Ja, det måste ju verkligen vara Mansplaining DeLuxe!
Hur kan han ens tro att han vet bättre än 100 kvinnor hur det känns i en kuk?
Jag tänkte nog mest att här har du chansen att bli dubbad till flärpens förkämpe och allvetande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det måste ju verkligen vara Mansplaining DeLuxe!
Hur kan han ens tro att han vet bättre än 100 kvinnor hur det känns i en kuk?
Jag tänkte nog mest att här har du chansen att bli dubbad till flärpens förkämpe och allvetande.
Vad synd. Jag hade sett fram emot att få reda på vad jag missförstått.Jag tänkte nog mest att här har du chansen att bli dubbad till flärpens förkämpe och allvetande.
+ KL
Nu minns jag inte alla turer i debatten inför att lagen tillåter manlig omskärelse, ej heller har jag läst förarbetena.Själv bryr jag mig inte ett piss o religioner men jag får en fadd o unken smak i munnen när man singlar ut judendomen på det sätt som görs i tråden.
Ja, jag vet att @Elftor ´s fråga som jag citerar här var riktad till @CillaW , därav mitt KL eftersom jag tycker mig se antisemitism lite här o var i tråden.
Riddaren av Preputium?
Jag instämmer i @vallhund s definition ovanför.
Att "avlägsna levande och frisk vävnad" borde då även innefatta att vara blodgivare? Att donera en njure? Blir man då stympad enligt din definition?
Manlig omskärelse är fundamentalt för judendomen. Jag begär inte att du ska begripa det.
Där får vi nog enas om att vara oense för jag anser som sagt att det är oacceptabelt av icke-medicinska skäl.
Men av nyfikenhet, finns det några strömningar inom judendomen som ser problematiken med omskärelse och är för en reformation i frågan?
Vad finns det för problematik med judisk omskärelse?
Att det är ett icke medicinskt motiverat ingrepp på en bebis som inte kan samtycka. Som dessutom är oåterkalleligt.
Förutom religiös/kulturell kontext så är det rent praktiskt inga nackdelar. Lätt att hålla rent och sen finns det ju andra barnförbjudna fördelar så att ehmmm
Inga nackdelar? Tala om det för alla omskurna som upplever just nackdelar.
Sen är det förstås helt okej om man väljer själv, men varför är det okej på bebisar?!
Nackdelar efter brit mila?
Tror vi måste diskutera samma sak annars blir det snurrigt.
Jag prackar inte på någon min tro och har aldrig gjort. Däremot kan jag inte låtsas leva som om jag var ateist.
Det kan ju inte jämföras med kvinnlig könsstympning eller liknande plågsamma tortyr-betonade övergrepp.
Du verkar inte ens ha kunskap att diskutera det du faktiskt väljer att diskutera.
Till alla i tråden som drar in kvinnlig könsstympning och drar paralleller och vill göra nån form av jämförelse: Läs på! Det finns fyra olika typer av kvinnlig könsstympning och det behöver inte alls vara så att man skär bort klitoris. Det heter på engelska FGM/C vilket står för female genital mutilation/cutting eftersom man inkluderar ALLA icke-medicinska ingrepp.
Från WHO:
För egen del så har jag tidigare haft noll problem, ideologiskt, med omskärelse men har ändrat mig helt. Jag hade funnit det helt oacceptabelt om det gällde flickor, och därför är det inte mer än rätt att det är fel även när det gäller pojkar. För mig är det obegripligt att man kan tycka att det är okej att utsätta pojkar för ett icke-medicinskt ingrepp baserat på sin egen tro men samtidigt vara helt och hållet emot kvinnlig könsstympning. Då borde man rimligtvis säga att man är emot "vissa typer/former av kvinnlig könsstympning men inte alla".
- Type 4: This includes all other harmful procedures to the female genitalia for non-medical purposes, e.g. pricking, piercing, incising, scraping and cauterizing the genital area.
Förutom religiös/kulturell kontext så är det rent praktiskt inga nackdelar.
Men att omskära bebisar är ju just att pracka på någon (ett litet barn!) sin tro. Och det verkar du tycka är helt okej.
Vad finns det för problematik med judisk omskärelse?
.
Nej.
En judisk omskärelse prackar inte på någon en tro. Det gör pojken till en del av det judiska folket, enligt förbundet med Gud. Sedan är det pojkens eget val om han vill tillämpa någon religion.