Hur hård får man vara utan att vara dum?

Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Hon skriker och gapar, flaxar omkring och är hemskt upprörd varför "hon" (min dotter) får vara med och borsta och rida hästarna.

Jag har funderat litet.
Det här är farliga signaler.
Flickan visar svartsjuka på ett barn som får uppmärksamhet.
Barn i sådana situationer som denna flicka kan börja att göra saker som är farliga både för dem själva och andra i sådana lägen.

Om du kontaktar soc så tror jag att du måste komma ihåg att ta med just detta.
Jag har av en klok person som hade stort samhällsansvar för många barn och utbildning i frågan, fått höra att barn som försöker att tränga sig in i andra familjer har stora problem och måste få samhällets stöd.
Och det kan nog vara litet bråttom.....
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Jag har svårt att tro att en flicka som är 7 år är ond. De flesta barn har minst ett gäng goda sidor men om de inte fått chansen har de svårt att plocka fram dem utan spellevinksidorna kommer fram i stället.

Jag tror att ett ordentligt snack med flickan under lugna förhållanden där du verkligen är tydlig med vad som gäller om man ska få vara med, för ärligt talat, om flickan sköter sig så kan hon ju vara en tillgång!
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Har du försökt med pappan? Har din man försökt med mamman? Ibland tar det bättre skruv för vissa när en man säger något... Annars tycker jag att du nästan i första hand bör kontakta soc eller skolan eller annan person/myndighet som har insyn i familjens liv. Det låter inte bra att flickan springer runt vind för våg och att mamman inte lyssnar på dig. Det låter som om familjen inte alls mår bra. Varför ska du ens behöva bli en surkärring för att slippa besök?

Det låter lite som om du har dåligt samvete för att du avvisar tjejen men det behöver du inte ha, jag vet inte om den bilden förstärks av att ni bor på landet där man kanske förväntas vara generös och bjussa på sig själv och sin tid på ett annat sätt än i stan. Det ÄR ett ansvar att ta hand om andras barn, särskilt om man upplever att det inte funkar. Du är dessutom gravid och har ett eget litet barn som du vill fokusera på. Du har all rätt att välja hur mycket tid du vill lägga på annat än din egen familj.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Här tror jag att du sätter huvudet på spiken !

Det svåra är att gå vidare, hur gör man sen ?
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Det är liksom socialens sak.
Mamman verkar vara för sjuk och svag för att ta hand om sina barn.
Och det måste de hantera.
De får väl utreda hela familjen.
Det verkar ju klart olämpligt att pappan arbetar borta hela veckorna.
Han kanske måste sjukskrivas för vård av barn vid annan vårdnadshavares sjukdom?

Det finns mycket att göra - för socialen.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Usch vad jag känner igen mig, i flickan. När jag var yngre och bodde helger och lov hos min pappa och styvmor sprang jag ofta över till grannen som hade en jättesöt ponny. Hängde runt i stallet fast de inte var där, knackade på och frågade om jag fick rida och FATTADE inte när tjejen sa att hon redan ridit idag, osv.

Jag mådde otroligt dåligt hos min pappa, inte pga honom, utan pga min styvmor.

Att ha fått socialen på sig... tja, den psykiskt sjuka damen ifråga hade säkert fått allt till att jag var mentalt störd.

Vad jag såhär i efterhand tror kunde ha fått mig att förstå var att den "stora" i frågan verkligen satte sig ner och pratade tills jag förstod. Inte bara skällde och skjutsade iväg. Att få förklarat att det går bra att komma när man blir inbjuden men annars behöver den stora få vara själv med sin familj.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Jag tycker också att du ska kontakta socialen. Den här flickan verkar inte alls ha det lätt (jag blir uppriktigt ledsen när jag hör om hennes kontaktsökande). Om flickan inte lyssnar eller förstår dina signaler så skulle jag sätta mig ner och prata med henne och säga att du är gravid och trött och behöver vara själv på din gård. Jag skulle nog dessutom lägga upp det på ett sätt som gör att flickan blir klar över att den inte är hennes "fel" utan som vuxen bjuda på att det är mig själv som är "speciell" i det här fallet.
Sedan skulle jag nog också passa på att inpränta att jag inte uppskattar att hon står och skriker fula ord åt mig och min dotter.
Jag hoppas det löser sig, man måste få ha en frizon hemma för att verkligen kunna slappna av.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Jag tror att ett ordentligt snack med flickan under lugna förhållanden där du verkligen är tydlig med vad som gäller om man ska få vara med, för ärligt talat, om flickan sköter sig så kan hon ju vara en tillgång!

Grejen är att jag inte vill ha henne hos mig ALLS! Inte ens om hon står still och är tyst. Vet inte varför, men hon är en person som jag inte alls tycker om - oavsett ålder.
Jag har haft tjejer i stallet som fått hjälpa och greja. Trevliga småtjejer! jag minns ju hur det var när jag var liten och hästintresserad utan häst. Vilken lycka de gånger man fick vara med.
Denna tjejen är inte hästintresserad. Hon avskyr djur och vet inte hur man ska uppföra sig mot dem. Har varit riktigt elak mot grannens kattunge, förmodligen för att hon blev rädd när den ville leka. Står hon vid staketet till hagen och någon av mina hästar kommer fram för att hälsa så skriker hon och slår efter dem.

Tjejen går på fritids trots att mamman är hemma så jag tror att hon har fått stöd redan. Och mamman är nog kapabel att ta hand om barnen, bara att hon inte vill gå ut. Hon borde se efter bättre vad de gör ute, men det verkar inte gå någon nöd på barnen. Bara att flickan så gärna vill ha vuxnas uppmärksamhet. Och jag är ofta ute och leker mycket med mitt barn så jag är väl lättillgänglig?
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Och mamman är nog kapabel att ta hand om barnen, bara att hon inte vill gå ut.

Men att hon inte vill gå ut samtidigt som flickan löper lös ute utan passning är ganska så allvarligt.
Kanske skulle de behöva att en kontaktperson kom hem till dem och tog ut barnen en stund på eftermiddagarna.

En 7-åring skall inte vara ute ensam utan vuxet sällskap.
Den är inte mogen för det.
Föräldrarna brister i tillsyn.
Och tillsyn är grundläggande.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Seriöst en 7.åring kan väl vara ute själv utan sällskap av en vuxen? jag tycker det är liiite överdrivet, hör inte till saken men du har ju så himla konstiga åsikter om vissa saker :(

jag var själv ute på tomten med syrran som var två år äldre då jag var tre bast liksom, byggde snögubbar eller matade kaninerna, inget konstigt alls. 7 år då gick jag tom till skolan o ner till bäcken själv.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Jag håller med.
Varken flickan eller mamman mår bra = båda behöver hjälp. Flickan är för ung för att be om eller ens vet och mamman verkar inte vara villig eller medveten om att det behövs.

En jobbig situation för TS men bättre att kontakta soc innan något illa händer.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

jag var själv ute på tomten med syrran som var två år äldre då jag var tre bast liksom,
På tomten ja.
Det är en himla skillnad.
Och antagligen med en vakande mamma i fönstret eller ett staket omkring.
Inte lös på byggden

7 år då gick jag tom till skolan o ner till bäcken själv.
Det kan man mycket väl göra.
Men den här flickan är ute och löper lös utan passning.
Hon stör grannar och utsätter sig själv för fara.

Jag har lång erfarenhet av barn och inga ansvarsfulla människor som jag känner lämnar 7-åringar vind för våg.
På skolorna och fritids där mina 6-7-åringar varit så har det varit staket kring skolgården och vakter som hållit reda på barnen så att de inte skall komma bort.
Och hem ensamma får de inte gå förrän tidigast i 3-an.
Innan dess så skall de enligt skolans regler hämtas.

Det måste ju finnas en eller annan anledning till dessa regler.
Jag tycker att det är du som har konstiga och icke underbyggda ideer om saker som du inte har någon erfarenhet utav.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

usch!! Det verkar ju fruktansvärt jobbigt! Det är synd om dig, det är synd om tjejen, det är synd om mamman till tjejen, ja, allihopa!!! Men jag håller med många andra, försök få soc att uppmärksamma det hela, tjejen är ju uppenbart kontaktsökande och J-igt dålig på det... hon försöker ju få kontakt genom att vara otrevlig, då har det ju gått rätt långt... MEN det är ju inte ditt jobb att hjälpa henne! Du har egna barn, ett eget liv! Det finns personer som gärna hjälper andras barn, jättebra, men vi kan inte alla vara såna!! Prata med Soc!! Tjejen är "bara" otrevlig och störig nu, men hur beter hon sig när hon blir äldre???
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

*KL*
Får försvara tjejen med att hon inte alltid är otrevlig och uppkäftig. Hon startar alltid med att vara snäll och inställsam, men om det inte ger önskad effekt blir hon otrevlig istället. Tror att det är en ganska vanlig metod för att få uppmärksamhet både hos barn och vuxna.

Sen bor vi så att det ska gå för barn att leka ute. På vägen kör väldigt få bilar, men problemet är att bilarna som kör där oftast kör för fort. Men det kan vara så få som 1-2 bilar på en lugn dag. Och när hon inte har kompisar hemma brukar hon hålla till på deras tomt, speciellt i det hörne som gränsar åt vårat. Har hon kompisar är de ofta ute på vägen och leker eller cyklar. Det är också mest då som de springer runt hos olika grannar och ställer till det. Fast vi bor på lämpligt avstånd så hit kommer hon även när hon är själv.

När min dotter är 7 år kommer hon säkert få leka ute utan att jag är med och tittar på henne (iallafall tror jag det nu). Självklart inte på vägen och självklart kommer hon att veta att man inte klättrar på timmerhögar eller traktorer, men på gården kommer hon att få vara själv om hon vill. Fast iof kan jag se henne från huset när hon är ute och leker.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

När min dotter är 7 år kommer hon säkert få leka ute utan att jag är med och tittar på henne (iallafall tror jag det nu).

Det trodde jag också.
Men det fungerade aldrig.
De har liksom kommit in igen direkt.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Grejen är att jag inte vill ha henne hos mig ALLS! Inte ens om hon står still och är tyst. Vet inte varför, men hon är en person som jag inte alls tycker om - oavsett ålder.
Jag har haft tjejer i stallet som fått hjälpa och greja. Trevliga småtjejer! jag minns ju hur det var när jag var liten och hästintresserad utan häst. Vilken lycka de gånger man fick vara med.
Denna tjejen är inte hästintresserad. Hon avskyr djur och vet inte hur man ska uppföra sig mot dem. Har varit riktigt elak mot grannens kattunge, förmodligen för att hon blev rädd när den ville leka. Står hon vid staketet till hagen och någon av mina hästar kommer fram för att hälsa så skriker hon och slår efter dem.

Tjejen går på fritids trots att mamman är hemma så jag tror att hon har fått stöd redan. Och mamman är nog kapabel att ta hand om barnen, bara att hon inte vill gå ut. Hon borde se efter bättre vad de gör ute, men det verkar inte gå någon nöd på barnen. Bara att flickan så gärna vill ha vuxnas uppmärksamhet. Och jag är ofta ute och leker mycket med mitt barn så jag är väl lättillgänglig?
Usch, det låter verkligen som hon har problem. Men jag har ff svårt att tro att en 7-åring är medvetet dum.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Det trodde jag också.
Men det fungerade aldrig.
De har liksom kommit in igen direkt.

Jag är så glad att det funkar här. Vi bor på gård med ganska liten trädgård, men huset har fönster på alla sidor så det är enkelt att kika ut på vart de än är.De får inte gå utanför tomtgränsen och när 6 åringen är ensam funkar det superbra, han är så enormt duktig när han är ute helt ensam.! 4,5 åringen var jobbigare i somras, ville gärna ut på åkern, men varje gång han gick ut så åkte han in och fick inte vara ute mer. Nu funkar det också för honom att vara ute. Grusvägen är föbjudet området, men om Eric frågar kan han få hämta posten ibland, lådan är precis vid infarten ( som ju inte ganska liten då det är en avstyckad gård), men han får absolut inte gå dit utan att fråga. Här kör ganska många bilar och ganska fort, men man ser på långt håll om det är ett barn ( eller ens en fågel) på vägen så risken att bli påkörd här är ganska minimal, så länge föraren inte sover i bilen alltså.

I somras lekte barnen vid ett träd som är några meter från grusvägen ( på tomten alltså) och då stannade en bil, en granne, och så sa han att jag skulle hålla barnen längre in för han kommer rätt fort här. Jag bara gapade! När jag körde mopedbilen så respekterade jag alltid grannarna och höll 50 förbi deras hus, är det så svårt att visa mig den respekten? Om man är ute och går med sin hund på grusvägen och han kommer, ska man fort som attans hoppa ut i hans sådda åker och släppa förbi honom, eller?:confused: Funderar på att sätta upp några skyltar på trädet, men nån vass kommentar om att respektera mig och mina barn och sänka hastigheten. Men risken är väl att min hyresvärd blir lite sur om jag gör det.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Och hem ensamma får de inte gå förrän tidigast i 3-an.
Innan dess så skall de enligt skolans regler hämtas.

Det måste ju finnas en eller annan anledning till dessa regler.

Min tjej, snart sju, började i förskoleklass i höstas. Vi bor utanför byn så vi hämtar henne alltid själva. (Hade gjort det även om vi bott i byn)

Men jag har starkt reagerat på att några barn i klassen går hem själva.

Deras hemväg består dessutom bla av en övergång av en starkt trafikerad väg där det kör tunga fordon samt att många kör alldeles för fort.

Jag fattar inte alls hur endel föräldrar tänker! Aldrig att jag skulle låta mina barn gå den vägen själva när de är så små!

De där reglerna har jag aldrig hört talas om. Det kanske är olika i kommunerna?
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Vi har inga sådana regler här.

Min son går själv både till och från skolan, han är 9 år och går i tvåan. Här är skolvägen relativt bra. De har ett övergångsställe med rödljus som de ska gå över. Han fick börja gå med en två år äldre kompis och sen har det rullat på. Vid rödsljusen är det bra sikt och barnen vet att de måste se sig för ordentligt även om de har grönt.

Här är det flera föräldrar som släpper sina barn själva.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

De där reglerna har jag aldrig hört talas om. Det kanske är olika i kommunerna?

De är Skolans regler.
Så det är nog väldigt lokala.
Men satta av förskollärare, lärare, fritidsledare och skolledning med över 20 års erfarenhet av yrket samt egna barn.
Och den är nog mest för att skona deras egna nerver.

Dessa olika "lärare" har alltså hållit i yrket i över 20 år och trivs fortfarande med det.
Så de vet nog vad de gör.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 531
Senast: cello
·
Övr. Hund Frågar för att höra om det är någon som kan hitta ett mönster eller orsak som jag har missat. Här hemma bor det en bearded collie...
2
Svar
23
· Visningar
4 826
Senast: Nenyah
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 032
Senast: paradiset
·
Småbarn Jag vet inte om jag är löjlig & överbeskyddande, men hur gör man egentligen när barnen ska börja leka hemma hos varandra? Min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 573
Senast: ika77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp