Hur kan detta vara lagligt?

Jag är inte tillräckligt insatt i frågan för att kunna ta ett sådant ställningstagande

Då tycker jag att du ska läsa på lite mer så att du kan bidra med något intressant.

dessutom är det stor skillnad på omskärelse/stympning av gosse o flickebarn.

Okej, då formulerar jag om frågan:
"Är du emot omskärelse av små pojkar?"

Och om det (tyvärr helt hypotetiskt) bara gällde kåpan över klitoris, skulle du då vara för eller emot omskärelse av små flickor?

Jag inser att jag jag antagligen bott under en sten eller nåt, när jag läser denna artikeln http://www.gp.se/nyheter/göteborg/spädbarn-skadad-vid-omskärelse-1.3440418 O_o
Hur kan det vara lagligt att ta bort en del av kroppen på ett barn? I Sverige? Om det nu inte är medicinskt befogat då vill säga, eller kan det alltid vara det?
Är det helt enkelt inte en så big deal som jag tänker, utan det är lite snipp snipp så är det klart? (inte för att det hjälper mig att förstå syftet..)
Upplys mig :o

På en pojke utförs det när dom är några veckor gamla och med bedövning. Blir dessutom sexigt och fräscht när dom är vuxna, skulle absolut kunna tänka mig det om jag får en son.

Men på en kvinna är det heeeeelt förkastligt och handlar enbart om förtryck och att kvinnan är till för att behaga mannen och föda barn. I stora delar av Afrika tror man att kvinnans klitoris kan skada mannens penis.. :wtf::rage::banghead:

De här diskussionerna hamnar oftast i att det handlar om sex.
Det är synd, för det finns så många aspekter av omskärelse. Jag är bara tillräckligt insatt i den judiska formen, men eftersom det handlar om tro blir det aldrig en balanserad debatt. Ovanligt lite antisemitism denna gång, i alla fall hittills.

Föräldrar fattar många beslut för sina barn utifrån vad de anser vara bäst. Jag och mina barns far fattade bl a beslutet att vår son skulle omskäras. På ett personligt plan kan jag meddela att han är stolt över att vara jude och omskuren. Nej, han är inte hjärntvättad.
På ett mer allmänt plan är det viktigt för oss judar eftersom det är fundamentalt för vårt folk och det skadar inte barnet när det utförs på ett bra sätt.
Alla andra sätt bör förstås vara otillåtna.

Samtidigt är det ju rimligt att man har en lagstiftning kring omskärelse av pojkar, liksom man ju har det kring en massa saker när det gäller vad föräldrar och andra får, inte får och måste göra med barn.

Lagstiftningen blir ju tvungen att förhålla sig till religion och religiösa blir tvungna att förhålla sig till en sekulär lag. Och vi vet ju allihop medan vi försöker göra det, att det verkligen är som två olika sorters verkligheter att sammanfoga.

På en pojke utförs det när dom är några veckor gamla och med bedövning. Blir dessutom sexigt och fräscht när dom är vuxna, skulle absolut kunna tänka mig det om jag får en son.

Men på en kvinna är det heeeeelt förkastligt och handlar enbart om förtryck och att kvinnan är till för att behaga mannen och föda barn. I stora delar av Afrika tror man att kvinnans klitoris kan skada mannens penis.. :wtf::rage::banghead:
Alltså, jag är ledsen, men för mig framstår det helt perverst att man skulle omskära sitt barn för att man som förälder tycker det är sexigt?

Jag har stor förståelse för när man gör det in judendomen och islam. Även om jag i sak är emot det.

Jag kan svara.
"Är du emot omskärelse av små pojkar?"
Nej det är jag inte.
Motivering:
Det har utförts så mycket och så utbrett att man säkert kan säga att det inte orsakar några direkta men.
Hade det medfört en massa problem så hade man vetat det nu.
Och om det (tyvärr helt hypotetiskt) bara gällde kåpan över klitoris, skulle du då vara för eller emot omskärelse av små flickor?
Emot.
Motivering:
Det finns ingen statistik på hur ingreppet påverkar och inga motiv till varför det skulle utföras.
Ingreppet är helt enkelt inte tillräckligt beprövat eller kulturellt befäst för att kunna motiveras.

Det är olika när det görs, och hur.
Judiska pojkar omskärs på åttonde dagen, förutsatt att de är helt friska.

Men bara för att omskärelse är en gammal tradition betyder det inte att det är rätt. Många gamla traditioner har fått korrigeras med dagens människorätt alt. djurskydd.
Ja det där är ett så vanligt, och dåligt!, argument för massa skit i världen.

Alltså, jag är ledsen, men för mig framstår det helt perverst att man skulle omskära sitt barn för att man som förälder tycker det är sexigt?
Amerikaner som omskär sina söner är rädda för att de annars skulle få ett dåligt sexliv som vuxna.
Jag kan väl kanske inte se vad som är perverst i det.
Dock skulle jag aldrig få för mig att omskära mina söner så de är intakta.

Jodå, men övergrepp på småbarn slår det mesta. För ja, hade det inte skett i religionens namn så hade det varit solklart övergrepp.
Men jag menade just mossiga åsikter, som du skrev. De mossigaste åsikterna dyker helt klart upp i jämställdhetstrådarna, tycker jag mig se.

Amerikaner som omskär sina söner är rädda för att de annars skulle få ett dåligt sexliv som vuxna.
Jag kan väl kanske inte se vad som är perverst i det.
Dock skulle jag aldrig få för mig att omskära mina söner så de är intakta.
Men alltså, är man rädd för sina barns sexliva så kan man lika gärna börja ge "underlivsdeo" till både flickor och pojkar när de börjar komma upp i puberteten.
Eller rakhyvel som är till för könshår. Och benen på flickor och ryggen för pojkar?

Att göra det för att det är något föräldrarna tycker är önskvärt när de vill ligga, känns extremt bakåtsträvande. Och lite perverst. ;)

Om man som amerikan inser att man har dåligt sexliv för att man inte är omskuren, så är det väl bara att omskära sig i myndig ålder?

Jodå, men övergrepp på småbarn slår det mesta. För ja, hade det inte skett i religionens namn så hade det varit solklart övergrepp.
halv knapp
Det är just det som gör det komplext. Tycker att man har fullrätt att utöva sin religion. Som förälder vill man sitt barns bästa.
Jag anser dessutom att även om jag tycker att Sverige och västerländsk kultur är himla bra på alla sätt och vis, så är jag färgad av att jag är uppvuxen här. Finns inget annat sätt för mig att leva.
Men jag har ju faktiskt inte "rätt" bara för att jag är västerlänning. Finns ju många andra kulturer som man kan leva i och ha det bra.

Kom lite från ämnet. ;)

Vad jag vill säga är att det nog kan vara svårt att förstå övertygelsen man har som religös. När det handlar om att ingå i ett förbund med Gud genom att ta bort en liten bit hud.
Men det är väl nånstans jag har en förhoppning av att så småningom kan man mötas på mitten. Men det är ju extremt svårt att göra det utan att avstå för en hel del fundamentala åsikter och värderingar från den egna kulturen.

halv knapp
Det är just det som gör det komplext. Tycker att man har fullrätt att utöva sin religion. Som förälder vill man sitt barns bästa.
Jag anser dessutom att även om jag tycker att Sverige och västerländsk kultur är himla bra på alla sätt och vis, så är jag färgad av att jag är uppvuxen här. Finns inget annat sätt för mig att leva.
Men jag har ju faktiskt inte "rätt" bara för att jag är västerlänning. Finns ju många andra kulturer som man kan leva i och ha det bra.

Kom lite från ämnet. ;)

Vad jag vill säga är att det nog kan vara svårt att förstå övertygelsen man har som religös. När det handlar om att ingå i ett förbund med Gud genom att ta bort en liten bit hud.
Men det är väl nånstans jag har en förhoppning av att så småningom kan man mötas på mitten. Men det är ju extremt svårt att göra det utan att avstå för en hel del fundamentala åsikter och värderingar från den egna kulturen.

Tycker också man ska ha full rätt att utöva sin religion, så länge det inte skadar någon. Och i denna fråga tycker jag barns rätt går före helt enkelt. Man borde inte få utöva religion till vilket pris som helst.

halv knapp

Kom lite från ämnet. ;)

Tack för ett nyanserat inlägg!
Jag har försökt i över 25 år, och jag hade kunnat skriva hela den här diskussionen själv :)
Men det är liiiiiite bättre nu än då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka