Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men alltså, det här med skägg, har någon på allvar undesökt saken?
Det KAN ju hända att det påverkar totalvikten på ekipaget
Och då är jag seriöst villig att ta upp frågan till diskussion. Ska skäggbärande ryttare verkligen tillåtas i framtiden?
Många vill bara rida den gångarten, fast den har 4 eller5De töltar inte.
Många vill bara rida den gångarten, fast den har 4 eller5
Att sadla så långt bak som många gör-varför?
Tror folk att det är lättare för hästen att samla sig(med sänkt rygg)o huvudet i vädret.
Tycker att det är både plus o minus med turridning. Det finns seriösa men oftast är det exploratering för att tjäna pengar.
folk som aldrig har suttit på en häst får skumpa runt o hålla balansen i tygeln- i flera timmar.
Hur du värderar det jag skriver är upp till dig. Jag svarade på en fråga; vad jag tyckte var lagom.då är jag alltså värsta djurplågaren, jag som väger 60-62 och red C-PONNY (ej islandshäst dvs) på normalt 1½ timmesturer, några gånger upp till 2½-3 timmar.. (hoppade också med den)
kan säga att ponnyn varken led av dålig rygg eller benproblem, hon var bra musklad men inget broilerpaket.. reds i form och mådde bara prima!
så dina rekommendationer är superförsiktiga, kanske stämmer för en omusklad unghäst eller en häst som nyss varit konvalecent och behöver bygga muskler.. men inte en normaltränad islandshäst..
kan säga att jag även red normalmusklade unghästar på ca 134 cm helt utan problem.. och en 23 årig islänning på samma mkh och byggde upp hans muskulatur.. ingen av dom hade problem med min vikt..
Då hamnar den för långt bak- över njurarna.
Annars undrar jag varför det heter islandshäst när allt annat i den storleken heter ponny?
då måste du kanske ifrågasätta dina kunskaper om hästars byggnad.. dom klarar lätt av att bära mer än vad du tror.. det är inga små bräckliga harpaltar vi pratar om, det är hästar..Hur du värderar det jag skriver är upp till dig. Jag svarade på en fråga; vad jag tyckte var lagom.
Knapplån....
Så många som har åsikter i detta ämne, men INGEN som vågar sig på en uppfattning om vad som då kan vara lämplig ryttarvikt på en islandshäst. Jag har som sagt en ca 140cm hög islänning, valack, 9år, ganska kraftig, någorlunda väl musklad och i god kondition. Inga extrema exteriöra avvikelser, inga gamla skador eller annat att ta hänsyn till. Riden/tränad regelbundet sedan han var 4år. Vad tror/tycker ni att han kan bära (och hur ofta och hur länge)....?