Hur hårt ska man spänna täckesgjordarna

M

Marocko

Har frågat flera personer i stallet om hur hårt man ska spänna både bukgjordar och benremmar på täcket och fått lika många (olika) svar som antalet personer jag frågat.
Själv låter jag bukgjordarna sitta löst, så att hästen kan krypa ur täcket om något skulle hända. Benremmarna vågar jag mig överhuvudtaget inte på utan använder svansrem i stället, men har fått reda på att benremmar är mycket bättre än svansrem.
Som ni säkert förstår har jag blivit högst osäker på om jag gör rätt eller fel vad gäller hur hårt gjordarna ska spännas. Är det någon som kan ge ett bra/vettigt svar????

Sv: Hur hårt ska man spänna täckesgjordarna

Jag använer ALDRIG bensnören , utan enbart maggjordar och svansrem. Maggjordarna sitter löst då det inte kan vara speciellt skönt att ha de åtspända runt magen. Bensnörena ryker direkt på nya täcken. Min häst blev ordenligt uppsparkad båda bak för några år sedan då det gruffades lite om maten och min hästs kompis markerade med bakbenen "stick" och fastnade i min hästs bensnören. Han var broddad så det är ju bara att gissa hur fina bakbenen var på insidan av min häst:crazy:

Senast ändrad:

Jag spänner alltid bukgjordarna så att de sitter åt runt kroppen (inte hårt, men så att de sitter nära magen) - för skulle hästen sparka mot magen eller liknande och får in benet mellan magen och bukgjordarna så kommer den inte loss..
Bensnören gör att täcket sitter bättre än med svansrem. Jag fäster varje sidas snören på sin sida, men drar det ena genom det andra och tillbaka till "rätt sida" igen. Svårt att förklara - det blir omlott nästan. Jag har dem korta, men inte så att de skapar obehag eller skaver.
Har nämligen varit med om en treåring som fått in ena benet igenom ett för löst bensnöre = hästen sparkade för att komma loss tills benet bröts. De avlivade hästen på plats i hagen...
Men på många hästar räcker det med svansrem..

Jag gör som du.

Benremmarna åker av direkt. Bara täcken med dålig passform behöver ha benremmar.

Magjordarna sitter löst. Om man tittar på en häst som ligger ner så står magen ut och jordarna spänner åt om de inte sitter löst. Det måste göra ont!

Om hästen nu skulle sparka mot magen och fastna i magjordarna så går täcket sönder direkt. De sitter inte speciellt hårt.

KL

Maggjordarna ska sitta LÖST, dvs de ska inte spänna åt när hästen står, utan det ska finnas utrymme mellan mage och gjord. när hästen lägger sig ner så spänns gjordarna åt ytterilgare, om gjordarna då sitter åt redan från början så blir det mycket obehagligt för hästen att ligga ner, ngt som är viktigt för den att kunna, då sömn är oerhört primärt de få timmar hästen sover.

bensnören ska vara elastiska och inte gnida/skava mot bakbenen. om man spänner dem som de ska spännas, dvs i kors, omlott så ska de inte ligga an mot benen eller ligga hårt åt runt skinkorna.
om en häst mot all sannorlikhet skulle fastna i ett elsastiskt bensnöre så lossnar benet eller snöret väldigt lätt, alternativt täcket går sönder. jag ser den risken som oerhört osannorlik att den skulle skada en annan häst. aldrig hört ngt liknande.

Om hästen nu skulle sparka mot magen och fastna i magjordarna så går täcket sönder direkt. De sitter inte speciellt hårt.

Nej täcken går inte sönder direkt.
För en månad sen fick jag gå in till en okänd liten ponny som stappla fram på tre ben :eek: ena benet hade den i maggjordarna :grin:
Samma vecka fick min kompis gå in till en annan häst och fixa denns täcke, även där för lösa maggjordar.
Självklart ska man inte spänna dom så hårt att hästen får ont när den ligger ner men det förstår väl alla.
Själv använder jag bensnören också pga det blåser mycket där jag har min häst så det kan lätt hända att täcket lyfter från rumpan vilket i sin tur kan ge mig en panikslagen häst.(inte för jag tror min gamla dam blir panikslagen men ändå :D )
sätter dom på samma vis som Cowboydreams1 beskrev :)

Lösa gjordar under magen och svansrem. Helst inte benremmar om jag får välja.

KL

Maggjordarna ska sitta LÖST, dvs de ska inte spänna åt när hästen står, utan det ska finnas utrymme mellan mage och gjord. när hästen lägger sig ner så spänns gjordarna åt ytterilgare, om gjordarna då sitter åt redan från början så blir det mycket obehagligt för hästen att ligga ner, ngt som är viktigt för den att kunna, då sömn är oerhört primärt de få timmar hästen sover.

bensnören ska vara elastiska och inte gnida/skava mot bakbenen. om man spänner dem som de ska spännas, dvs i kors, omlott så ska de inte ligga an mot benen eller ligga hårt åt runt skinkorna.
om en häst mot all sannorlikhet skulle fastna i ett elsastiskt bensnöre så lossnar benet eller snöret väldigt lätt, alternativt täcket går sönder. jag ser den risken som oerhört osannorlik att den skulle skada en annan häst. aldrig hört ngt liknande.

Så gör jag med. Har en kuten näve mellan magen o maggjordarna.

Bukremmarna ska sitta mkt lösare än många (jag känner iaf) tror!!
Magen 'sväller' faktiskt väldigt mkt när hästen lägger sig ner.
Minst en stor handflata bör det komma in mellan magen och snöret.

Bensnörena har jag korsade och halvlösa. Där tycker jag det är lite svårare eftersom det inte är mkt som skiljer från att hästen riskerar att fastna till att de sitter tajt när hästen ligger. Har kollat när min häst ligger ner så jag vet hur hårt jag kan ha dem..
De flesta bensnören går av ganska lätt om hästen verkligen vill ha loss sig, men är man rädd för att de inte ska gå av är det ju bara att sätta dit ett balsnöre lr nåt.

Jag sätter hellre snörena för hårt än för löst, men självklart inte så hårt att det gör ont när de ligger ner även om jag inte tror att hästen skulle det om det gjorde ont. Jag tror inte att spännen som hänger och dinglar är mysigare än att de sitter åt. Jag föredrar nog svansrem men nackdelen är ju att de blir kladdiga:p Mina brukar inte lgga utomhus täckes sesången och inne har dom täckgjord.

Jag spänner maggjordarna tillräckligt för att dom inte ska dra åt över magen när hästen rör sig/ligger ner. På innetäcken har jag svanssnören och ute har jag bensnören. Bensnörerna fäster jag vänster i vänster ögla och sedan lägger jag högre omlott och fäster i högre ögla.

en knuten näve har jag också givetvis. trodde det räknades som "hårt", har sett att många har gjordarna så pass lösa att dom hänger säkert 30 cm om inte mer under magen. det kallar jag väldigt löst.

Bukgjordarna sätter jag så att de sitter nära magen men inte hårt. Använder inga bensnören (passar täcket bra sitter det ändå). Svansremmen spänner jag såpass löst att den inte drar ihop täcket men så hårt så att det inte kan blåsa upp.

Jag gör som du.

Benremmarna åker av direkt. Bara täcken med dålig passform behöver ha benremmar.

Magjordarna sitter löst. Om man tittar på en häst som ligger ner så står magen ut och jordarna spänner åt om de inte sitter löst. Det måste göra ont!

Jag håller med de där med dålig passform =)
Men täcket kanske går sönder om man har ett täcke i dålig kvalite, för min kompis häst fastnade med ena benet i magjordarna och satt fast där. Hon såg de senare och hjälpte honom såklart :D Så jag spänner magjordarna lagom hårt XD asså så att de varken hänger eller sitter åt.:D

Jag spänner maggjordarna så att de sitter löst men inte hänger ner. Anledningen är att det är en skaderisk om hästen kliar/sparkar sig mot magen och fastnar med ett bakben - även om man kan tycka att täcket går sönder så är det ett obehag för hästen, den kan bli rädd, skena och göra långt mkt värre illa sig än att den bara drar till och vips är täcket sönder:crazy:

Bensnören spänner jag omlott som någon redan skrivit. Alltså jag spänner fast snöret på samma sida som det är faststt men jag trär det genom det andra bensöret. Det är många som spänner bensnören fel, antingen löst hängande utan omlott eller i kryss. Spänner man i kryss sitter täcket ostadigt eller halkar på sniskan, och hänger man utan omlottknäppning flddrar denm omkring och är lätta att fastna i.

En vidare fråga jag tycker är intressant: Hur hårt spänner ni bogspännena? Jag tycker att många spänner dem alldeles för löst så att täcket glider bak =skav. Jag spänner så att det inte är en stor glipa mellan häst och täcke, men känner efter så att det är smidigt och inte spänt. Personligen föredrar jag täcken med lite högre halsringning, eftersom jag tycker att de med låg halsringning har en tendens att glida = skava.

När jag nu sammanfattar alla svaren får jag det till att bukgjordarna ska sitta löst men inte för löst, kanske en 10-15 cm mellan gjord och buk??? Benremmarna tror jag att jag struntar i, det verkar väldigt komplicerat :)
Intressant är det också med bogspännena, det verkar som om halvhalstäcken är det bättre alternativet eftersom de inte hamnar på sniskan när de har gått i hagen en stund, hur man än spänner på vanliga täcken sitter det ändå aldrig som de ska efter ett tag. Trist med skav och att det regnar in både här och där.

täcke med lite hals sitter mycket bättre än vanliga täcken helt klart :laugh:
jag spänner inte mina vanliga täcken hårt eftersom när ponnyn har huvet nere och äter så trycker dom rätt rejält framme på bringan så sätter dom rätt löst men täcken sitter ändå på rätt plats men lite lösare :)

Att täcket går sönder om dom fastnar är helt galet..det gör inte alla täcken. Tyvärr. Jag har mina gjordar så att dom sitter emot magen men ändå så att dom "glappar" lite eller hur man ska säga för rörelsefrihet. Bensnören på ena hästen, endast svansnöre på den andra.
Jag har nämligen varit med om min väns arab, hon rullade sig o fick in ena bakbenet under maggjorden...då gjordarna var lösa..hon sprang i ren förtvivlan på tre ben tills vi lyckades bromsa ner henne o fick SKÄRA av gjorden!!!! Inte en sprucken söm ens..så nej gjordarna går inte av!

Då lär gjordarna ha varit alldeles för långa.
Om man har ett täcke som ligger dåligt är det bättre att ha rätt anpassade o fastsatta bensnören- än att spänna gjordarna hårdare.

Hästar har en stor buk- som hö/gräsätande djur måste ha. Därför måste man räkna med att den flyter ut väsentligt när den ligger ner. Tänk er att ligga med skärp.

bogspännena har jag i omlott a la HW eller det övre spännet lösare- för att de inte ska strypas.:grin: när de äter.

Gör som de flesta andra. Gjordarna ska inte sitta åt men ska heller inte hänga i vida bågar under magen på hästen. Eventuella bensnören fästes "runt varandra". Föredrar dock svansrem.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 847
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka