Hur kan detta vara lagligt?

+ KL
Nu minns jag inte alla turer i debatten inför att lagen tillåter manlig omskärelse, ej heller har jag läst förarbetena.Själv bryr jag mig inte ett piss o religioner men jag får en fadd o unken smak i munnen när man singlar ut judendomen på det sätt som görs i tråden.

Ja, jag vet att @Elftor ´s fråga som jag citerar här var riktad till @CillaW , därav mitt KL eftersom jag tycker mig se antisemitism lite här o var i tråden.

Det brukar ju bli det. Tyvärr är jag ganska van.

Menar inte att man ska gömma religionen, bara inte pracka på den. Jag döper el konfirmerar inte mina barn men vill de själva söka sig till religion när de blir äldre är de välkomna.

Jag har varken lust eller möjlighet att dölja att jag är judinna, men jag har aldrig "prackat på" min tro på mina barn.
Vi firar de judiska helgerna, jag berättar hur jag ser på livet, universum och allting. Det vart gjort dem till öppna, accepterande och kloka unga vuxna som är stolta över sitt ursprung.

När en pojke blir omskuren blir han en del av det judiska folket, sedan står det honom fritt att tillämpa eller inte tillämpa precis vilken religion sin helst.

Jag har varken lust eller möjlighet att dölja att jag är judinna, men jag har aldrig "prackat på" min tro på mina barn.
Vi firar de judiska helgerna, jag berättar hur jag ser på livet, universum och allting. Det vart gjort dem till öppna, accepterande och kloka unga vuxna som är stolta över sitt ursprung.

När en pojke blir omskuren blir han en del av det judiska folket, sedan står det honom fritt att tillämpa eller inte tillämpa precis vilken religion sin helst.

Mina barn är också öppna och accepterande eftersom vi har lärt de hur vi tycker att människor som lever tillsammans på en planet bör bete sig. Just i det fallet behöver man inte religion. Jag har fortfarande full förståelse för att religion innebär stöd för människor som har det svårt och att många behöver en tro. För mig kommer dock individens egna val i första hand.

Så när det gäller att pracka på sin religion (dåligt ordval av mig, jag ber om ursäkt för det) får vi helt enkelt vara överens om att vara oense.

Mina barn är också öppna och accepterande eftersom vi har lärt de hur vi tycker att människor som lever tillsammans på en planet bör bete sig. Just i det fallet behöver man inte religion. Jag har fortfarande full förståelse för att religion innebär stöd för människor som har det svårt och att många behöver en tro. För mig kommer dock individens egna val i första hand.

Så när det gäller att pracka på sin religion (dåligt ordval av mig, jag ber om ursäkt för det) får vi helt enkelt vara överens om att vara oense.
Men fy så nedlåtande!

@vallhund Om du ser antisemitiska inlägg här förutsätter jag att du genast rapporterat dem.

Att det blev fokus på judendom tror jag är för att @CillaW snabbt korrigerade svar (som rörde omskärelse generellt) med att det inte är så inom judendomen, skrev att hon vet mer om judisk omskärelse än nån annan samt skrev mest om just judisk omskärelse.

Jag tror inte att nån i tråden som är emot omskärelse anser muslimsk omskärelse vara acceptabel. Jag gör det verkligen inte. Mina skäl till att vara emot omskärelse har noll och intet mer antisemitism att göra.

+ KL
Nu minns jag inte alla turer i debatten inför att lagen tillåter manlig omskärelse, ej heller har jag läst förarbetena.Själv bryr jag mig inte ett piss o religioner men jag får en fadd o unken smak i munnen när man singlar ut judendomen på det sätt som görs i tråden.

Ja, jag vet att @Elftor ´s fråga som jag citerar här var riktad till @CillaW , därav mitt KL eftersom jag tycker mig se antisemitism lite här o var i tråden.

:bow::bow::bow:

På särskiljningen, that is.

Menar inte att man ska gömma religionen, bara inte pracka på den. Jag döper el konfirmerar inte mina barn men vill de själva söka sig till religion när de blir äldre är de välkomna.

Att sekulära familjer gör att fler förblir oreligiösa är väl inte något problem så länge alla fått välja själva?
Jag tycker inte att någotdera behöver vara ett problem.

Att man i troende familjer tex ber tillsammans med sina barn ser jag som självklart. Att vi i min sekulära familj inte döper barnen eller är kyrkligt gifta ser jag också som självklart.

I båda fallen är det troligt att det lättaste för barnen är att göra ungefär som man gjorde när de växte upp. Dvs religiösa barn kan ha lite svårare att välja ett helt sekulärt liv, medan sekulära barn kan ha svårt att välja ett religiöst liv. I båda fallen skulle då deras religionsfrihet kunna anses begränsad. Själv anser jag bara att det är så livet är, det finns inget att göra åt det.

Jag bryr mig inte ett smack om vad man anger för orsak till omskärelsen, såvida den inte är medicinskt motiverad. Vad folk tror på sagor eller enbart följer traditioner är oväsentligt. Omskärelse är oåterkalleligt och i ett modernt samhälle kan jag inte se hur det är förenligt med varken barnkonventionen eller mänskliga rättigheter att frånta någon möjligheten att i mogen ålder få besluta detta själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka