Hur kan detta vara lagligt?

+ KL
Nu minns jag inte alla turer i debatten inför att lagen tillåter manlig omskärelse, ej heller har jag läst förarbetena.Själv bryr jag mig inte ett piss o religioner men jag får en fadd o unken smak i munnen när man singlar ut judendomen på det sätt som görs i tråden.

Ja, jag vet att @Elftor ´s fråga som jag citerar här var riktad till @CillaW , därav mitt KL eftersom jag tycker mig se antisemitism lite här o var i tråden.

Men du milde tid. Jag frågade CillaW eftersom hon tog up brit mila, och har kunskap nog att kunna diskutera saken.

För övrigt tycker jag själv att omskärelsen i sig är ett större övergrepp än det ålderdomliga (och förhoppningvis i stort sätt förlegade) sättet att suga bort blodet (bortsett från faran med smitta).

För att behålla perspektivet så är naturligtvis kvinnlig könsstympning långt. långt värre än manlig könsstympning av formen omskärelse, och att bekämpa det är förstås mycket viktigare.

Men omskärelse av pojkbarn är, av religiösa skäl, lagligt i Sverige utan medicinsk motivation. Det borde gå att diskutera.

Jag instämmer i @vallhund s definition ovanför.
Att "avlägsna levande och frisk vävnad" borde då även innefatta att vara blodgivare? Att donera en njure? Blir man då stympad enligt din definition?

Manlig omskärelse är fundamentalt för judendomen. Jag begär inte att du ska begripa det.

Det är 18års gräns för att donera organ i Sverige (finns undantag dock, men generellt). Man får också bara donera sådant som återbildas eller finns i dubbel uppsättning (där man klarar sig fint med den ena). Det är ju inte i närheten av att bebisar omskärs.

Där får vi nog enas om att vara oense för jag anser som sagt att det är oacceptabelt av icke-medicinska skäl.

Men av nyfikenhet, finns det några strömningar inom judendomen som ser problematiken med omskärelse och är för en reformation i frågan?

Vad finns det för problematik med judisk omskärelse?

Det kan ju inte jämföras med kvinnlig könsstympning eller liknande plågsamma tortyr-betonade övergrepp.

Att det är ett icke medicinskt motiverat ingrepp på en bebis som inte kan samtycka. Som dessutom är oåterkalleligt.

Förutom religiös/kulturell kontext så är det rent praktiskt inga nackdelar. Lätt att hålla rent och sen finns det ju andra barnförbjudna fördelar så att ehmmm :angel: ;)

Det kan ju inte jämföras med kvinnlig könsstympning eller liknande plågsamma tortyr-betonade övergrepp.

Men snälla, läs niphredils inlägg eftersom du tycks ha missat det och inte heller ha kunskapen sen tidigare:

Du verkar inte ens ha kunskap att diskutera det du faktiskt väljer att diskutera.

Till alla i tråden som drar in kvinnlig könsstympning och drar paralleller och vill göra nån form av jämförelse: Läs på! Det finns fyra olika typer av kvinnlig könsstympning och det behöver inte alls vara så att man skär bort klitoris. Det heter på engelska FGM/C vilket står för female genital mutilation/cutting eftersom man inkluderar ALLA icke-medicinska ingrepp.

Från WHO:
  • Type 4: This includes all other harmful procedures to the female genitalia for non-medical purposes, e.g. pricking, piercing, incising, scraping and cauterizing the genital area.
För egen del så har jag tidigare haft noll problem, ideologiskt, med omskärelse men har ändrat mig helt. Jag hade funnit det helt oacceptabelt om det gällde flickor, och därför är det inte mer än rätt att det är fel även när det gäller pojkar. För mig är det obegripligt att man kan tycka att det är okej att utsätta pojkar för ett icke-medicinskt ingrepp baserat på sin egen tro men samtidigt vara helt och hållet emot kvinnlig könsstympning. Då borde man rimligtvis säga att man är emot "vissa typer/former av kvinnlig könsstympning men inte alla".

Men att omskära bebisar är ju just att pracka på någon (ett litet barn!) sin tro. Och det verkar du tycka är helt okej.

Nej.
En judisk omskärelse prackar inte på någon en tro. Det gör pojken till en del av det judiska folket, enligt förbundet med Gud. Sedan är det pojkens eget val om han vill tillämpa någon religion.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka