin lillasyster på nästan 6 år. Själv gjorde jag allt jag tänkt men det blev istället i lite omvänd ordning dvs istället för plugga först så blev det plugga sen och ja, det funkar ju det med. :)

Det är bra med motvikt till alla inlägg om att man kommer att ångra sig resten av livet, bara få barn genom IVF, få djupa depressioner, etc...etc...

Jag håller med, för egen del måste jag säga att minnet av en abort nog skulle kännas som en västanfläkt jämfört med vilken enorm ångest jag skulle ha över att fått ett barn som jag egentligen inte hade förutsättningarna att ha hand om på ett bra sätt, och som hade en dålig uppväxt pga det. Ledsen-över-barn-som-inte-blev (givet att man senare i livet får de barn man vill ha) känns för mig inte på samma planhalva som dåligt-samvete-för-att-man-faktiskt-är-en-rätt-dålig-förälder-till-sitt-levande-barn.

Och jag tycker nog att det finns bra och dåliga lägen i livet att få barn, och att det kan påverka barnens uppväxt rätt mycket om de kom i ett bra eller ett dåligt läge för föräldrarna.

*KL*
2009 fick jag och min sambo en oplanerad son, helt klart den största händelsen i mitt liv!!
Jag är ensamt barn, min sambo har en syster. Jag har hela tiden känt att jag vill att sonen ska få ha ett syskon...
2011-2012 mådde jag SJUKT dåligt på jobbet, många sa upp sig och försvann och jag ville VERKLIGEN komma bort därifrån. Jag sökte nytt jobb i februari 2012. Det verkade lovande!!
I slutet på mars plussade jag...

Vad göra? Bli arbetslös för att få barn? Eller göra abort för att ha en stabil inkomst?
Jag har ju redan en son, som jag vill ska få en bra uppväxt. Jag tänker inte skaffa ytterligare ett barn "bara för att", så att min "redan existerande" son ska få stryka på foten...

Nej, vi (läs jag) valde att göra abort. Jag såg ingen annan lösning. En inkomst måste man ha helt enkelt. Och vem vill anställa en arbetslös 2barnsmor? Det är ju som bekant lättare att få jobb om man redan har ett jobb.
Jag mådde pyton, hjärtat sa ju att jag ville ha det där barnet. Men hjärnan sa att det var det bästa beslutet.
Nu har det snart gått ett år sedan jag gjorde aborten, jag har inte tänkt så mycket på det... Det är nu på slutet som tankarna har börjat smyga sig på. Undra hur livet hade varit?
Nu har jag ett fast jobb, som jag trivs bra på. Men då kan jag känna; Ska jag verkligen få skaffa barn nu? Ska man få "välja" sina barn på det här sättet?

Nej, nu är det mycket som rör sig i huvudet på Garaget.
Men jag kan inte påstå att jag ångrar aborten. Det var det bästa för oss, just då.

Man kommer aldrig över ett missfall eller en abort! ALDRIG!
Jag har gjort abort och inte ångrat mig en dag! För mig var det heller ingen tvekan om det, men samtidigt med mig låg det en ung tjej inne vars "vänner" hade talat om för henne vilken vidrig människa hon var som valde abort. Hon måste mått fruktansvärt efteråt och det kan inte varit ett lätt beslut så mycket som hon grät, så påståenden som ditt får mig faktiskt att se rött! :devil:

Jag tycker inte att man lättvindigt ska göra abort utan vara mer rädd om sig om man inte vill ha barn, det är inget roligt ingrepp eller något jag skriver i min CV, men jag har aldrig ångrat mig utan är väldigt glad att det inte blev något mer av det hela. Rätten till fri abort är livsviktig och ska inte tafsas på, personer som du som skuldbelägger andra ska enbart hålla tyst för ni gör ingen som helst nytta utan bara skada. :banghead:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 058
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II