Hur kan detta vara lagligt?

En annan grej jag undrar över: om det stämmer att 70-80 proc av amerikanska män är omskurna, vet någon om det skett när de var barn eller om det görs frivilligt, när de är vuxna? @hastflicka?
Jag såg ett amerikanskt program en gång, där föräldrarna var oense om deras nyfödde sons omskärelse. Mamman vill inte då hon för det första inte ville att någon skulle skära i hennes barn om det inte var av medicinska skäl, för det andra så tyckte hon att man tar ifrån barnet rätten att själv bestämma.
Pappan ville att pojken skulle omskäras, och hans skäl var att han annars skulle bli retad för att han hade så konstig snopp, då "alla andra" pojkar är omskurna.
Så det är tydligen normen för många amerikaner.

Jag såg ett amerikanskt program en gång, där föräldrarna var oense om deras nyfödde sons omskärelse. Mamman vill inte då hon för det första inte ville att någon skulle skära i hennes barn om det inte var av medicinska skäl, för det andra så tyckte hon att man tar ifrån barnet rätten att själv bestämma.
Pappan ville att pojken skulle omskäras, och hans skäl var att han annars skulle bli retad för att han hade så konstig snopp, då "alla andra" pojkar är omskurna.
Så det är tydligen normen för många amerikaner.
Ja, 79 procent enligt @Elftor s pedia. Undrar om åtta av tio amerikaner alltså t ex har sämre sex än de skulle kunna ha.

Gud vilken låg nivå det är på din argumentation. Du kommer alltid bara in och svepande klagar på folk, istället för att bemöta argument och användare direkt.

Det du skriver ovan är för övrigt det tramsigaste jag sett på länge.
Självklart får du tycka precis vad du vill om mig o mitt sätt att uttrycka mig. Själv börjar jag lacka ur efter drygt 400 inlägg som bara mal runt, där det ideligen kommer in nya skribenter som ställer frågor som redan besvarats x antal gånger i tråden.

Självklart får du tycka precis vad du vill om mig o mitt sätt att uttrycka mig. Själv börjar jag lacka ur efter drygt 400 inlägg som bara mal runt, där det ideligen kommer in nya skribenter som ställer frågor som redan besvarats x antal gånger i tråden.

Varför är omskärelse av barn så viktigt för dig?

Ja själv lyfter du ju verkligen tråden när du slänger in såna inlägg.

Det finns ju också de som säger att sex blir bättre av att vara omskuren. Kanske har två av tio amerikaner sämre sex än de skulle kunna ha? (Det gäller att man omskär rätt gossar!)

Förmodligen hade en andel fått problem med trång förhud om de inte varit omskurna, så åtta av tio är säkerligen en för hög siffra.

De här diskussionerna hamnar oftast i att det handlar om sex.
Det är synd, för det finns så många aspekter av omskärelse. Jag är bara tillräckligt insatt i den judiska formen, men eftersom det handlar om tro blir det aldrig en balanserad debatt. Ovanligt lite antisemitism denna gång, i alla fall hittills.

Föräldrar fattar många beslut för sina barn utifrån vad de anser vara bäst. Jag och mina barns far fattade bl a beslutet att vår son skulle omskäras. På ett personligt plan kan jag meddela att han är stolt över att vara jude och omskuren. Nej, han är inte hjärntvättad.
På ett mer allmänt plan är det viktigt för oss judar eftersom det är fundamentalt för vårt folk och det skadar inte barnet när det utförs på ett bra sätt.
Alla andra sätt bör förstås vara otillåtna.

De här diskussionerna hamnar oftast i att det handlar om sex.

Jag tror det kan bero på att det är könsorgan, som omskärs.

Det är synd, för det finns så många aspekter av omskärelse. Jag är bara tillräckligt insatt i den judiska formen, men eftersom det handlar om tro blir det aldrig en balanserad debatt. Ovanligt lite antisemitism denna gång, i alla fall hittills.

Föräldrar fattar många beslut för sina barn utifrån vad de anser vara bäst. Jag och mina barns far fattade bl a beslutet att vår son skulle omskäras. På ett personligt plan kan jag meddela att han är stolt över att vara jude och omskuren. Nej, han är inte hjärntvättad.
På ett mer allmänt plan är det viktigt för oss judar eftersom det är fundamentalt för vårt folk och det skadar inte barnet när det utförs på ett bra sätt.
Alla andra sätt bör förstås vara otillåtna.

Det känns som om sex oftast framförs som argument av de som vill försvara omskärelse antingen för att de faktiskt tycker att det ger bättre sex, av sympati med religiösa eller rent normbevarande (inte i Sverige, men i t.ex. amerikanska diskussioner). Jag har svårt att se att det är ett argument troende skulle framföra, att deras spädbarn får ett framtida bättre sexliv. Det blir mer ett kompletterande argument.

Men: Effekterna på sexlivet är förstås viktiga. Särskilt om det finns en risk för försämrat sexliv, vilket jag som innehavare av 1st penis bedömer att det gör.

De religiösa argumenten för omskärelse är förstås starkare än eventuellt sexförbättrande effekter, eftersom det handlar om tro på ett större syfte.

Vad gäller grupptillhörighet är det förstås sånt som, rent praktiskt, kan göra omskärelse till det "snällare" alternativet och kanske till och med kan tippa skalan så mycket att det är rimligt att det är lagligt, men för mig framstår det som ett ganska tråkigt krav för tillhörande.

Nu hör det ju inte till mina argument, men trots att jag inte personligen är penisinnehavare så har jag träffat ganska många sådana, med eller utan förhud och med olika mycket förhud alltifrån burkamodell till en kort polokrage.

Min slutsats är att det inte verkar spela någon som helst roll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka