Hur hittar jag rätt hem?

boccia

Trådstartare
Har bestämt mig för att omplacera min hund, det funkar helt enkelt inte att ha honom kvar pga ändrad livssituation. (OBS! Detta är ingen annons!!)

Jag har kontaktat hundens uppfödare som lovat hjälpa mig att hålla ögon och öron öppna efter ett hem till honom, och har även nämnt att han ska omplaceras för några vänner som rör sig mycket i hundkretsar. Men, när den dagen väl kommer, hur vet jag att han kommer till rätt hem?
Jag kommer inte lämna iväg honom till någon random, och kommer heller inte sätta ut annons på honom, utan vill hitta ett hem via kontakter. Vet även en del krav jag har på hans nya hem, men mer då? Vad ska jag tänka på och vad ska jag fråga om?

Sv: Hur hittar jag rätt hem?

Man får gå mycket på magkänslan.
Försök också att träffa människan mer än en gång, ha mycket(!) kontakt osv. Se till att låta personen ha hunden på prov först och skriv ordentliga papper om allt. Kolla upp så mycket som möjligt osv.

Jag har hjälpt till att omplacera några hundar. Senast var det en äldre helbror till min hund. Han är en otroligt fin hund och jag ville verkligen att han skulle komma till bästa tänkbara hemmet, där han kunde få aktivering, hållas i bra hull och gärna leka med andra hundar osv. Självklart skulle ägaren ha en enligt mig "bra hundsyn" osv.

Hur som helst så hade Netted här på buke kontaktat mig för många år sedan eftersom hon var intresserad av saluki. Vi hade träffats några gånger och jag visste att hon läst på mycket, var seriöst intresserad av rasen osv. När vi pratade tänkte jag ofta att hon nog kunde bli en perfekt salukiägare bara hon fick chansen.

Wahidahs äldre helbror kom till henne, och åh, vad perfekt det är!
Jag visste inget innan om henne mer än vad jag berättat, men magkänslan sa mig direkt att hon var bra och det stämde så fint så. De är som gjorda för varandra.

Så tja, vad jag egentligen vill säga..? Typ.. Var ifrågasättande, men även öppen för vad personerna faktiskt kan erbjuda för hem. Kolla så mycket som möjligt men tro inte alla om något ont bara för att det finns fel folk där ute. Rätt folk finns ju också. Fördelen med att hitta ett hem via kontakter osv är ju att det mest troligt blir någon som har lite liknande hundsyn som en själv och man inte riskerar de där "galningarna" som annars kan råka bli intresserad av ens hund.

När vi omplacerade så pratade vi mycket på telefon med intresserade. Frågade vad de vill ha ut av sitt hundliv, vad för sorts hund de söker, vad de hade för erfarenhet osv. Sedan kom de till oss, träffade hunden, gick på prommis tillsammans, pratade mer och jämförde hur hunden reagerade på olika intresserade.
Vi åkte sedan hem till den tilltänkta familjen med hunden på fika, prommis och lite umgänge. När vi kände att det kändes klockrent så tog de hunden på prov ett par månader, vi träffades flera gånger och vi pratade om hur det kändes. Sedan skrevs hunden över.

Faktiskt annonserade vi på blocket i två omgångar, man fick mycket knäppisar i luren :angel: men vi hittade faktiskt två väldigt trevliga familjer.
Så, var inte rädd för att annonsera om du inte hittar någon i bekantskapskretsen.

Ja, Morris. Jag insåg att de ju faktiskt inte uppfostrar varann, och att den nya måste få en massa egentid som jag bara inte har. Så vi hittade en jättefin familj där han stortrivs, dessutom har han fått ett gäng kattkompisar som han gillar :love:
Gimli är också sjukt nöjd, han har passerat stadiet då det är kul med en lillebror tydligen :angel:

Det är svårt att omplacera. Beroende på var ni bor i landet så finns det organisationer som kan hjälpa till. Då bor vovve kvar hos er, den brukar få träffa en instruktör och snabbutvärderas sedan annonseras den ut på deras sida.

Att ta hjälp uppfödaren är också smart, (som ni redan gjort), de flesta rasklubbar har en egen omplaceringssida. Ibland med en förtroendevald person som kan hjälpa till att fråga runt på rasträffar etc.

Enklast är ju om man kan hitta någon i sin omedelbara närhet, som är bra. På den egna BKn eller liknande.

Jag vill inte sätta ut annons på honom, av någon anledning så känner jag att det är större risk att det blir fel då (hur mycket man än frågar, kollar upp och går på magkänslan så kan det bli fel...). Helt ärligt så tar jag hellre bort honom än att omplacera till någon helt okänd. De i min omedelbara närhet vet att han ska omplaceras, uppfödaren vet om det (en uppfödare som är väldigt aktiv inom rasen och har jättemånga kontakter), en vän som har hundsalong (i 2 städer) hjälper mig också att leta hem till honom.
Största anledningen att jag själv inte kan ha honom kvar är att jag varannan vecka knappt har någon tid alls att aktivera honom, och varannan vecka har jag "all tid i världen". Han blir rastlös och understimulerad, vilket leder till att han reagerar på minsta ljus utanför huset och stressar upp sig. Han behöver komma till ett hem där han kan aktiveras dagligen, och tyvärr ser jag inte att jag kommer ha den möjligheten inom överskådlig framtid.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 800
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år... 2
Svar
29
· Visningar
2 308
Senast: AraSlei
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 473
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 570
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka