Hur kan detta vara lagligt?

Men nu är det lagligt, eftersom det inte skadar.
Det går inte att förklara hur grundläggande det är för en judisk familj, om de man försöker diskutera med kallar ens tro för sagor och hittepå. Då finns det ingen gemensam plattform för att ens börja diskutera.

Vad är din definition av ordet 'stympning'?
Wikipedia (som inte nödvändigtvis behöver ha rätt) säger 'avlägsnande av kroppsdel'.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stympning

Eller snarare, var drar du gränsen för vad som är stympning, och vad som bara är avlägsnade av lite kroppsdelar?
Klippa naglar eller hår tror jag t.ex inte nån tycker är stympning.
Eller så använder man ett annat sökord:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Manlig_omskärelse

Där det bl a står
"Skydd mot HIV – kontrovers
Bevis anses ha hittats för att manlig omskärelse som sker på pojkar och unga män, kan förebygga HIV/ Aids. Både WHO och UNAIDS har sedan 2007 rekommenderat manlig omskärelse då det minskar smittrisken för HIV med ca 60 %. UNAIDS påstår till och med att "Manlig omskärelse är den mest övertygande bevisbaserade förebyggande strategin som har kommit fram sedan upptäckten att antiretroviral medicinering kan minska HIV överföring från mamma till barn" i sin rapport "Male circumcision: Africa's unprecedented opportunity".[30] Tre olika studier gjorda mellan 2005- 2007 i Sydafrika, Uganda och Kenya, som involverade mer än 10 000 män, (och som ligger till grund för bevismaterialet) visade tydligt att bland icke-omskurna män var förekomsten av HIV större än hos de män som var omskurna. I Uganda undersöktes 4996 icke-omskurna män i åldrarna 15-49 år, där frekvensen av HIV minskade med 48 % efter att dessa män omskurits. Det ska också tilläggas att UNAIDS och WHO betonar att risken för HIV minskar om omskärelsen sker på ett säkert sätt, det vill säga med ren utrustning och professionella skärare. UNAIDS framhäver att manlig omskärelse är ett billigt sätt att förebygga och minska HIV/AIDS, i jämförelse med en livslång behandling av sjukdomen. Men organisationerna betonar också att omskärelse inte ger ett fullgott skydd mot HIV/AIDS, det måste kombineras med preventivmedel, information om sjukdomen och säkert sex, behandling av sjukdomen och rådgivande service om HIV/AIDS. UNAIDS skriver i sin rapport: "En kombination av förebyggande åtgärder ska vara norm, precis som att kombinerade behandlingar är standard".[30] Dessa rapporter har dock ifrågasatts av en senare undersökning, som kritiserar de tidigare slutsatserna utifrån metodologiska skäl.[31]"

I min värld betyder stympning att man skadar en kroppsdel så att den blir mer eller mindre obrukbar, betydelsen liknar snarare lemlästning. Inget av de begreppen täcker in manlig omskärelse.
Att plocka bort de inre blygdläpparna på en flicka är med samma tankesätt inte heller stympning då?

Jag instämmer i @vallhund s definition ovanför.
Att "avlägsna levande och frisk vävnad" borde då även innefatta att vara blodgivare? Att donera en njure? Blir man då stympad enligt din definition?

Manlig omskärelse är fundamentalt för judendomen. Jag begär inte att du ska begripa det.

Jag har inga åsikter för eller emot, men hellre att det är lagligt och att man kan få hjälp av läkare att utföra detta än att det sker i det fördolda av gud vet vem.
Förhuden har inte så stor påverkan på njutning som att stympa en kvinna där man faktiskt skär bort klitoris
Mer än så har jag inte kunskap att diskutera :)

Nu har jag läst hela tråden, men jag har inte fått svar på vad gud har att göra med förhuden. Vad är kopplingen? Gömmer han sig där under?

'Och Gud sade till Abraham: du åter skall hålla mitt förbund, du och din säd efter dig, från släkte till släkte.

Och detta är det förbund mellan mig och eder och din säd efter dig, som I skolen hålla: allt mankön bland eder skall omskäras;

på eder förhud skolen I omskäras, och detta skall vara tecknet till förbundet mellan mig och eder.' (1 Mos: 17:9 - 17:11).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka