Vore grymt! Sätt henne vid ipaden så hinner duOm ingen annan hinner före kan jag leta i förarbetena när ongen ger mig en chans.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vore grymt! Sätt henne vid ipaden så hinner duOm ingen annan hinner före kan jag leta i förarbetena när ongen ger mig en chans.
Vore grymt! Sätt henne vid ipaden så hinner du
Ungefär där är jag också.Är det någon som hittat något läsvärt om vad som föregick lagen? Alltså tankarna bakom regelverket, själva lagen kan jag läsa själv. Men att jag inte vet hur lagstiftaren resonerade är det som gör att jag inte kan ha någon bestämd åsikt om omskärelse.
Jag lutar åt att jag tycker att all kirurgi ska vara medicinskt motiverad, alltså ungefär samma tanke som jag har kring rena skönhetsoperationer. Men det som ställer till det för mig är att det är tillåtet enligt lag, och reglerat. Lagar stiftas inte ut ur det blå och lagstiftaren vet bättre än jag. Därför skulle det vara intressant med vederhäftig läsning om hur de tänkte, då kanske jag kan bestämma mig för vad jag tycker.
Du menar ONGEN.Om ingen annan hinner före kan jag leta i förarbetena när ongen ger mig en chans.
Du menar ONGEN.
Håller med, att såväl manlig som kvinnlig könsstympning på barn skall vara förbjudet enligt lag tycker jag är en självklarhet.Begriper jag inte heller. Självklart skall det vara förbjudet i ett modernt samhälle. Allt annat är sinnessjukt.
@Tassetass Briljant, exakt det jag ville veta. Nu har jag lite att fundera på.
Vad som framstår som en motsättning är nog att de ser omskärelse som ett uttryck för religion, eftersom de säger att man inte kan inskränka religionsfriheten - samtidigt som man inskränker barnets religionsfrihet genom att utsätta det för ett uttryck för religion.
Det verkar som om inte barnkonventionen heller nämner det? Har dock bara snabbgooglat.En annan motsättning är den mellan barnets rätt till liv, hälsa, fysisk integritet osv som finns i spridda lagar och andra instrument och föräldrarnas religionsfrihet. Att det senare trumfar det mesta förvånar mig inte, barn har en rätt svag ställning i det svenska rättssamhället (även om det så sakteliga, på vissa områden, blir bättre).
Kan för övrigt tillägga att i utredningen om att göra barnkonventionen till lag nämns inte omskärelse av pojkar överhuvudtaget...
Det verkar som om inte barnkonventionen heller nämner det? Har dock bara snabbgooglat.
Ja, det var det jag gjorde. Så jag såg att det finns en livlig debatt och drog sv det slutsatsen att barnkonventionen inte nämner det. Såg t ex en ledamot citeras på att det inte gör det, men vet inte om det hänt något sedan dess.Finns kanske inte så mycket om det på svenska, men jag vet att det diskuterats en hel del internationellt så testa att söka på engelska.
In 2005, about 56 percent of male newborns were circumcised prior to release from the hospital according to statistics from the Agency for Healthcare Research and Quality.[22]
Tack, jätteintressant!Hittade inget exakt svar, men:
https://en.wikipedia.org/wiki/Prevalence_of_circumcision#United_States
In 2007, WHO/UNAIDS recommended male circumcision as an HIV-
preventive
measure based on three sub-Saharan African randomised clinical
trials (RCTs) into female-to-male sexual transmission. A related RCT
investigated male-to-female transmission. However, the trials were compro-
mised by inadequate equipoise; selection bias; inadequate blinding; problem-
atic randomisation; trials stopped early with exaggerated treatment effects;
and not investigating non-sexual transmission. Several questions remain
unanswered. Why were the trials carried out in countries where more intact
men were HIV-positive than in those where more circumcised men were
HIV-positive? Why were men sampled from specific ethnic subgroups? Why
were so many participants lost to follow-up? Why did men in the male
circumcision groups receive additional counselling on safe sex practices?
While the absolute reduction in HIV transmission associated with male
circumcision across the three female-to-male trials was only about 1.3%,
relative reduction was reported as 60%, but, after correction for lead-time
bias, averaged 49%. In the Kenyan trial, male circumcision appears to have
been associated with four new incident infections. In the Ugandan male-to-
female trial, there appears to have been a 61% relative increase in HIV
infection among female partners of HIV-positive circumcised men. Since male
circumcision diverts resources from known preventive measures and
increases risk-taking behaviours, any long-term benefit in reducing HIV
transmission remains uncertain
Rabiata motståndare till manlig omskärelse av små pojkar verkar använda samma argument som rabiata antivaccare.
Gud vilken låg nivå det är på din argumentation. Du kommer alltid bara in och svepande klagar på folk, istället för att bemöta argument och användare direkt.Rabiata motståndare till manlig omskärelse av små pojkar verkar använda samma argument som rabiata antivaccare.