Hur klarar ni körträningen på vintern?

Sv: Hur klarar ni körträningen på vintern?

Vintern är högsäsong här hos oss, bara det är riktig vinter med kyla och mkt snö..vintern som var i år var bedrövlig :(
På vintern så kör vi med släden, långa turer blir det ofta. Mkt lågintensiv träning för det mesta eftersom det sällan är vägar som plogas. Men kommer vi ur djupsnön så blir det gärna en och annan rejäl busgalopp :)

Kylan stör oss inte det minsta, en rejäl overall, ylleunderställ och varma stövlar med ullsulor i motar effektivt undan kylan samt fårfäll under rumpan. Händerna är väl isf det som kan vara svårast att skydda eftersom för tjockhandskar är svårt att hålla tömmarna med. Jag har löst det med att ha två par handskar, ett par extra med som jag har innanför overallen och byter med om fingrarna blir stela, samt att jag härmed sån där liten grej som man klickar på så blir den varm. Den kan jag stoppa i handskarna om jag blir riktigt frusen. Jag kliver också ofta av och promenerar en liten stund, då får man igång pulsen och cirkulationen så fryser man inte.

Mörkret är inte heller det ett problem, jag kör helt enkelt på förmiddagarna då det är ljust ute :)

Ja det tycker jag att det gör, jag vickar alltid lite på tårna i förebyggande=)

Sedan finns ju billiga på clas ohlsson batteridrivna sockor som är super att ha i:)

Händerna är värst eftersom man måste hålla i tömmarna, men som sagt batteridrivna elhandskar kommer bli min lösning, vilket är nått man måste ha för att rida med.
För det är ju lika kallt om händer/fötter när man rider=)

Min häst gick som handhäst intill vagnen i nästan två år innan hon skickades iväg på inkörning. Dessa två år körde vi regn, kraftig snöfall och mörker. Så min häst klarar att köras i mörker. Det är lika naturligt som att köras i dagsljus.
Det är inte min förtjänst utan stallchefen som inte lät sig luras av dåligt väder. Och de trogna tinkerdamer som gick som klockan framför vagnen under dessa år och lärde min häst att detta är helt normalt.
Mörker inga problem, men mina kalla fingrar :meh: det är en kamp att hålla sig varm.

Hästen är inte körd för tävlingar, varken i utbildningsnivå eller i kondition. Men vi har klarat av att hålla uppe hennes flås under vintern och det är jag nöjd med.

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25