Jag anser att judisk omskärelse är ok eftersom det inte skadar barnet.
Om det är ett särskilt fack du vill placera mig i, så skriv det i stället. De som praktiserar andra religioner får svara för dem.
Det här förstår inte jag. Hur menar du nu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag anser att judisk omskärelse är ok eftersom det inte skadar barnet.
Om det är ett särskilt fack du vill placera mig i, så skriv det i stället. De som praktiserar andra religioner får svara för dem.
Ja, jag är informerad om det. Faktum är att en överväldigande majoritet av de kukar jag har haft i min omedelbara närhet utan kläder på, har varit av den typ där en där delen är bortskuren.Alltså, killarna får en kukdel bortskuren.
Ungefär som om vi skulle tatuera en blågul flagga på spädbarn för att göra dem till en del av svenska folket? Sedan är det ungens eget val om hen vill tro på jantelagen eller äta surströmming senare i livet.
Ja, jag är informerad om det. Faktum är att en överväldigande majoritet av de kukar jag har haft i min omedelbara närhet utan kläder på, har varit av den typ där en där delen är bortskuren.
Efter var HELA kuken avskuren, fattaruväl!Före eller efter?
Alltså, när man tänker på saken. Är det inte lite fascinerande ändå att den där så patriarkala guden kräver att en liten bit av det allra heligaste på pojkar skärs bort!?
Är Jante (f ö norskt ursprung) och surströmming en religion?
Efter var HELA kuken avskuren, fattaruväl!
I vissa områden/kretsar kan det nog nästan räknas som det... Men nu var väl att göra barnet del av folket som var viktigt, inte det religiösa.
Det mest troliga är väl att den riktiga anledningen är gud. Socialt existerar ju gud (i flera versioner och i olika antal). Gud är ett slags socialt faktum (eller hur man ska uttrycka det) oavsett hur det förhåller sig med hens ontologiska status för övrigt.Det vore intressant om man kunde få veta vad den riktiga anledningen var, och hur det kom att tillskrivas en gud.
Det mest troliga är väl att den riktiga anledningen är gud. Socialt existerar ju gud (i flera versioner och i olika antal). Gud är ett slags socialt faktum (eller hur man ska uttrycka det) oavsett hur det förhåller sig med hens ontologiska status för övrigt.
Tack själv. Den personliga distansen underlättar ju ofta sådant.Tack, du uttrycker det bättre än jag kan.
Är Jante (f ö norskt ursprung) och surströmming en religion?
Det mest troliga är väl att den riktiga anledningen är gud. Socialt existerar ju gud (i flera versioner och i olika antal). Gud är ett slags socialt faktum (eller hur man ska uttrycka det) oavsett hur det förhåller sig med hens ontologiska status för övrigt.
Det är knappast samma sak och det är jag säker på att du vet.
Hint: Torah.
Det finns ju lite olika teoribildning kring i det här fallet reglerna i Mosebok respektive Torahn.Ja, tro är förmodligen en viktig del av anledningen, men vad var drivkraften bakom att tillskriva gud omskärelseintresse? Jag antar att fenomenet kan vara äldre än t.o.m. gamla testamentets gud. Kan praktiska fördelar ha funnits? Hur kom man på idén från första början?
(Inte för att det borde påverka lagligheten idag, det är bara ett intressant sidospår).
Kastrationsångest associerar även jag till.Jag blir lite fascinerad över den kastrationsångest som kommer fram.
För mig är det en flärp, typ lika viktig som ett födelsemärke. Kanske för att det inte är min flärp, men jag har aldrig varit upprörd över just den. Eller bristen på den.