Hur kan detta vara lagligt?

Tycker också man ska ha full rätt att utöva sin religion, så länge det inte skadar någon. Och i denna fråga tycker jag barns rätt går före helt enkelt. Man borde inte få utöva religion till vilket pris som helst.

Och enligt svensk lagstiftning skadar det inte pojken.

Så är det ju. Ur förarbetena som @Tassetass kopierade in:

Det finns olika uppfattningar bland såväl forskare som hos övrig expertis om nyttan med omskärelse. Att omskärelse, utförd på ett riktigt sätt, skulle vara skadligt har däremot aldrig kunnat visas. En omskärelse som utförs på ett riktigt sätt ger få och lätt bemästrade komplikationer, som är snabbt övergående.

På en pojke utförs det när dom är några veckor gamla och med bedövning. Blir dessutom sexigt och fräscht när dom är vuxna, skulle absolut kunna tänka mig det om jag får en son.

Men på en kvinna är det heeeeelt förkastligt och handlar enbart om förtryck och att kvinnan är till för att behaga mannen och föda barn. I stora delar av Afrika tror man att kvinnans klitoris kan skada mannens penis.. :wtf::rage::banghead:

Haha! Jag uppskattar god satir. :)

:laugh: kanske vore lika bra, åsikterna i den här tråden är bland det mossigaste jag läst på buke.

Men är det inte lite festligt att för omväxlings skull se kvinnor veta bäst om det bokstavligt motsatta könet?

DISCLAIMER: Jag syftar här på "flärp" och jämförelser med födelsemärke - inte mer underbyggda argument.

Men är det inte lite festligt att för omväxlings skull se kvinnor veta bäst om det bokstavligt motsatta könet?

DISCLAIMER: Jag syftar här på "flärp" och jämförelser med födelsemärke - inte mer underbyggda argument.

Nu vet jag inte vilket kön du föredrar, men om du är hetero-man så har åtminstone jag definitivt träffat och umgåtts med fler penisar än vad du har. Exakt hur det känns kanske är svårt att säga, men en viss begåvad gissning tror jag är möjlig.
Utifrån det har jag dragit slutsatsen att mängden förhud inte har någon betydelse i intima sammanhang.

Jag kan svara.

Nej det är jag inte.
Motivering:
Det har utförts så mycket och så utbrett att man säkert kan säga att det inte orsakar några direkta men.
Hade det medfört en massa problem så hade man vetat det nu.

Emot.
Motivering:
Det finns ingen statistik på hur ingreppet påverkar och inga motiv till varför det skulle utföras.
Ingreppet är helt enkelt inte tillräckligt beprövat eller kulturellt befäst för att kunna motiveras.

Tack för din input!

Du säger att det inte orsakar direkta men, och det är förstås diskutabelt om det är skadligt och om det är det - hur skadligt det är? Samtidigt finns det ju uppenbarligen exempel på vuxna män som önskar att de inte blivit omskurna. Hur ser du på det?

Allmänt:
Själv tycker jag att förhud är en rätt kul grej. Om min släkt ägnat sig åt omskärelse historiskt hade jag säkert tyckt annorlunda, men den jag är nu (förhud och allt) tycker att det hade varit ganska märkligt om mamma och pappa hade bestämt att en del av mitt könsorgan skulle skäras bort långt innan jag lärt mig att tala.

För att vara extra tydlig: Jag tycker att det är märkligt att det är lagligt, men som jag sa så kan det finnas pragmatiska skäl till det som är starka nog. Som lagen säger så finns det inga starka hälsomässiga skäl att låta bli. Jag är personligen (uppenbarligen) mot att det är tillåtet, men eftersom det är lagligt och dessutom starkt religiöst motiverat och gruppidentitetsrelaterat så innebär det inte att jag ser ner på de som väljer att göra det. Jag har dock inget problem med att i en diskussion om ämnet säga att jag tycker att det är felaktigt.

Nu vet jag inte vilket kön du föredrar, men om du är hetero-man så har åtminstone jag definitivt träffat och umgåtts med fler penisar än vad du har. Exakt hur det känns kanske är svårt att säga, men en viss begåvad gissning tror jag är möjlig.
Utifrån det har jag dragit slutsatsen att mängden förhud inte har någon betydelse i intima sammanhang.

Det tycker jag är väldigt arrogant.

Men män måste väl för guds skull få ha åsikter om sina egna jävla kukar? Skulle en snubbe skriva som du gör, men om fittor, skulle nog de flesta tycka att han var en pappskalle.

Den här tråden är ju helt sanslös, man häpnar.

Jag tycker ju inte att svensk lagstiftning alltid stämmer överens med vad som är rätt/fel/skadligt.

Jag blev utsatt för övergrepp som barn tidigare än jag har minnen av (fått berättat det för mig i efterhand), har inga fysiska men och som sagt inga minnen. Det var olagligt. Diskuterade detta med en omskuren man, som ansåg att han varit utsatt för ett övergrepp då han blev omskuren. Då tyckte jag tyvärr mest han var fånig (sa det lyckligtvis inte) men det är ju hans upplevelse.

Men män måste väl för guds skull få ha åsikter om sina egna jävla kukar? Skulle en snubbe skriva som du gör, men om fittor, skulle nog de flesta tycka att han var en pappskalle.

Den här tråden är ju helt sanslös, man häpnar.

:bow:
Ja, den här tråden är underlig på många sätt :banghead:

Du säger att det inte orsakar direkta men, och det är förstås diskutabelt om det är skadligt och om det är det - hur skadligt det är? Samtidigt finns det ju uppenbarligen exempel på vuxna män som önskar att de inte blivit omskurna. Hur ser du på det?
Jag hänvisar till texten som @Tassetass kopierade in:

Det finns olika uppfattningar bland såväl forskare som hos övrig expertis om nyttan med omskärelse. Att omskärelse, utförd på ett riktigt sätt, skulle vara skadligt har däremot aldrig kunnat visas. En omskärelse som utförs på ett riktigt sätt ger få och lätt bemästrade komplikationer, som är snabbt övergående.

Och anser att jag som i massor av andra fall får luta mig mot de experter och undersökningar som finns på området.

Själv tycker jag att förhud är en rätt kul grej.
Det gör jag med om jag skall vara helt ärlig.
Den är rätt skojsig att leka med.

Fast jag har inte sagt något om mina erfarenheter av med eller utan, jag har ju bara en (okänd) snubbe att gå på.

Det KAN ha varit Jesus.

Då var det nästan säkert det.

I alla fall, under min research av mitt förra inlägg hittade jag något enastående:

https://en.wikipedia.org/wiki/Circumcision_of_Jesus
"At various points in history, relics purporting to be the holy prepuce, the foreskin of Christ, have surfaced and various miraculous powers have been ascribed to it. A number of churches in Europe have claimed to possess Jesus' foreskin, sometimes at the same time.[29] The best known was in the Lateran Basilica in Rome, whose authenticity was confirmed by a vision of Saint Bridget of Sweden. In its gold reliquary, it was looted in the Sack of Rome in 1527, but eventually recovered.[30]
[...]
Other philosophers contended that with the Ascension of Jesus, all of his body parts – even those no longer attached – ascended as well. One, Leo Allatius, reportedly went so far as to contend that the foreskin became the rings of Saturn.[32]"

O_o

Utöver artikeln om omskärelsen av jesus så finns det en hel artikel om heliga förhudar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Prepuce

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka