Hur kan detta vara lagligt?

Ingen expert i ämnet men det handlar väl inte enbart om religion men även kultur och tradition? Läste att så mycket som 2 av 3 i USA är omskurna och att de icke omskurna är de "konstiga" och annorlunda.
 
@CillaW Men är du inte alls intresserad av diskussionen om religionsfrihet vs barnens rätt till sin egen kropp? Ett resonemang kring de krockar som kan uppstå och faktiskt uppstår?

Jag har diskuterat det här med många muslimer och särskilt dem som är rätt välutbildade är ju väl införstådda med den problematik som finns.

Jag har haft den här diskussionen i över 20 år.
Tror att de flesta av mina svar redan finns i tråden.
 
@CillaW Men är du inte alls intresserad av diskussionen om religionsfrihet vs barnens rätt till sin egen kropp? Ett resonemang kring de krockar som kan uppstå och faktiskt uppstår?

Jag har diskuterat det här med många muslimer och särskilt dem som är rätt välutbildade är ju väl införstådda med den problematik som finns.

Och jag har diskuterat med både en jude och några muslimer. Alla hyfsat välutbildade och alla har varit införstådda med problematiken. Jag är förvånad (och skrämd!) av resonemanget som förs av vissa här.
 
@CillaW

Eftersom dina argument är religiösa antar jag att du accepterar att omskärelse av barn är moraliskt klandervärt ur ett sekulärt perspektiv? Om inte så kan du väl fortfarande argumentera för varför det är okej med omskärelse oavsett motiven för dem?
 
@CillaW

Eftersom dina argument är religiösa antar jag att du accepterar att omskärelse av barn är moraliskt klandervärt ur ett sekulärt perspektiv? Om inte så kan du väl fortfarande argumentera för varför det är okej med omskärelse oavsett motiven för dem?

Varför skulle jag tycka en sak ur ett religiöst perspektiv och något annat ur ett sekulärt?
 
Varför skulle jag tycka en sak ur ett religiöst perspektiv och något annat ur ett sekulärt?

Många gör det, t.ex känner jag till flera kristna som säger att deras syn på homosexualitet inte vore försvarbar om deras religion inte stämde. Jag trodde att du resonerade så eftersom du skrev att det är svårt att argumentera när det handlar om religion och tro och att religionen var grunden till dina argument. Om du inte resonerar så ser jag som sagt inget hinder för att försvara omskärelse av barn ur ett icke-religiöst perspektiv.
 
Många gör det, t.ex känner jag till flera kristna som säger att deras syn på homosexualitet inte vore försvarbar om deras religion inte stämde. Jag trodde att du resonerade så eftersom du skrev att det är svårt att argumentera när det handlar om religion och tro och att religionen var grunden till dina argument. Om du inte resonerar så ser jag som sagt inget hinder för att försvara omskärelse av barn ur ett icke-religiöst perspektiv.

1) Omskärelse av pojkar är grundläggande inom judendomen.
2) Det är ett ofarligt ingrepp som inte skadar barnet, när det utförs på rätt sätt.
 
@CillaW Jag orkar inte läsa igenom en 54 sidor lång tråd men vad jag minns så sa du i början att du och någon annan fick vara överens om att vara oense eftersom du inte kan argumentera utan att nämna tro. Eller nåt sånt.

Nu däremot menar du att det är det du diskuterat genomgående i tråden?

Vad jag är intresserad av att diskutera är liksom inte "Är manlig omskärelse en del av två stora religioner?" (öppen dörr) utan snarare hur vi ska hantera alla de situationer där religion och (barns) friheter krockar. Vad ska föräldrarna få bestämma över och var drar vi gränsen? Varför ska föräldrarna religiositet i fallet omskärelse gå före barnets rätt till sin kropp? Vad finns det för argument för det?

Och tycker du, personligen, att prickning av klitoris borde bli lagligt? Om ja, varför? Om nej, varför inte? Om det stod i Koranen eller nån annan helig bok att man ska pricka klitoris, borde det vara lagligt då? Om ja, varför? Om nej, varför inte?
 
1) Omskärelse av pojkar är grundläggande inom judendomen.
2) Det är ett ofarligt ingrepp som inte skadar barnet, när det utförs på rätt sätt.

Om du - som du starkt antydde - inte tycker annorlunda ur ett sekulärt perspektiv borde du kunna svara på varför det är bra att tillåta omskärelse av barn som inte kan samtycka utan att blanda in religiösa motiv. Att det inte skadar barnet är inte direkt ett bra argument då barnet så småningom kommer kunna samtycka själv och vi vet att det finns vuxna som önskar att de inte blev omskurna som barn.

Jag tror många religiösa människor använder sin religion, inte bara som motiv till varför de gör någonting, utan även som motiv till vad de faktiskt har "rätt" att göra mot andra människor.
 
Om du - som du starkt antydde - inte tycker annorlunda ur ett sekulärt perspektiv borde du kunna svara på varför det är bra att tillåta omskärelse av barn som inte kan samtycka utan att blanda in religiösa motiv. Att det inte skadar barnet är inte direkt ett bra argument då barnet så småningom kommer kunna samtycka själv och vi vet att det finns vuxna som önskar att de inte blev omskurna som barn.

Jag tror många religiösa människor använder sin religion, inte bara som motiv till varför de gör någonting, utan även som motiv till vad de faktiskt har "rätt" att göra mot andra människor.

Nu försöker du spela på din egen planhalva.

Eftersom jag anser att omskärelse är väldigt viktigt för judar, och att ingreppet inte är skadligt för barnet, så är jag för judisk omskärelse och menar att det inte ska förbjudas.

Judiska föräldrar fattar beslutet för sin son precis som andra föräldrar fattar beslut för sina barn utifrån vad de anser vara bäst. I Torah står att det ska göras på åttonde dagen.
Det handlar om tro och tillhörighet.
 
Judiska föräldrar fattar beslutet för sin son precis som andra föräldrar fattar beslut för sina barn utifrån vad de anser vara bäst. I Torah står att det ska göras på åttonde dagen.
Det handlar om tro och tillhörighet.

Vad föräldrar anser är bäst för sina barns behöver ju inte överensstämma med vad som är bäst för barnet. När det gäller omskärning är det ju uppenbart att många anser att deras föräldrar fattat ett beslut de inte hade rätt att fatta.
 
Nu försöker du spela på din egen planhalva.

Eftersom jag anser att omskärelse är väldigt viktigt för judar, och att ingreppet inte är skadligt för barnet, så är jag för judisk omskärelse och menar att det inte ska förbjudas.

Judiska föräldrar fattar beslutet för sin son precis som andra föräldrar fattar beslut för sina barn utifrån vad de anser vara bäst. I Torah står att det ska göras på åttonde dagen.
Det handlar om tro och tillhörighet.
Ingen idé att fortsätta, en del lär inte bli nöjda förrns du gör avbön från din tro o lämnar judendomen alternativt bränns på bål.
 
Nu försöker du spela på din egen planhalva.
Jag har sällan varit med om den debattör som spelar så på sin egen planhalva som du.

Alla frågor du får kokar ned till ett ickesvar bestående att
1) omskärelse är viktig för judar, samt
2) rätt utfört skadar det inte barnet.

För att (enligt egen utsago) ha diskuterat den här frågan i över 20 år är det rent ut sagt dåligt att inte kunna prestera bättre.

Ja, det har framkommit att du tycker det är viktigt för judar, och mig veterligen har ingen opponerat sig mot det heller. Vad gäller "skadar inte barnet" är vi inte överens om hur ordet "skadar" ska användas.
Jag anser att barnets funktion i sexualiteten skadas i vuxen ålder, du anser något annat.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp