Hur kan detta vara lagligt?

Jag anser att all form av omskärelse, judisk eller icke-judisk, skadar barnet och bl.a tar ifrån dem framtida möjligheter till njutning.

Fast ingen av de som jag har varit med som varit omskurna har haft problem med att ha sex, njutning, orgasm eller utlösning. Det talar självklart inte för alla omskurna män, utan alla är individer - precis som det finns icke omskurna som har problem med allt ovanstående.

Jag hade funnit det helt oacceptabelt om det gällde flickor, och därför är det inte mer än rätt att det är fel även när det gäller pojkar.
Frågan där är om man skall gå efter funktion eller åsikt.
Det kan ju finnas vissa medicinska fördelar med manlig omskärelse.
Några motsvarande fördelar vad gäller kvinnlig könsstympning existerar inte.
Där finns det bara nackdelar.

Det där har jag hört och läst en förklaring till.
De könsstympade kvinnorna måste rättfärdiga sin egen könsstympning med att den var nödvändig för att bli gift.
Och då så måste det vara så även för nästa generation.
Något annat vore alldeles för förfärligt då deras eget lidande i sådana fall vore meningslöst.
Ja, så är det med all säkerhet. Men som sagt, ändå dumt att det fortgår när det som sagt för männen oftast inte verkar spela någon roll.

Är själv mer eller mindre ateist, så har svårt att ta religiös ställning. Men eftersom att svensk lag tillåter manlig omskärelse - om det sker på rätt sätt (med utbildad personal med rätt tillstånd för att göra det, på ett patientsäkert sätt osv) ser jag faktiskt inget problem med det. Däremot, om det utförs av någon klåpare utan kunskaper, som inte gör det på ett patientsäkert sätt, anser jag att det är fel.

Sen tycker jag givetvis att kvinnlig omskärelse är helt fel - det är ju inte heller tillåtet enligt svensk lag.

Det är ett irreversibelt ingrepp. Det går att besluta om en omskärelse när personen är gammal nog för att kunna samtycka. Vad för möjligt argument kan det (som mer eller mindre ateist) finnas för att vilja tillåta omskärelse på personer som inte kan samtycka?

Det finns mängder av berättelser från människor som har blivit omskurna som barn och sedan lidit av det som vuxna, vad har du för svar till dem? "Jasså de väntade inte till du var gammal nog att välja själv? Jag ser faktiskt inget problem med det."?

Ja, så är det med all säkerhet. Men som sagt, ändå dumt att det fortgår när det som sagt för männen oftast inte verkar spela någon roll.
Organisationer som motarbetar kvinnlig könsstympning har kommit på att det är genom fäderna till döttrarna som de kan få stopp på det.
Ofta räcker det med att visa pappan en film på hur ingreppet går till så vill han inte utsätta sin dotter för det.

Det är ett irreversibelt ingrepp. Det går att besluta om en omskärelse när personen är gammal nog för att kunna samtycka. Vad för möjligt argument kan det (som mer eller mindre ateist) finnas för att vilja tillåta omskärelse på personer som inte kan samtycka?

Det finns mängder av berättelser av människor har blivit omskurna som barn och sedan lidit av det som vuxna, vad har du för svar till dem? "Jasså de väntade inte till du var gammal nog att välja själv? Jag ser faktiskt inget problem med det."?

Nu är jag ju också oskuld, så det försvårar ju om möjligt än mer för mig att uttala mig, men om vi bara jämför manlig och kvinnlig omskärelse - vid manlig så kan man ju fortfarande ha sex m.m. det kan ju vara svårt vid kvinnlig. Så jag förstår inte hur folk kan ha lidit så av manlig dito (så tillvida det inte gått totalsnett och de fått massa komplikationer m.m.)?
Det här med samtycke är dock en mer "svårknäckt nöt". Å ena sidan har du rätt om att man bör kunna samtycka - men samtidigt, så länge det inte blir komplikationer m.m. lär väl manlig omskärelse inte sänka livskvalitén?

Det finns mängder av berättelser av människor har blivit omskurna som barn och sedan lidit av det som vuxna,
Män då? Antar jag.
Du får gärna hänvisa till en sådan berättelse då jag hittills aldrig har stött på någon.
Vad för möjligt argument kan det (som mer eller mindre ateist) finnas för att vilja tillåta omskärelse på personer som inte kan samtycka?
Att det inte spelar någon roll så därför kan de som vill få göra det på sina söner.
Därför att det spelar roll för dem.

Nu är jag ju också oskuld, så det försvårar ju om möjligt än mer för mig att uttala mig, men om vi bara jämför manlig och kvinnlig omskärelse - vid manlig så kan man ju fortfarande ha sex m.m. det kan ju vara svårt vid kvinnlig. Så jag förstår inte hur folk kan ha lidit så av manlig dito (så tillvida det inte gått totalsnett och de fått massa komplikationer m.m.)?
Det här med samtycke är dock en mer "svårknäckt nöt". Å ena sidan har du rätt om att man bör kunna samtycka - men samtidigt, så länge det inte blir komplikationer m.m. lär väl manlig omskärelse inte sänka livskvalitén?

Samtycke behöver inte handla om sex, jag använde uttrycket bara för att beskriva när någon inte kan ge sin tillåtelse (till omskärelsen).

tråden handlar om manlig laglig omskärelse av pojkar o inte om skillnader likheter mellan kvinnlig o manlig omskärelse. Uppenbarligen är dina kunskaper om kvinnlig omskärelse väldigt minimala.

Du får gärna hänvisa till en sådan berättelse då jag hittills aldrig har stött på någon.

Inlägg #218 i denna tråden t.ex? Annars är det bara googla på t.ex "men who resent being circumcised", "circumcised men against circumcision" o.s.v. Testade även lite termer på måfå som "hatar min omskärelse" och då kom det direkt upp resultat såsom "Protestera mot manliga omskärelse? Jag råkar vara stympad sen 3 års ålder och hatar att vara det.". Känner även en personligen som starkt ogillar att han blev omskuren innan han fick möjligheten att välja det själv.

Inlägg #218 i denna tråden t.ex? Annars är det bara googla på t.ex "men who resent being circumcised", "circumcised men against circumcision" o.s.v. Testade även lite termer på måfå som "hatar min omskärelse" och då kom det direkt upp resultat såsom "Protestera mot manliga omskärelse? Jag råkar vara stympad sen 3 års ålder och hatar att vara det.". Känner även en personligen som starkt ogillar att han blev omskuren innan han fick möjligheten att välja det själv.
Bättre kan du väl hitta än just varianten hörsägen vilket #218 torde klassas som.

Bättre kan du väl hitta än just varianten hörsägen vilket #218 torde klassas som.

Ja om du fortsätter läsa mer än första meningen. Visst alla hundratals resultat, vittnesmål på youtube m.m du hittar om du googlar mina förslag går ju också reducera till "hörsägen", men det är allt vi har så länge vi inte kan läsa folks tankar om hur de egentligen mår av deras omskärelser.

Nu har jag inte läst hela tråden, men även om jag håller med att omskärelse av (manliga) nyfödda av religiösa skäl inte bör ske, vet jag även om mängder av män som är omskurna trots ytterst sekulära föräldrar, ffa i nordamerika eftersom det tydligen rekommenderades av läkare av hygienska skäl. Vissa gillar det, andra ogillar det och de flesta verkar inte bry sig.

Men manlig omskärelse kan inte på något sätt jämnföras med FGM. Visst att förlora förhuden utan medgivande är ett övergrepp, men det kan aldrig jämföras på något sätt med den brutala stympning och tortyr som FGM innebär. Om ni klarar det, goggla på FGM och välj sedan bildalternativet. :rage:

Mina bröder, adopterade, (kenyaner och kikuyu) ville, pga att många av deras vänner pratade om det, bli omskurna vid 13-14 års ålder. Okej sa min mamma till slut - det var mycket prat om att de inte var riktiga män, suck! Men det görs på sjukhus av en riktig läkare och med bedövning. Så då gjorde vi så och hade sedan en liten grillfest för att fira deras 'manlighet' O_o

Jag har aldrig riktigt förstått vad som är så manligt med att ta bort förhuden?

Ja om du fortsätter läsa mer än första meningen. Visst alla hundratals resultat, vittnesmål på youtube m.m du hittar om du googlar mina förslag går ju också reducera till "hörsägen", men det är allt vi har så länge vi inte kan läsa folks tankar om hur de egentligen mår av deras omskärelser.
Resten var helt OK debattinlägg. Youtube kan man skippa som källa om man vill framstå som påläst o seriös. Vad gäller för o emot så avslutas Wikiartikeln jag länkade till tidigare i tråden med rubriken "externa länkar" gott om läsning där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka