Hur hittar vi framåtbjudningen?

Twihard

Trådstartare
Letade efter liknande tråd och hoppas denna är postad rätt :)

Min Friesertjej på 6 år är i princip grundutbildad och lite mer därtill. Hur som helst har hon ett väldigt dåligt driv i skritten. Hur får man dem att få bättre framåtbjudning?
Hon är lite ängslig av sig i vissa fall (dock inte för hinder, barn bilar etc) och vill väldigt sällan gå längs med ridhusväggarna till exempel. Är det en annan häst i ridhuset vill hon alltid vända och gå till denna. Ibland när vi rider ut, inte alltid, tittar hon ofta mycket - jag tror bakåt - åt båda håll och vände på huvudet. Det tror jag är för att hon inte vill lämna flocken men efter ett tag utomhus blir hon helt lugn igen. :)

Men tillbaka till skritten. Hur gör man? Jag är så dåligt på sådant. Hur får jag henne att vilja röra sig mer avslappnat och lite snabbare frammåt?
 
Sv: Hur hittar vi framåtbjudningen?

Rid ut på halvlånga/långa tyglar och mycket i skog och mark. Försök ha dessa utepass där frammåt är det enda viktiga. Mycket skritt på långa tyglar i skog och mark kommer nog göra henne lite mer självsäker också så hon får balansera upp sig själv på det sätt som fungerar bäst. Pratar du mycket med henne när hon är ängslig? Om inte så prova med det så hon vet att du är där. Har också en sån där paranoid häst som gärna tittar bakåt och åt sidorna när man är ute. Däremot har han ett extremt go i sig tack vare nästan uteslutande träning utomhus (även mycket go när man då kommer till ridbanan/ridhus).
 
Sv: Hur hittar vi framåtbjudningen?

Tack för tipset. :D Jag talar mycket med henne och försöker lugna henne. :) Hon är lågrangad och har svårt att gå först då sniglar hon fram men är alltid snäll<3<3 Det blir lätt att jag driver eller anvnäder spöet (petar bara!) när vi i tjugo minuter inte kommit så långt vi "borde", Inte för att jag har bråttom men tror hon skulle må bra av att bli modig :D. Men hon grymtar oftast då ;) Försöker att undika att driva för mycket. :)
 
Sv: Hur hittar vi framåtbjudningen?

Vill också få tips för att få mer driv och bjudning. Vill inte sitta och driva hela tiden så han tappar lusten till att ridas ute också... Vill ju göra det kul för honom :)

Ser hon inte dig som flockledaren då och har tilliten att ridas ensam med dig? :)
Hade ett sto på ridskolan som vägrade gå först i ledet för hon var så låg i rang och "feg"
 
Sv: Hur hittar vi framåtbjudningen?

Jag hoppas hon gör det men nog inte helt. Beror nog mycket på att hon endast funnits hos mig sedan november (min förra häst dog) och det är ju inte så länge, och att hon endast är riden i snart två år. :) Jag jobbar ofta på ledarskap och hon litar ofta på mig men jag har hört att många inom "min ras" är väldigt flockkära och inte vill gå utan de andra.

Fast min tjej går alltid till slut - oftast dock i snigelfart i början. :) Hon är lite osäker i sig själv ännu med :)
 
Sv: Hur hittar vi framåtbjudningen?

Jag tycker det är ett svårt problem att komma tillrätta med. Misstänker att det kanske inte går fullt ut med alla hästar, eller så är jag inte fullt så bra även om jag nått en bit :)
 
Sv: Hur hittar vi framåtbjudningen?

Ja precis vissa hästar har en "sämre skritt". Jag vet en 13åring som bara taktade i skritt. Aldrig lugnt under ryttare :)Det är så olika, men idag gick det lite snabbare än vanligt men det var nog för jag satt upp och skrittade ut på en ny väg samt efter att hon haft 6 veckors vila (liten hälta och jag varit sjuk). Piggelin! :D Fast hon är alltid snäll :) Dumdristigt kan tyckas men vi båda gillade det^^
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp