Hur hårt ska man spänna täckesgjordarna

Sv: Hur hårt ska man spänna täckesgjordarna

bogspännena har jag i omlott a la HW eller det övre spännet lösare- för att de inte ska strypas.:grin: när de äter.

Jag knäppte också "i kryss" på vanliga täcken förr. Fick för mig att täcket satt bättre och skönare då, om det inte var HW alltså som redan har v-knäppning. Men nu har jag ingen egen häst och då får man vackert rätta sig efter ägarens tycke...

Jag sätter hellre snörena för hårt än för löst, men självklart inte så hårt att det gör ont när de ligger ner även om jag inte tror att hästen skulle det om det gjorde ont. Jag tror inte att spännen som hänger och dinglar är mysigare än att de sitter åt. Jag föredrar nog svansrem men nackdelen är ju att de blir kladdiga:p Mina brukar inte lgga utomhus täckes sesången och inne har dom täckgjord.

Självklart lägger sig hästen även om det är obehagligt för den, hästens sömn är så viktig att den dör om den inte sover.

Självklart ska man inte spänna dom så hårt att hästen får ont när den ligger ner men det förstår väl alla.

Nej det förstår INTE alla. Jag sätter på täcken på 12 hästar om morgonen, och man får dra för kung och fosterland på vissa, för att kunna spänna gjordarna, så hårt är de anpassade. Många vet inte, eller har inte tänkt tanken, hur det påverkar när hästen lägger sig ner, dvs magen tar större plats, för att inte tala om hur det påverkar hästens förmåga att ta sig ner och upp från liggande tillstånd.
samma med benremmar, man får ibland dra för kung och fosterland för att ägaren "anpassat" remmarna så som den anser de ska sitta.

kl
Det här med bensnören tycker jag är viktigt, alltid tyckt. Speciellt tycker jag de nu efter att en häst i stallet fick sitt täcke över huvet en gång när det blåste halv storm här. Den hade snöre under svansen men täcket åkte upp endå, så jag hade inte vågat ha täcken utan bensnören. Sen om nu täcket även om det sitter bra på hästen skulle åka på snedden så hjälper bensnörerna väldigt bra där också.

Maggjordarna har jag såpass löst som dom ska sitta, enligt mej. Dom ska inte vara så lösa att dom hänger långt under men inte så hårda att dom spänner åt om hästen lägger sej ner.

Och täcken går inte sönder så lätt, hörde en häst som trasslade in sej i gjordarna och bröt benet, så man ska inte tro att täcken är så känsliga. Dom är väldigt tåliga dom flesta.

Nej det förstår INTE alla. Jag sätter på täcken på 12 hästar om morgonen, och man får dra för kung och fosterland på vissa, för att kunna spänna gjordarna, så hårt är de anpassade. Många vet inte, eller har inte tänkt tanken, hur det påverkar när hästen lägger sig ner, dvs magen tar större plats, för att inte tala om hur det påverkar hästens förmåga att ta sig ner och upp från liggande tillstånd.
samma med benremmar, man får ibland dra för kung och fosterland för att ägaren "anpassat" remmarna så som den anser de ska sitta.

:( jisses.

Jag har mina bukgjordar relativt lösa, och bensnören ryker direkt. Däremot svansrem har jag. Pålle står i kollektivstall så jag vill inte att någon ska sätta bensnörena fel.

Jag använder inte bensnören utan kör svansrem istället.
Magjordarna spänner jag någorlunda löst men absolut inte så att de hänger.
Det smartaste tycker jag är att fästa dem med gummiband, då går gummibandet av om de skulle få in en fot.

Så var det där jag jobbade förut med, jag ändrade faktiskt även på privathästarnas täcke om jag ansåg att de satt för hårt, men det var sällan. Men efter helgtjänsten fick man ibland ändra nästan varenda täcke på ridskolehästarna, jag antar att någon tyckte att de skulle sitta som en sadelgjord runt magen på hästen eftersom de var så hårt de oftast satt:mad:

Kl
Jag använder alltid bensnören, skulle aldrig falla mej in att bara använda svansrem, jag har täcken på ute när det blåser eller är annat otäckt väder och då förslår inte en svansrem långt.

Jodå- om man förlänger stjärtlappen o kan sätta fast den vb så fungerar det ypperligt. Vinden kommer då inte under täcket o lyfter det.
Det är nästan bara HW som har sdn passform att bensnören är överflödiga.

Maggjordar så lösa att en knuten näve får plats i mellan.
Bensnören i kors, så lösa att en tumme får plats i mellan.
Gillar ej svanssnören alls, iaf inte på utetäcken.
Alltid bensnören på alla utetäcken. Har sett flertal täcke som har blåst upp och fladdrat runt hästens rygg. Även åkt fram som en halsduk på hästen...:eek:

Jodå- om man förlänger stjärtlappen o kan sätta fast den vb så fungerar det ypperligt. Vinden kommer då inte under täcket o lyfter det.
Det är nästan bara HW som har sdn passform att bensnören är överflödiga.

På mitt hw så hade det inte räckt, men då har jag andra täcken som passar mina hästar bättre.
Alla hästar är ju olika i kroppen så det är ju inte så konstigt;)
När det blåser här så blåser det på riktigt, när det är en stilla bris några km bort så blåser det många sekundmeter här, så blir det på bergssluttningar.

Att ta bort bensnörena finns alltså inte i min värld, det är ofta vinden tar tag i sidorna på täckena så att det blåser upp täcket, vad skulle det då inte göra med en svansrem? Tilläggas kan att jag oftast byter ut bensnörena mot elastiska om det inte redan är det just eftersom jag är rädd att det blir obehag när täcket lyfter.

(Ja mina hästar kan enkelt ställa sig i lä i nästan alla vindriktningar så ingen behöver tro att de står oskyddade:angel:)

Jag sätter alltid kryssgjordarna nära intill hästen. Inte för hårt utan med någon centimeters mellanrum. Ser ofta hästar vars täckesgjordar och bensnören hänger halvvägs till knäna och det tycker jag är för löst med tanke på skaderisken.

Nej gjordarna var inte långa på kompisens häst..hängde ca 1dm från magen vilket väldigt många hästar går med...hon fastnade ändå o detta var ett kanontäcke som satt som en smäck på henne.

Jag spänner som många andra som svarat, med en knuten näve mellan maggjord och mage. Bensnören läggs "omlott" och på vissa har jag svansrem. Tycker det är bättre med en svansrem (tjock svansrem, inte bara ett snöre) för täckena sitter bra, och slipper krångliga bensnören som ibland sitter illa till.

Förresten så är det inte många täcken som har lagom långa bukgjordar, hur kommer det sig??? Antingen har jag längst ut, och gjorden räcker knappt, eller så har jag långst in så gjorden nästan är för lång. Jag har MÅNGA olika märken, och nästan INGET är bra!! :eek: :confused:
Bensnören tycker jag också sitter knepigt på många täcken, och även längden är knepig!! :confused:

Din häst är för tjock:devil::angel:

Jag får oxå sy ut gjordarna på HW.
Jag sätter en elastisk bit där o kan då även ha täcket över sadeln- när det behövs.

Haha, ja jag har väl lite runda hästar... ;) Men å andra sidan är vissa täcken gjorda för gigantiska magar eftersom gjordarna är för långa och jag får spänna in så mycket det går... Och det är samma hästar... Undrar vem som planerar längden på gjordarna eg......:crazy:

Den där elastiska biten du syr på var en kanonidé, det ska jag komma ihåg!! :laugh:

låter ju inte så smart att bara spänna så hårt att hästen kan springa ut ur täcket "i fall det skulle hända någonting". klart att risken för att det ska hända nånting måste öka då med ? ett stort täcke som fastnar någonstanns till exempel.. en häst som fastnar med benet i en annan hästs täcke ? jag har ju aldrig sattit på någon häst ett täcke, så jag vet inte riktigt vad jag pratar om, tyckte bara att det lät konstigt x)

Jag gör som axel med bogspännen på de som behöver det. Sätter dom i kryss som på HW täcken.

Bukgjordarna lite glappande. Har resår i infästningen. ALLTID bensnören och ALLTID omlott inte i kors. Har ett täcke som demolerades invändigt men utsidan var hel, gjordarna fortfarande knäppta och bogen knäppt, liggandes på backen i hagen utan häst. Vinden hade luft rumpdelen på täcket och blåst upp över huvudet. Hästen hade lyckats kliva ur täcket.

Har lagat fodret (ett 100gr utetäcke) och använder det fortfarande.

I brist på benremmar kan rumpsnöre godkännas om det finns högt satta Dringar.

men denna blåser täcket ALDRIG upp:cool:
Foto0024-1.jpg

Lærte endel av denne tråden!:idea:
Tror jeg er en av de som har spent kryssjordene litt for stramt. Har latt de ligge helt inntil magen hans, men fortsatt ikke stramt! Men da de legger seg ned har jeg aldri tenkt på at de blir bredere over magen, men det sier seg jo selv egentlig :crazy: Da har jeg lært! Takk å takk!

Hingsten min står på stall med 5 andre hester. I alt 3 hingster og 2 hopper. her endag hadde alle hestene (!!) brutt seg ut av hagene :eek: Min hadde stått i egen hage med et tykt golden stripe dekken på.. Jeg hadde spent kryssjordene som vanlig og festet halereiemen på det. Da vi fant hestene på gårdsplassen (etter å ha vært borte en tur) satt dekkenet på halsen hans i en tull! :eek: Beinsnorene hadde røket av og hele dekkenet var filler. Det var fælt å se! Ingen skade på hesten, heldigvis!!! :crazy:
Det er utrolige krefter som setter igang da hesten blir oppgira altså. Det dekkenet trodde jeg satt supergodt, men det var bra det ikke gjorde!

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 847
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka