Hur kan detta vara lagligt?

Jag anser att judisk omskärelse är ok eftersom det inte skadar barnet.
Om det är ett särskilt fack du vill placera mig i, så skriv det i stället. De som praktiserar andra religioner får svara för dem.

Det här förstår inte jag. Hur menar du nu?

Alltså, när man tänker på saken. Är det inte lite fascinerande ändå att den där så patriarkala guden kräver att en liten bit av det allra heligaste på pojkar skärs bort!?

Ungefär som om vi skulle tatuera en blågul flagga på spädbarn för att göra dem till en del av svenska folket? Sedan är det ungens eget val om hen vill tro på jantelagen eller äta surströmming senare i livet.

Är Jante (f ö norskt ursprung) och surströmming en religion?

Alltså, när man tänker på saken. Är det inte lite fascinerande ändå att den där så patriarkala guden kräver att en liten bit av det allra heligaste på pojkar skärs bort!?

Det vore intressant om man kunde få veta vad den riktiga anledningen var, och hur det kom att tillskrivas en gud.

Det mest troliga är väl att den riktiga anledningen är gud. Socialt existerar ju gud (i flera versioner och i olika antal). Gud är ett slags socialt faktum (eller hur man ska uttrycka det) oavsett hur det förhåller sig med hens ontologiska status för övrigt.

Tack, du uttrycker det bättre än jag kan.

Det mest troliga är väl att den riktiga anledningen är gud. Socialt existerar ju gud (i flera versioner och i olika antal). Gud är ett slags socialt faktum (eller hur man ska uttrycka det) oavsett hur det förhåller sig med hens ontologiska status för övrigt.

Ja, tro är förmodligen en viktig del av anledningen, men vad var drivkraften bakom att tillskriva gud omskärelseintresse? Jag antar att fenomenet kan vara äldre än t.o.m. gamla testamentets gud. Kan praktiska fördelar ha funnits? Hur kom man på idén från första början?

(Inte för att det borde påverka lagligheten idag, det är bara ett intressant sidospår).

Det är knappast samma sak och det är jag säker på att du vet.
Hint: Torah.

Då fattar du min poäng. Bortse från religion och det verkar helt absurt att skära i/tatuera/brännmärka/whatever små barn (eller vem som helst utan frivilligt medgivande). Det är en grundläggande mänsklig rättighet att inte bli utsatt för sådant. Att anse att religion skulle stå över det framstår för mig som ännu mer absurt.

Ja, tro är förmodligen en viktig del av anledningen, men vad var drivkraften bakom att tillskriva gud omskärelseintresse? Jag antar att fenomenet kan vara äldre än t.o.m. gamla testamentets gud. Kan praktiska fördelar ha funnits? Hur kom man på idén från första början?

(Inte för att det borde påverka lagligheten idag, det är bara ett intressant sidospår).
Det finns ju lite olika teoribildning kring i det här fallet reglerna i Mosebok respektive Torahn.

Själv är jag mycket långt ifrån expert, men jag tror att det är en central del av poängen med de där reglerna (flertalet eller kanske alla av dem) är att de inte har någon konkret "praktisk" bakgrund. Den gud som existerar i social mening (oavsett ontologisk status för övrigt) vill helt enkelt att det ska finnas regler som gör att det blir tydligt vilka som hör till hens folk och vilka som inte gör det.

Till exempel genom regler för kukmodifiering, klädsel och matvanor. Det gör det till exempel möjligt för de troende att känna igen varandra, det gör det möjligt för de som inte tror att känna igen de som tror. Det skapar en närvaro av gud i vardagen att ha regler att följa.

Det kan skapa en kostnad att följa reglerna, som kan upplevas betydelsefull att bekosta för de troende. (Och som andra kan vara arga på, tex det prästerliga celibatet inom katolska kyrkan.) Kostnaden visar att tillhörigheten till gud, till guds folk, är värd att anstränga sig lite för (tex genom fasta vid ramadan, eller genom att tacka nej till den obligatoriska smörgåsen med ost och skinka),

(Gör en snabb comeback i tråden. I början av tråden fick jag kritik för att jag påstod att omskärelse av småpojkar var under kritik till och från. Nu har jag haft lite tid att googla och det finns hur mycket som helst. Jag väljer bara några som finns på första sidan. Tror jag har bara fått med länkar från vad som kan antas vara seriösa sidor, med viss reservation då jag inte haft tid att hårdgranskar något)

Finns ju tydligen allternativ (från RFSU):

Som alternativ ceremoni till Brit Milah – det rituella kirurgiska avlägsnandet av förhuden – nämns numera Brit Shalom. Det är en namngivningsceremoni för nyfödda judiska pojkar som innebär att man inte skär. Alla judar, oavsett inriktning, kan välja detta alternativ. Ceremo- nin kan ledas av en rabbin (judisk präst) och liknar den namngivningsceremoni som hålls för flickor.

Ceremonin kallas också för Alternative Brit, Brit b’li Milah (förbund utan att skära) och Brit Chayim (livsförbund).

Läs mer på webbplatserna www.circumstitions.com/Jewish-shalom.html och www.jewsagainst- circumcision.org.

Mer: http://www.kyrkanstidning.se/debatt/kritik-av-omskarelse-levande-inom-judendomen

Här står lite om historien bakom omskärelse:
http://fof.se/tidning/2010/8/det-handlar-om-barnmisshandel

Mer debatt:
http://www.sls.se/Aktuellt/Debatt/Debatt-om-omskarelse/

Finns som sagt hur mycket som helst att läsa och jag hade kunnat länka hur mycket som helst.

Summan sumarum är att det inte är något ofarligt smärtlöst ingrepp. Som vanligt är tradition och religion de största problemskaparna. Finns ingen anledning att skära bort kroppsdelar på små barn. Låt dom bli vuxna först så dom själva kan fatta det beslutet. Dessutom borde ett sådant beslut väga tyngre i vuxen ålder då det (förhoppningsvis) görs efter stor eftertanke.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka