Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den saken är redan avhandlad några gånger i tråden, läs från början så ser du.Ingen expert i ämnet men det handlar väl inte enbart om religion men även kultur och tradition? Läste att så mycket som 2 av 3 i USA är omskurna och att de icke omskurna är de "konstiga" och annorlunda.
@CillaW Men är du inte alls intresserad av diskussionen om religionsfrihet vs barnens rätt till sin egen kropp? Ett resonemang kring de krockar som kan uppstå och faktiskt uppstår?
Jag har diskuterat det här med många muslimer och särskilt dem som är rätt välutbildade är ju väl införstådda med den problematik som finns.
Okie doke.Jag har haft den här diskussionen i över 20 år.
Tror att de flesta av mina svar redan finns i tråden.
Jag har haft den här diskussionen i över 20 år.
Tror att de flesta av mina svar redan finns i tråden.
@CillaW Men är du inte alls intresserad av diskussionen om religionsfrihet vs barnens rätt till sin egen kropp? Ett resonemang kring de krockar som kan uppstå och faktiskt uppstår?
Jag har diskuterat det här med många muslimer och särskilt dem som är rätt välutbildade är ju väl införstådda med den problematik som finns.
@CillaW
Eftersom dina argument är religiösa antar jag att du accepterar att omskärelse av barn är moraliskt klandervärt ur ett sekulärt perspektiv? Om inte så kan du väl fortfarande argumentera för varför det är okej med omskärelse oavsett motiven för dem?
Jag har bara sett att du upprepat samma sak?
Ja jo men vanligtvis bemöter man ju inte alla inlägg med samma svar liksom. Man förklarar, resonerar, utvecklar.Ja, eftersom det är mina åsikter.
Ja jo men vanligtvis bemöter man ju inte alla inlägg med samma svar liksom. Man förklarar, resonerar, utvecklar.
Varför skulle jag tycka en sak ur ett religiöst perspektiv och något annat ur ett sekulärt?
Många gör det, t.ex känner jag till flera kristna som säger att deras syn på homosexualitet inte vore försvarbar om deras religion inte stämde. Jag trodde att du resonerade så eftersom du skrev att det är svårt att argumentera när det handlar om religion och tro och att religionen var grunden till dina argument. Om du inte resonerar så ser jag som sagt inget hinder för att försvara omskärelse av barn ur ett icke-religiöst perspektiv.
1) Omskärelse av pojkar är grundläggande inom judendomen.
2) Det är ett ofarligt ingrepp som inte skadar barnet, när det utförs på rätt sätt.
Berätta mer! Vad är det i den här tråden som stör dig så mycket att du tar till de här orden?Ja. Jag vet inte hur det är för dig, men själv är jag obeskrivligt trött på kvinnohatande män på kvinnodominerade forum.
Om du - som du starkt antydde - inte tycker annorlunda ur ett sekulärt perspektiv borde du kunna svara på varför det är bra att tillåta omskärelse av barn som inte kan samtycka utan att blanda in religiösa motiv. Att det inte skadar barnet är inte direkt ett bra argument då barnet så småningom kommer kunna samtycka själv och vi vet att det finns vuxna som önskar att de inte blev omskurna som barn.
Jag tror många religiösa människor använder sin religion, inte bara som motiv till varför de gör någonting, utan även som motiv till vad de faktiskt har "rätt" att göra mot andra människor.
Judiska föräldrar fattar beslutet för sin son precis som andra föräldrar fattar beslut för sina barn utifrån vad de anser vara bäst. I Torah står att det ska göras på åttonde dagen.
Det handlar om tro och tillhörighet.
Ingen idé att fortsätta, en del lär inte bli nöjda förrns du gör avbön från din tro o lämnar judendomen alternativt bränns på bål.Nu försöker du spela på din egen planhalva.
Eftersom jag anser att omskärelse är väldigt viktigt för judar, och att ingreppet inte är skadligt för barnet, så är jag för judisk omskärelse och menar att det inte ska förbjudas.
Judiska föräldrar fattar beslutet för sin son precis som andra föräldrar fattar beslut för sina barn utifrån vad de anser vara bäst. I Torah står att det ska göras på åttonde dagen.
Det handlar om tro och tillhörighet.
Jag har sällan varit med om den debattör som spelar så på sin egen planhalva som du.Nu försöker du spela på din egen planhalva.