Hur kollar man att kenneln är seriös?

TinyWiny

Trådstartare
Hur gör man?

Finns det någon sida man kan gå in på och kolla?

Har letat på skk men inte hittat något:confused:

Kan man kolla statistik någonstans? alltså hur det har gått för hundarna för en speciell kennel? Sjukdomar osv.?

Sv: Hur kollar man att kenneln är seriös?

På avelsdata på SKK finns listor på allt möjligt, bl.a. sjukdomar. Kika där kanske?

Annars kan du ringa rasklubben, de brukar också ha sådan listor!

Hur gör man?

Finns det någon sida man kan gå in på och kolla?

Har letat på skk men inte hittat något:confused:

Kan man kolla statistik någonstans? alltså hur det har gått för hundarna för en speciell kennel? Sjukdomar osv.?

Du kan gå in på www.skk.se under "webbtjänster" kan du klicka dig in på "hunddata". Där klickar du på "sök hund" och skiver in kennelnamnet på raden för hundens namn, klicka sedan på "sök". Då får du upp alla hundar som kenneln fött upp, och kan gå in på de olika individerna där de har alla sina officiella resultat. Det enda du måste vara riktigt noga med är att stavningen är helt rätt och att om apostrof används i kennelnamnet så ska du använda den som ligger på samma knapp som * på tangentbordet.

Heter kenneln du är intresserad av Dog så kan kenneln ha valt att antingen namnge sina valpar Dog Exemple eller Dog's Exemple. Du kan då prova med Dog och trycka sök, och funkar inte det skriver du Dog's och trycker sök. Har kenneln ett svenskt namn som t.ex Hunden så kan kenneln på motsvarande vis välja att namge sina valpar Hunden Exempel eller Hundens Exempel.

För att veta om kenneln är vad du vill ha kan du förutom de officiella data du kan ta reda på via hunddata även passa på att välja ut ett par -tre valpköpare från den kenneln som valt att stå med namn och telefonnummer. Ring upp och förklara att du är intresserad av kenneln och fråga hur nöjda de är med sin hund och uppfödare. Där får du det bästa måttet på hur seriös kenneln är. Kom dock ihåg att även valpköparen kan vara den felande länken, så ta 2 st om du får samstämmiga omdömen av båda, och en till om de har olika åsikter.

Sedan för att göra sin hemläxa ordentligt innan man köper hund så bör man träffa uppfödaren och dennes hundar innan man bestämmer sig för att det är den kenneln man ska välja.

Tack så mycket:bow:

Ja min tanke är att välja ut ett par kennlar och åka dit och "kolla läget" men innan vill jag ju veta att de är seriösa:)

Vad bra att man kan få tag på tidigare valp köpare:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 104
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 124
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 943
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka